واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۴۳۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۴
معاون سازمان محیط زیست مطرح کرد :

پیشنهاد کاهش تعرفه خودروهای برقی/ یورو4 سال آینده 100 درصد می شود

هم‌اکنون پس از 7 سال کمیته کاهش آلودگی هوا را با مشارکت تمام بخش‌ها تشکیل دادیم و این شروعی برای مدیریت یکپارچه است تا بتوانیم از این سیستم استفاده کنیم . . .

تدبیر24 : سعید متصدی در نشست خبری که در آستانه هفته هوای پاک با شعار انرژی پاک ، مسئولیت اجتماعی و آسمان آبی در محل سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، گفت: این شعار در بخش اول خود با دو هدف استفاده از انرژی‌های پاک علی‌الخصوص تلاش برای استفاده از انرژی‌هایی که آلایندگی آنها کم است و انرژی برق و استفاده از موتورها، خودروها و اتوبوس‌های برقی تعیین شده است.

وی ادامه داد: مقدمات استفاده از این امکانات و ساخت و ورود آنها به کشور تسهیل می‌کنیم تا به هدف آسمان پاک دست پیدا کنیم اما برای رسیدن به این اهداف نیازمند بخش دیگری هستیم و آن هم بحث مسئولیتهای اجتماعی است چرا که مطابق اصل 50 قانون اساسی تمام افراد اعم از شاغل و کسانی که بیکار هستند نیز در قبال آلودگی هوا مسئولیت به گردن دارند.

متصدی اظهارداشت: در شعار هفته هوای پاک بحث مسئولیتهای اجتماعی را آوردیم و تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت و توان اجتماعی بتوانیم به آسمان آبی و پاک برسیم لذا در همین راستا برنامه‌هایی را برای سال آینده اجرا خواهیم کرد که تاکید آنها نیز بر مسئولیت اجتماعی تمام گروه‌ها است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: در زمینه کاهش آلودگی هوا بحث احقاق دو حق وجود دارد یکی حق مردم بر سیستم است که دستگاه‌ها باید این حق را با برنامه‌ریزی‌ها و تدابیر ادا کنند و دیگری حق سیستم بر مردم است که آنهم بایستی در شکل منطقی خود مردم با مشارکت خود این حق را محقق سازند تا برنامه‌هایی که با منطق علمی و تدبیر در نظر گرفته می‌شود به سمت اجرایی شدن پیش برود.

متصدی در خصوص برنامه‌های هفته هوای پاک گفت: شروع هفته هوای پاک با سخنرانی رئیس سازمان محیط زیست در روز 27 دی به عنوان سخنران پیش از خطبه نماز جمعه تهران خواهد بود.

وی ادامه داد: در روز شنبه 28 دی‌ماه تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با مدارس محیط زیستی منعقد می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: تلاش می‌کنیم در این مدارس مسائل مربوط به آلودگی هوا مطرح شود و آموزش‌ها از طرف مقطعی به سمت آموزش مستمر و دائمی حرکت کند که در ابتدای راه یک مدرسه به طور نمونه انتخاب شده است و امیدواریم شروعی برای کل کشور باشد.

متصدی افزود: در روز 29 دی همایشی را با حضور جامعه مدنی و مسئولان خواهیم داشت تا سخنان مسئولان و مردم در کنار هم شنیده شود و شروعی برای احقاق شعار امسال باشد.

وی ادامه داد: در روز 29 دی‌ماه برای دلجویی از افرادی که ممکن است بخشی از بیماری آنها مربوط به آلودگی هوا باشد بازدیدی از موسسه محک خواهیم داشت که این بازدید از سوی اداره کل استان تهران انجام می‌شود و همچنین در روز 30 دی‌ماه از یک خودروی برقی که ساخت داخل کشور است رونمایی می‌کنیم تا شروعی باشد برای استفاده از خودروهایی که آلایندگی کمتری دارند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: ما تلاش می کنیم شرایط را برای تسهیل ساخت و ورود خودروهای برقی به کشور فراهم کنیم و همچنین یک تفاهم نامه زیست محیطی بین محیط زیست استان تهران و دانشگاه تهران منعقد می‌شود و ایستگاه سنجش هوا مستقر در دانشگاه تهران نیز در روز 30 دی افتتاح می‌شود.

متصدی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های هفته هوای پاک حضور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران در روز اول بهمن است که با توجه به اینکه نقش شوراها به عنوان یکی از مسئولان تاثیرگذار کشور نقش عمده‌ای را در کاهش آلودگی هوا خواهند داشت می‌تواند گام موثری باشد.

متصدی افزود: کارگاه آموزش ویژه صنایع نیز از دیگر برنامه‌های ما است که در شرکت نفت پارس برگزار می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست اظهارداشت: روز چهارشنبه دوم بهمن در شهرهای پیشوا، ورامین و قرچک بوستان زیست محیطی را افتتاح می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: روز شنبه پنجم بهمن جشنواره بزرگ کودک و نوجوان و هفته هوای پاک افتتاح خواهد شد. این جشنواره 4 روز به طول خواهد انجامید و اختتامیه آن با حضور رئیس سازمان خواهد بود و روز یکشنبه 6 بهمن افتتاح آنلاین خروجی دودکشی را داریم و همچنین بازدید از موتورخانه‌ها که شروعی برای هوشمند‌سازی موتورخانه‌ها در راستای کاهش آلودگی هوا خواهد بود که این برنامه با حضور استاندار تهران انجام می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: اگر ما بتوانیم 10 تا 15 درصد از مصرف انرژی را در بخش خانگی صرفه‌جویی کنیم، کل انرژی مورد نیاز نیروگاه‌ها تامین می‌شود و دیگر نیازی به استفاده از مازوت نیست.

متصدی ادامه داد: اما هم‌اکنون به دلیل کمبود گاز مجبور هستیم از مازوت استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هوشمند کردن موتورخانه‌ها نتیجه‌ای برای افراد خواهد داشت چرا که با این کار 20 درصد از مصرف انرژی کاهش پیدا می‌کند و منافع اقتصادی و زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت و یک فعالیت برد برد است.

وی افزود: البته این فعالیت و صرفه‌جویی در مصرف منابع براساس ماده 90 قانون پنجم توسعه هم‌اکنون در حال اجرا است و به طور جدی این مسئله را پیگیری می‌کنیم و امروز در سازمان حفاظت از محیط زیست گام‌های اول برای استقرار نظام مدیریت سبز برداشته شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت از محیط زیست اصولاً یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است و جنس آن برنامه‌ریزی است و برای آنکه بتوانیم فعالیت‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا را اجرا کنیم قائل به مدیریت یکپارچه هستیم و این موضوع کاملاً متفاوت از مدیریت یگانه است.

متصدی اظهارداشت: مدیریت یگانه سپردن مسئولیتهای اجرایی به یک ارگان و سازمان است اما مدت‌هاست که این روش در دنیا مرسوم شده است و تلاش ما نیز این است که به سمت مدیریت زیست محیطی حرکت کنیم.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم امروز در سازمان فلسفه مدیریت زیست محیطی استقرار پیدا کند و می‌توان گفت کشور ما یکی از پیشروان این فلسفه بوده است چرا که در سال‌های گذشته این موضوع فراموش شده بود اما هم‌اکنون تلاش می‌کنیم با مدیریت یکپارچه ، برنامه‌ها، اقدامات و هماهنگی‌های خوبی را انجام دهیم.

متصدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون پس از 7 سال کمیته کاهش آلودگی هوا را با مشارکت تمام بخش‌ها تشکیل دادیم و این شروعی برای مدیریت یکپارچه است تا بتوانیم از این سیستم استفاده کنیم و نخواهیم یک سیستم منسوخ را دوباره تجربه کنیم چرا که در هیچ کجای دنیا هیچکس نمی‌تواند ادعا کند به تنهایی می‌تواند این موضوع را حل کند ما با قانون نمی‌توانیم به جنگ آلودگی هوا برویم بلکه با تعامل و مشارکت و دانش محوری می‌توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

* در اوایل سال آتی 100 درصد خودروسازان استاندارد یورو4 را رعایت خواهند کرد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در چند ماه گذشته جلساتی را با خودروسازان داشتیم و امیدواریم هستیم تا اوایل سال آتی 100 درصد خودروسازان استاندارد یورو 4 را در محصولات خود رعایت کنند.

وی ادامه داد: از پایان دی ماه امسال نیز برخی از خطوط در تعدادی از خودروسازی‌ها 100 درصد استاندارد یورو4 را رعایت خواهند کرد.

وی در خصوص نیروگاه‌ها افزود: در مورد نیروگاه‌ها پیگیری‌هایی از وزارت نفت انجام شده است و تا پایان دی ماه امسال 50 درصد سوخت نیروگاه‌های تهران و کرج و 98 درصد سوخت اراک یورو4 خواهد شد.

* آلودگی یک خودروی فرسوده 30 برابر یک خودروی استاندارد است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به نقش خودروهای فرسوده در تشدید آلودگی هوا گفت: یکی از برنامه‌های ما رسیدگی به وضعیت خودروهای فرسوده است چرا که میزان آلودگی یک خودروی فرسوده تولید می‌کند 30 برابر یک خودروی استاندارد است و ساماندهی آنها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

وی ادامه داد: ما معمولاً از سیستم‌های پاک حمایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم آنها را وارد سیستم‌های صنعتی کنیم و از طریق فعالیت خودمان، راه را برای آنها هموار می‌کنیم و ساخت خودروی برقی و معرفی آن به صنعت گام اول ورود به این عرصه است.

وی اظهارداشت: ما پیشنهاد داده‌ایم که تعرفه واردات خودروهای برقی را کاهش دهیم و بحث ما بیشتر بر روی موتورسیکلت‌های برقی است چرا که بیشتر تصادفات منجر به فوت توسط موتور سیکلت‌ها اتفاق می‌افتد و آلودگی‌ که این موتور سیکلت تولید می‌کند با آلودگی که 4 خودرو تولید می‌کند برابر است.

وی با اشاره به ارتقاء کیفیت و ساختار معاینه فنی خودروها در کشور گفت: باید در کل کشور سیستم یکپارچه‌ای برای معاینه فنی خودروها وجود داشته باشد و بحث ما مراقبت از استاندارد‌ها است چرا که هم‌اکنون تمام خودروها در هنگام تولید استاندارد یورو 2 را دارند اما بعد از تقریباً یکسال استفاده از خودروها از حالت استاندارد خارج می‌شوند.

متصدی در خصوص میزان آلودگی خودروهای تولید داخل کشور گفت: میزان آلودگی که خودروی «ال 90» تولید می‌کند میزان متعادلی است اما میزان آلودگی خودروی 405 بیشتر است.

متصدی اظهارداشت: یک خودرو زمانی که از کارخانه بیرون می‌آید قطعاً استاندارد یورو 2 را دارد اما پس از آن تابع مصرف کننده است و باید نگهداری خوبی از آن شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: بسیاری از مواردی که با عنوان قطعات کاهنده آلودگی هوا از آنها نام برده می‌شود در کاهش سوخت و استهلاک خودرو نیز موثر است به عنوان مثال اگر خودرویی در صد کیلومتر پیمایش یک لیتر کمتر سوخت مصرف کند در طول 30 هزار کیلومتر 30 هزار لیتر صرفه‌جویی خواهد شد که رقم قابل توجهی است.

* راه‌اندازی شماره‌های 4 رقمی ارتباط مردمی سازمان محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در خصوص بیان مشکلات زیست محیطی مردم با سازمان محیط زیست گفت: هم‌اکنون در پورتال سازمان سیستمی وجود دارد که مردم بتوانند مشکلات خود را مطرح کنند اما تلاش می‌کنیم تا پایان امسال زیرساختهایی را فراهم آوریم و با اختصاص شماره‌های چهار رقمی مردم از سراسر کشور بتوانند مشکلات خود را با این سازمان در میان بگذارند.متصدی افزود: در سال‌های گذشته همکاری خوبی میان سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران وجود داشته است و این همکاری‌ها در زمینه استفاده از سیستم‌های پاک و برقی هم باید ادامه داشته باشد چرا که هم‌اکنون در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا در خصوص وسائل حمل و نقل پر سرعت مانند اتوبوس‌های BRT از نیروی برق استفاده می‌شود و این پیشنهادی است که از سوی ما به شهرداری شده است و شهرداری نیز برنامه‌های خود را برای کاهش آلودگی هوا اعلام کرده است.

متصدی در خصوص ساخت و سازها و رعایت حریم‌ها گفت: پیشنهادی که ما به شهرداری داریم این بود که در بحث‌های ساخت و ساز و توسعه زیرساخت‌ها اقدامات اساسی را انجام دهند چرا که امروز بخش مهمی از آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات گرد و غبار زیر 5/2 میکرون است که می‌تواند نتیجه ساخت ‌و ساز‌ها و سوخت‌های دیزلی باشد.

وی در خصوص مینی‌بوس‌های فرسوده گفت: با شهرداری‌ها به تفاهم رسیدیم که 20 میلیون تومان از هزینه تعویض مینی‌بوس‌های فرسوده را شهرداری بپردازد و همین مقدار را هم سازمان حفاظت محیط زیست تقبل می‌کند که با مقداری از آورده خود فرد بتوانند مینی‌بوس‌های فرسوده را جایگزین کنند.

متصدی افزود: در چند ماه گذشته بحث اصلاح قانون آلودگی هوا را در مجلس طرح کردیم که مراحل نهایی آن طی شد و تا دو هفته آینده به صحن می‌آید که این قانون بسیار کمک کننده است و در صورت تصویب با قدرت بیشتری می‌توانیم به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.

*دوگانگی در استاندارد‌های تشخیص میزان آلودگی‌های هوا

وی با انتقاد از وجود معیارهای دوگانه در تشخیص آلودگی هوا گفت: در خصوص ریزگردهای آلوده یک استاندارد در مورد تشخیص روزهای آلوده بر اساس استانداردهای آمریکا است و یک مورد نیز بر اساس استانداردهای کشور خودمان انجام می‌شود که ما قصد داریم استاندارد واحدی را برای این منظور به تصویب برسانیم و این دوگانگی تا پایان سال برطرف می‌شود.

متصدی ادامه داد: در خصوص تعویض کاتالیست های خودروها در قدم اول بر روی خودروهای عمومی و پرپیمایش متمرکز شده‌ایم و در سال گذشته 1500 کاتالیز را تعویض کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم برای سال آینده این مقدار افزایش داشته باشد اما تعویض کاتالیز تمام خودروها برای دولت امکان‌پذیر نیست و مردم باید هزینه‌های آن را بپردازند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست اظهار داشت: همچنین ما به دنبال این موضوع هستیم که خودروهایی که کاتالیست آنها تمام شده باشد نتوانند برچسب معاینه فنی بگیرند و در سطح شهر تردد داشته باشند و تا سه ماه آینده این حدود مجاز را تعیین می‌کنیم و به مراکز معاینه فنی کشور ابلاغ می‌شود. متاسفانه در دوره‌ای معاینه فنی خودروهای نو از 2 سال به 5 سال افزایش پیدا کرد که در قانون جدید به همان 2 سال باز می‌گردد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
فردوس توسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
0
1
موافقم
پراید سوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
0
0
مشکلات اساسی ما ملت بزرگ و ولایی ایران این هست که زیاده خواهی مسئولین ناشی از عوارض و ...2 شرکت سازنده خودرو که ما را به فلاکت کشانیده اند و با خودروهای بنجل به زور به ما تحمیل می کنند می باشد .ضمنا بهترین خودروهای روز دنیا باید که قیمت واقعی آن حتی با دلار آزاد زیر 100 میلیون تومان می باشد به علت بودن آن دو شرکت باید چندین برابر قیمت واقعی آن هم قشر مرفه پول پرداخت کنند اما عامه مردم سالار هایی مانند پراید پژو وسمند که الان قیمت آنها هم غیر واقعی می باشد به این ملت بدبخت تحمیل شود سه علت در مرگ و میر در کشور ایران است یک خودروهای غیر استاندارد (سالیانه 27 تا 30 هزار کشته رکوردار جهان ) 2 جاده های نا ایمن 3- فرهنگ نا درست (راستی چقدر فرهنگ سازی می کنیم )
نظر شما: