واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۳۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۷

رودان دچار سرمازدگی شد

سرمازدگی محصولات کشاورزی در شهرستان رودان باعث خسارت 2 میلیارد و 650 میلیون تومانی به کشاورزان رودانی شده است.
تدبیر24: بیش از 100 هزار نفر از مردم شهرستان رودان به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به بخش کشاورزی هستند و در آمد خود را از تولید محصولات کشاورزی کسب می‌کنند. در این حال هر ساله با آغاز فصل سرما و کاهش دما شاهد سرمازدگی محصولات کشاورزی در این شهرستان هستیم اما بیشتر این محصولات بیمه نیستند و مشمول طرح‌های بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند و با سرمازدگی محصولات، کشاورزان متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شوند.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان رودان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج فارس در رودان گفت: کاهش 5 درجه ای دمای هوا و سرمازدگی از یک هفته گذشته تاکنون به بیش از یک هزار و 500 هکتار از زمین های زراعی و زیرکشت سبزی و صیفی شهرستان بین 40 تا 100 درصد خسارت وارد کرد.

سهراب مرشدی افزود: به زمین‌های زراعی زیر کشت خیار سبز، کدو و فلفل دلمه به طور 100 درصد و گوجه فرنگی، بادمجان و لوبیا سبز نیز بین 40 تا 80 درصد خسارت وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه فقط محصول گوجه فرنگی تحت پوشش بیمه قرار دارد گفت: از هشت هزار هکتار زمین‌های زیر کشت سبزی و صیفی این شهرستان هزار و 750 هکتار به کشت گوجه فرنگی اختصاص دارد که تنها 110 هکتار از این اراضی سطح زیر کشت گوجه فرنگی بیمه شده است.

مرشدی افزود: سرمازدگی به شش هزار و 500 هکتار از باغ‌های مرکبات بخش رودخانه و رهدار نیز خسارت وارد کرده است و بررسی‌های کارشناسی برای تعیین برآورد نهایی خسارت وارد شده همچنان ادامه دارد.

وی گفت: پس از تعیین خسارت نهایی، باغ‌هایی که زیر پوشش بیمه قرار دارند خسارت آنان از صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت می شود و باغ‌هایی بدون بیمه برای تصمیم گیری لازم و بهره مندی از برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی دولت از جهاد کشاورزی به ستاد حوادث غیر مترقبه شهرستان و استان معرفی می‌شوند.

رییس اداره هواشناسی شهرستان رودان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج فارس در رودان گفت: میانگین دما در روزهای اخیر در شهرستان رودان 12 درجه بوده است که با افت پنج درجه‌ای دما شاهد سرمازدگی محصولات کشاورزی بوده‌ایم.

علی اکبر بلالی افزود: حداقل دما طی هفته گذشته در شهرستان به هفت درجه سانتی گراد رسیده است که این دما برای محصولات کشاورزی مناسب نیست.

وی تصریح کرد: زمانی که دمای هوا به زیر 9 درجه سانتی گراد برسد محصولات کشاورزی دچار سرمازدگی خواهند شد.

کشاورزان رودانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خواستار حمایت دولت از بخش کشاورزی بودند.

فضل الله رنجبری یکی از کشاورزان رودانی گفت: مجموع اراضی سطح زیرکشت آنها در شهرستان 4 هکتار بوده است که شامل محصول بادمجان و کدو می باشد.

وی با اشاره به اینکه تمامی سطح زیر کشت محصولات دچار سرمازدگی شده است افزود: محصولات ما بیمه نبوده‌اند و در شهرستان فقط گوجه فرنگی و پیاز بیمه می‌شوند.

حسین کمیزی یکی دیگر از کشاورزان رودانی نیز گفت: سه هکتار از اراضی آنها که شامل محصول بادمجان می باشد دچار سرمازدگی شده است.

وی افزود: این اراضی کشاورزی تمامی سرمایه کشاورزان رودانی می‌باشد که هرکدام از ما با گرفتن وام و بدهی و صرف هزینه های زیادی چشم انتظار برداشت محصول بودیم که با سرمازدگی اخیر تمامی سرمایه ما نیز از بین رفت.

دبیر خانه کشاورز شهرستان رودان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رودان گفت: دولت باید تدابیری را بیاندیشد که در کنار گوجه فرنگی و پیاز سایر محصولات کشاورزی نیز بیمه شوند.

عبدالله صالح زاده افزود: برای جبران خسارت کشاورزان تمامی مسوولان مربوطه باید پیگیر باشند و ما نیز در خانه کشاورز پیگیری می‌کنیم که دولت با طرح‌های حمایتی و کمک‌های بلاعوض بتواند بخشی از خسارت‌های کشاورزان را جبران کند.

وی تصریح کرد: در شهرستان رودان به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از 100 هزار نفر از مردم به بخش کشاورزی وابسته هستند و خسارت و زیان به بخش کشاورزی باعث خسارت به عده زیادی خواهد شد که نیاز به حمایت دولت و توجه جدی به این بخش می باشد.

منبع:ایسنا

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: