واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۴۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵

پایان پذیره نویسی صندوق قابل معامله

پذیره نویسی نخستین صندوق قابل معامله در بورس تهران در هفته گذشته با جذب 73 میلیارد تومان نقدینگی انجام شد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، نادی قمی مدیر عامل تامین سرمایه نوین با اشاره به پذیره نویسی نخستین صندوق قابل معامله بورسی در بورس اوراق بهادار تهران از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله به عنوان صندوق هایی نوبنیان نام برد و گفت: این صندوق ها پس از معرفی در حدود دو دهه پیش، مورد استقبال چشمگیر در بازارهای مالی توسعه یافته قرار گرفتند.

به گفته وی، قیمت معاملاتی این صندوق ها تحت تاثیر NAV صندوق، روند بازدهی بازار و کیفیت کار مدیران سرمایه گذاری صندوق قرار دارد.

وی از صندوق سپهر اندیشه نوین(صنوین) به عنوان نخستین صندوق قابل معامله بورسی نام برد که با وجود شرایط بازار و عرضه اولیه یک شرکت (مفاخر)، با استقبال مناسبی روبرو شد.

قمی افزود: مخاطب این صندوق یک هزار میلیارد ریالی از نوع مختلط را افراد حقیقی و حقوقی کم ریسک یا متوسط ریسکی نام برد که تخصص لازم و یا فرصت و وقت کافی برای سرمایه گذاری در بازار سهام را ندارند.

بر این اساس مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین پیشنهاد داد که پول های معطل مانده ای که حتی برای چند روز می خواهند به یک گزینه سرمایه گذاری پُربازده تخصیص یابند، در این گونه صندوق ها سرمایه گذاری شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، به گفته قمی، تامین سرمایه نوین طی چهار روز پذیره نویسی این صندوق توانست بیش از 730 میلیارد ریال منابع جمع آوری کرده و از مشارکت بیش از 7200 نفر سرمایه گذار حقیقی و حقوقی بهره مند شود.

وی تصریح کرد: بزرگترین صندوق قابل معامله بورس تهران با حمایت ها و کمک های سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس اوراق بهادار تهران، بانک اقتصاد نوین، موسسه عسگریه و نهادهای مالی دیگر طی دوره پذیره نویسی به خوبی به مردم و سرمایه گذاران معرفی شد و تجربه موفقی را از پذیره نویسی نخستین صندوق قابل معامله ETF بورسی برجای گذاشت.

قمی در مورد نحوه معاملات این صندوق در بازار ثانویه اظهار داشت: با توجه به ثبت صندوق سپهر اندیشه نوین، این صندوق با نماد صنوین بلافاصله پس از دریافت مجوز سازمان بورس، از قابلیت معامله در بازار سهام برخوردار خواهد بود.

وی در مورد میزان آشنایی مردم با این نوع جدید از صندوق ها افزود: در بازارهای مالی پیشرفته، سرمایه گذاری در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق ها است، اما در ایران نوپا بودن فعالیت صندوق ها، عدم تبلیغات در زمینه وجود و کارکرد آنها، عدم پیچیدگی فرایند تصمیم گیری برای خرید اوراق بهادار و دامنه نوسان محدود قیمت سهام، سبب شده تا سرمایه گذاری در صندوق ها فراگیر نباشد؛ مسئله ای که منجر شده تا افراد غیرمتخصص هم مستقیما به خرید سهام مبادرت ورزند.

یادآور می شود؛ صندوق های سرمایه گذاری از جمله نهادهای مالی هستند که منابع مالی حاصل از انتشار واحدها یا گواهی های سرمایه گذاری خود را در موضوع فعالیت خود سرمایه گذاری می کنند. این صندوق ها منابع جمع آوری شده از عموم مردم را در مجموعه ای از اوراق بهادار شامل سهام، اوراق مشارکت، انواع صکوک و سایر اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده و منافع حاصل از آنها به سرمایه گذاران صندوق تعلق خواهد داشت.

در بازار مالی ایران این نهادها و ابزارها از جمله مفاهیم مدرن محسوب می شود که عموم مردم نسبت به آن شناخت کافی ندارند. اما در بازارهای مالی پیشرفته، سرمایه گذاری در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها سابقه ای بیش از 90 سال دارند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: