واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۳:۴۵

70هزار میلیارد بودجه سلامت

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پیش بینی می شود بودجه کل بازار سلامت در سال 93 به حدود 70 هزار میلیارد تومان برسد، ادامه داد: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی این رقم شش درصد از تولید ناخالص ملی ما را تشکیل می دهد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی عصر جمعه در برنامه این هفته شبکه یک سیما که تحت عنوان بررسی بودجه بهداشت و درمان برگزار شد اظهار داشت: بر اساس ارزش دلار آمریکا اکنون 346 دلار سرانه هر نفر در حوزه سلامت است.

وی یادآورشد: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی و برآوردهای مجلس شورای اسلامی اکنون حدود 70 درصد پرداختی در حوزه سلامت از جیب مردم است که این رقم در کشورهایی با میزان درآمد کشور ما 5/7 تا هشت درصد است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی حدود 18 درصد و حداکثر تا 30 درصد هزینه درمان و سلامت از جیب مردم باید پرداخت شود که متاسفانه اکنون این میزان پرداختی از جیب مردم 60 تا 70 درصد است که وضعیت مطلوبی نیست.

حریرچی یادآورشد: نحوه هزینه کرد ما چه از جیب مردم و چه از دولت، مناسب هزینه نمی شود که بخشی از این مساله به نحوه مدیریت بر می گردد.

وی اظهار داشت: از آنجا که ما از کمک خارجی بهره مند نیستیم اگر بخواهیم پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم دولت و بیمه ها باید سهمشان را افزایش دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به ازای هر یک درصد کاهش پرداختی از جیب مردم 650 تا 700 میلیارد تومان پول نیاز است، افزود: بودجه کل سلامت در سال 92 از 17هزار و 300 میلیارد ریال به 213 هزار میلیارد ریال و سهم بهداشت و درمان از کل بودجه های دولتی از 11 درصد به 15 درصد رسیده است.

حریرچی خاطرنشان کرد: این اقدامات گام های خوبی در حوزه سلامت است اما کافی نیست امید است از محل هدفمندی کمک جدی به این بخش شود چرا که اگر مدیریت اصلاح نشود هر میزان بودجه به حوزه بهداشت و سلامت اضافه شود باعث اتلاف آن می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین و تولید سلامت برعهده وزارت بهداشت و در حوزه بالادستی دولت است.

وی ادامه داد: هزینه های سلامت در سال 93 حدود 70 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که این مبلغ 6 درصد از تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد. سرانه حوزه سلامت با دلار غیر بین المللی 346 دلار و با دلار بین المللی 926 دلار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: حدود 70 درصد از پرداختی ها در حوزه سلامت از جیب مردم است. کل منابعی که در حوزه سلامت هزینه می کنیم نسبتاً پایین است.

وی با بیان اینکه، باید هزینه های سلامت از جیب مردم حداکثر 17 تا 30 درصد باشد، گفت: ولی متأسفانه بین 60 تا 70 درصد از هزینه های سلامت توسط مردم تأمین می شود.

حریرچی با بیان اینکه برای کاهش هر یک درصد هزینه های سلامت از جیب مردم باید دولت 600 تا 700 میلیارد تومان به این بخش اختصاص دهد، گفت: در حال حاضر سهم بهداشت و درمان از 11 به 15 درصد افزایش یافته است.

معاون توسعه مدیریت و منابع نظارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: از محل هدفمندی باید کمک جدی به سلامت شود و اگر مدیریت ها اصلاح نشود مشکلات همچنان ادامه خواهد یافت.

معاون توسعه وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه دولت ادامه اداره بیمارستان ها به صورت هیئت امنایی است، گفت: تاکنون متاسفانه هیچ کدام از بیمارستان های ما به صورت درست با مفهوم هیئت امنایی اداره نشده است.

در ادامه برنامه مناظره چالش های نظام سلامت یکی از حضار از معاون توسعه وزارت بهداشت پرسید مشکلات مالی بیماران خاص و قیمت بالای دارو چه زمانی مرتفع خواهد شد.

وی پاسخ داد: قبول داریم در پاییز سال 92 داروهای کمیاب و گرانقیمت افزایش سه برابری قیمت داشته است اما مبلغی در بودجه در نظر گرفتیم تا قیمت ها به تابستان 91بازگردد.

حریرچی تاکید کرد: قبول داریم که سال 91 نیز قیمت ها پایین نبود اما باید بدانیم که دولت مصمم است تا قیمت ها را به گذشته بازگرداند.

معاون توسعه وزارت بهداشت ادامه داد: بخش عمده ای از قیمت ها نیز بستگی به بیمه ها دارد و باید از طریق آنها تامین شود.

در ادامه یکی دیگر از حضار در مورد آینده بیمارستان های هیئت امنایی پرسید که حریر چی پاسخ داد: مدل نهایی دولت اداره بیمارستان ها به صورت هیئت امنایی است که این هم الزام قانونی و هم الزام علمی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه تقریبا در هیچ کجا مفهوم درست و قانونی بیمارستان های هیئت امنایی را اجرا نکرده ایم اما خود را ملزم می دانیم که به غیر از بیمارستان هایی که باید دولتی بمانند سایر بیمارستان ها را به صورت هیئت امنایی اداره کنیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: