واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۵

فقر گسترده در عربستان سعودی

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز شنبه درگزارشی از حلبی آبادهای عربستان در حوالی شهرهای بزرگ و هزینه های سرسام آور مسکن در این کشور پرده برداشت.
به گزارش تدبیر24 به نقل از این خبرگزاری از جده، عربستان سعودی قصد دارد به آرامی به سوی تخریب حلبی آبادها دریکی از بزرگترین شهرهایش گام بردارد، تا مسیر برای ساخت محله های جدیدتر به عنوان بخشی از طرح بزرگ تر مسکن های ارزان قیمت برای اقشار فقیر هموار شود.

فاصله بین آنچه در بازار مسکن عرضه می شود و آنچه بیشتر سعودی ها توان خرید آن را دارند مردم را نگران کرده است؛آنها دولت را به فساد متهم می کنند. محدودیت عرضه خانه هایی برای طبقه فقیر و متوسط به این معناست که میلیون ها سعودی نمی توانند خانه ای بخرند.

جوانان سعودی به ویژه از این زمینه متضرر شده اند؛زیرا باید سال ها درآمد خود را صرفه جویی کنند تا بتوانندخانه ای بخرندکه همواره مانعی در مسیر ازدواج است.

شهر جده اکنون عرصه اجرای آزمایشی برنامه ای با هدف حل مشکل محدودیت مسکن و نارضایتی عمومی است.این طرح شامل تخریب حدود 50 درصد ازحلبی آبادهای این شهر است که براساس آمارشهرداری این شهر یک سوم ازمناطق مسکونی آن را به خود اختصاص می دهد.

مسئولان شهری قصد دارند دراین اماکن،مجتمع های مسکونی با قیمت ارزان برای افراد کم درامد بسازند. اگر این الگوی جدید برای بازسازی دومین شهر بزرگ درعربستان موفقیت آمیز باشد،درتمام شهرهای این کشور اجرا خواهد شد.

این پروژه،جدید و حتی از پاره ای جهات انقلابی است برای کشوری که حتی صحبت درمورد فقر نیز تابوست و می تواند به ناآرامی منجر شود.آمار رسمی دولتی درمورد سطوح فقر درعربستان سعودی وجود ندارد و تعدادی از تحلیلگران واقع در عربستان می گویند سازوکاری برای انجام مطالعات در این زمینه وجود ندارد.

ˈفراس بقنهˈ، وبلاگ نویس سعودی،درسال 2011 به دلیل ساخت مستندی در مورد فقر درحلبی آبادهای اطراف شهر ریاض به همراه عوامل فیلمبرداری مستند خود بازداشت شد.براساس این مستند ساخت بقنه، 70 درصد از مردم عربستان خانه ای از خود ندارند.

بحث و تحقیق در مورد فقر می تواند به سوالات دشواری در مورد بسته حقوق اجتماعی در عربستان سعودی منجر شود که بر اساس آن شهروندان به خاندان آل سعود وفادارند و در عوض از مزایا و حقوق شهروندی برخوردار می شوند.عربستان سعودی مهم ترین صادرکننده نفت در جهان، دارای بزرگ ترین اقتصاد در کشورهای عربی، موطن شماری از ثروتمندان در عرصه جهانی و مشهور به دلیل جریان گسترده نقدینگی در جهان است.

ˈملک عبداللهˈ، پادشاه عربستان سعودی، در بحبوحه بهار عربی در سال 2011، طرح 130 میلیارد دلاری هزینه های اجتماعی را اعلام کرد که اقدامی در راستای تثبیت موقعیت داخلی دیده می شد. این گزارش با اشاره به اقدامات دیگر ملک عبدالله نوشت: وی وعده پرداخت میلیون ها دلار دیگر و تخصیص 70 میلیارد دلار برای ساخت 500 هزار باب آپارتمان برای اقشار کم درامد را نیز داد.

ˈفیاض احمدˈ، مدیر اجرایی یک مشاور املاک در جده می گوید: یک سوم از افرادی که تازه به بازار کار وارد شده اند نمی توانند هزینه های مسکن بیشتر از یکصد و 33 هزار دلار را بپردازند که در شهری مانند جده با آن می توان آپارتمانی دو خوابه و کوچک خرید.

ˈمحمد البکریˈ و دوستانش گروه ابتکاری یانگ را به برای بررسی چالش های اجتماعی در شهر خود به راه انداخته اند. وی می گوید: همه شهرهای عربستان سعودی با بحران مسکن روبروست.

دیدگاه وی در این زمینه در سال 2010 و زمانی تغییر کرد که با گروهی از دوستانش برای دیدار از محله ای فقیرنشین در نزدیکی جده رفته بود. بیشتر نزدیکان او وقتی عکس های بکری را از این محله دیدند تصور می کردند این تصاویر درکشوری آفریقایی و نه در محله ای با فاصله 20 دقیقه ای از آنها گرفته شده باشد.

جوانان سعودی که راه چندانی برای اعلام نارضایتی خود از این وضعیت ندارند مبارزه ای را در فضای مجازی و در وب سایت اجتماعی توئیتر با شعار ˈدرآمد از هزینه ها بیشتر استˈ راه انداخته اند. هدف از این اقدام تحت فشار قرار دادن دولت برای افزایش حقوق ها در بخش دولتی است که بیشتر طبقه متوسط عربستان در این بخش مشغول به کارند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: