واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۴۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۸

ظریف بیروت را ترک کرد

دکتر« محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بامداد سه شنبه و در پایان نخستین مرحله از سفر دوره ای خود به 4 کشور منطقه، بیروت را به به مقصد بغداد پایتخت عراق ترک کرد.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایرنا، دکتر ظریف را در فرودگاه بین المللی « رفیق حریری » بیروت ، « غضنفر رکن آبادی » سفیر جمهوری اسلامی و روسای سازمان های ایرانی مقیم لبنان بدرقه کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است در ادامه این سفر دوره ای به عراق ، اردن و سوریه سفر کند.

رسانه ها همچنین خبر داده اند که ظریف همچنین قرار است برای دیدار سه جانبه با همتایان روس و سوری خود به مسکو نیز سفر کند.

ظریف شامگاه یکشنبه در راس یک هیأت سیاسی پارلمانی وارد لبنان شد و در بدو ورود در فرودگاه بیروت در جمع خبرنگاران از لبنان به عنوان کشور مقاومت و الگویی برای منطقه یاد کرد و گفت که روابط با این کشور برای ایران از اولویت برخوردار است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص احتمال شرکت ایران در اجلاس بین المللی ‍ژنو 2 گفت که اگر ایران بدون پیش شرط به این اجلاس دعوت شود، شرکت می کند اما طالب این دعوت نیستیم.

وزیرامور خارجه ایران با « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و با وی در باره اوضاع منطقه و لبنان گفت وگو کرد.

ظریف در نخستین برنامه کاری صبح دوشنبه خود در سفر به لبنان با حضور در روضه شهدا واقع درمنطقه الغبیری ضاحیه جنوبی بیروت، به شهدای مقاومت لبنان و انفجار تروریستی مقابل سفارت ایران از جمله شهیدان « عماد مغنیه » و « رضوان فارس» ادای احترام کرد.

وی در روضه شهدای مقاومت لبنان درگفت وگویی کوتاه با خبرنگاران با تاکید برضرورت مبارزه جهانی با تروریسم، افراط گرایی و خشونت، گفت که همه ما اعم از لبنانی، ایرانی ، سوری و سعودی قربانی تروریسم و اندیشه تکفیری هستیم.

وزیر امور خارجه ایران سپس راهی بعبدا ( کاخ ریاست جمهوری لبنان) شد و با « میشل سلیمان» رییس جمهوری لبنان دیدار و با وی در باره راه های گسترش روابط دو کشور و همکاری های منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.

وی بعداز این دیدار با تاکید بر ضرورت وحدت مردم و گروه ها و جریان های سیاسی لبنان گفت که ایران آماده کمک به این کشور است.

براساس بیانیه خبری دفتر ریاست جمهوری لبنان ، سلیمان نیز در این دیدار تاکید کرد که تلاش های اخیر بین المللی و منطقه ای ایران تاثیرات بسیار مثبتی داشته است.

سلیمان در این دیدار از ظریف خواست تا سلام گرم او را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برساند.

دکتر ظریف در ادامه برنامه های خود به سفارت ایران در منطقه اوزاعی جنوب بیروت رفت و از محل وقوع انفجارهای تروریستی مقابل سفارت دیدن کرد.

«غضنفر رکن آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت هنگام بازدید دکتر ظریف ابعاد و پیامدهای این جنایت تروریستی را تشریح کرد.

انفجارهای تروریستی 28 آبان ماه گذشته مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت منجر به شهادت 25 تن از جمله حجت الاسلام و المسلمین « ابراهیم انصاری» رایزن فرهنگی ایران در لبنان، همسر یکی از دیپلمات های ایرانی و 4 تن از محافظان سفارت و همچنین زخمی شدن بیش از 150 تن دیگر شد.

گروه تروریستی تکفیری گردان های « عبدالله عزام» مسئولیت این جنایت تروریستی را برعهده گرفت.

ظریف همچنین از محل احداث ساختمان جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت که نزدیک ساختمان کنونی سفارت واقع است، دیدن و از نزدیک در جریان روند پیشرفت عملیات احداث آن قرار گرفت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با « رمضان عبدالله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار و تاکید کرد که حمایت از مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین پیوسته یک اصل اساسی برای دولت و ملت ایران است.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در رأس هیأتی با حضور در سفارت ایران در بیروت با وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

دکترظریف سپس عازم «عین التینه» محل اقامت « نبیه بری» رییس جنبش شیعی امل لبنان و رییس مجلس نمایندگان این کشورشد و با وی دیدار و در باره مسائل مورد علاقه تهران و بیروت گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار پیام دعوت « علی لاریجانی » رییس مجلس شورای اسلامی از نبیه بری برای سفر به تهران را به وی تقدیم کرد.

وی که قرار بود با « نجیب میقاتی » نخست وزیر موقت لبنان هم دیدار کند به علت سفر او به عربستان سعودی برای ادای مناسک حج عمره این دیدار برگزار نشد.

اما ظریف عصر دوشنبه با « تمام سلام » نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت جدید دیدار و با وی در باره راه های گسترش مناسبات و روابط دو کشور درعرصه های مختلف و روند تشکیل دولت جدید لبنان گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در محل وزارت خارجه لبنان در منطقه اشرفیه بیروت با « عدنان منصور» همتای لبنانی خود دیدار کرد.

ظریف بعداز این دیدار در کنفرانس خبری مشترک با همتای لبنانی خود شرکت کرد و با تاکید به اینکه تهران هیچ پیش شرطی را برای شرکت در اجلاس ژنو 2 نمی پذیرد ، گفت که کسانی که مانع شرکت ایران در این اجلاس شوند از کار خود پشیمان می شوند.

وزیر امور خارجه لبنان هم با تاکید به اهمیت جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان گفت که ما همچنان امیدواریم ایران در اجلاس ‍ژنو 2 شرکت کند.

وی تاکید کرد که با مرگ ماجد الماجد سرکرده سعودی گروه تکفیری تروریستی گردان های عبدالله عزام ، پرونده انفجارهای تروریستی مقابل سفارت ایران بسته نمی شود و پیگیری آن ادامه می یابد.

اما آخرین برنامه فشرده ظریف به لبنان به دیدار با شمار زیادی از شخصیت های لبنانی اعم از سنی ، مسیحی ، شیعه ، دروزی و از جریان های سیاسی مختلف اختصاص یافت که در هتل فینیسیای بیروت برگزار شد.

وزیر امور خارجه ایران خطاب به حاضران گفت : اطمینان می دهم توافق های ما در ژنو برای حل مسئله هسته ای یقینا در جهت مصالح کل منطقه است.

وی ادامه داد: امیدواریم این توافق سایه درگیری و تنش را از این منطقه دور و دشمن صهیونیستی را از یکی از بهانه هایش برای اعمال فشار بر این منطقه محروم کرده باشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تبریک هفته وحدت اسلامی و سالروز میلاد رسول گرامی اسلام(ص) گفت : لبنان نمادی از همزیستی مسالمت آمیزبین ادیان و مذاهب مختلف بوده و در آینده نیز اینچنین خواهد بود.

دکتر ظریف با بیان اینکه « ادیان الهی همواره پیام آور وحدت برای جامعه بشری بوده اند»، افزود: افراط ، تندروی و فرقه گرایی هیچ پایه و جایگاهی در ادیان الهی ندارد.

وزیر امور خارجه ایران و همراهان وی ساعت 6 و 15 دقیقه بامداد سه شنبه به وقت محلی بیروت را ترک کردند.

روزنامه « السفیر» لبنان از ظریف به عنوان « ظریف نماد سیاست درهای باز ایران» یاد کرد و نوشت : ظریف، شخصی مناسب ، در شرایطی مناسب و در جایگاهی مناسب ، در راس هرم دیپلماسی ایران قرار گرفته است و این بعداز « وزیده شدن نسیمی سیاسی » در ایران با انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران، تحقق یافت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: