واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۴۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶

کمبودها در رژیم غذایی ایرانیان

غذاهای سنتی ایرانی همواره مورد توجه و توصیه فعالان حوزه سلامت کشور بوده و مصرف آنها به عنوان غذای سالم در مقابل غذاهای آماده (فست فودها) توصیه شده این درحالی است که به گفته کارشناسان تغذیه بیشتر این غذاها ازنظر ریزمغذی های لازم کمبودهای زیادی دارند.
تدبیر24: بدن انسان برای انجام فعالیت های حیاتی روزانه به مقداری ویتامین ها و املاح نیاز دارد که اصطلاحا به مجموع آنها ریزمغذی می گویند.

به گفته پزشکان و کارشناسان تغذیه، درصورتی که نیاز بدن به این ریزمغذی ها تامین نشود، آسیب های زیاد و گاهی در صورت کمبود این مواد در سنین رشد عوارض غیرقابل جبرانی را برای سلامت افراد به وجود می آورد.

دکتر مجید حاجی فرجی رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا در این مورد توضیح داد: مشکل اساسی که در برخی غذاهای سنتی ایرانی وجود دارد، این است که از نظر تامین ریزمغذی ها کامل نیستند و افراد با مصرف این غذاها به رغم ایجاد سیری شکمی همچنان ازنظر ریزمغذی ها دچار سوء تغذیه هستند.

وی افزود: این ریزمغذی ها شامل چندین ماده غذایی ازجمله آهن، اسید فولیک، ویتامین D و روی (زینک) است.



** آهن و اسیدفولیک

رئیس انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: مهمترین کمبود ریزمغذی های مواد غذایی، در مورد آهن و اسید فولیک است که قشرهای خاصی از جامعه ازجمله کودکان و نوجوانان دختر و زنان با کمبود شدید آن مواجه هستند.

حاجی فرجی ادامه داد: بیش از 5 سال است که نان در کشور با آهن و اسیدفولیک غنی سازی می شود و تاثیرات و نتایج مثبتی در این زمینه حاصل شده است اما هنوز با هدف اصلی خود فاصله داریم و باید در این زمینه اقدامات گسترده تری انجام شود.



** ویتامین D

حاجی فرجی گفت: متاسفانه در تحقیقاتی که در دهه اخیر در کشور انجام شده است، مردم کشور ما دچار درجات مختلفی (بین 70 تا 90 درصد) با کمبود این ریزمغذی مهم و موثر مواجه هستند که بخشی از آن شامل کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: بر اساس نتایج این تحقیقات، در کودکان دبستانی در برخی مناطق تهران تا 90 درصد کمبود این ویتامین مشاهده شده است.

حاجی فرجی با تاکید بر لزوم تامین این ریزمغذی در وعده های غذایی اظهار داشت: کمبود این ریزمغذی برای سلامتی به ویژه سلامتی کودکان و نوجوانان درحال رشد بسیار مضر است چراکه در رشد استخوانی آنها تاثیر مستقیم دارد.

وی افزود: ویتامین D سبب جذب کلسیم می شود و درصورت عدم تامین آن، جذب کلسیم مصرفی در مواد غذایی مختلف مختل می شود و کودکان و نوجوانان به ویژه دختران در سنین بالاتر دچار پوکی استخوان خواهند شد.

حاجی فرجی ادامه داد: آلودگی های محیطی، نوع پوشش، قرار نگرفتن در معرض آفتاب مستقیم، قرار گرفتن در محیط های کاری سرپوشیده و فعالیت کم بدنی در کنار عدم تامین ویتامین D در مواد غذایی، سبب شده است که درصد بالایی از مردم کشور با کمبود شدید این ریزمغذی مواجه باشند.



** روی (زینک)

رییس انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: روی در تقویت سیستم ایمنی و روند رشد کودکان و نوجوانان تاثیر زیادی دارد اما متاسفانه میزان آن در مواد غذایی مصرفی ما بسیار کم است و به همین جهت بخشی از افراد جامعه با کمبود و عوارض ناشی از کمبود آن مواجه هستند.

حاجی فرجی ادامه داد: در مورد غنی سازی محصولات غذایی با زینک هنوز اقدامی در کشور صورت نگرفته است به همین دلیل پزشکان معالج در صورت مشاهده نیاز بیماران آن را به صورت مکمل غذایی برای آنها تجویز می کنند.

وی گفت: برای غنی سازی مواد غذایی با زینک اقداماتی آغاز شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.



** لزوم غنی سازی تولیدات غذایی

غنی سازی به معنای افزودن ریزمغذی های ضروری به برخی تولیدات غذایی پایه و ارزان و قابل دسترس برای تمام اقشار جامعه مانند نمک، نان و لبنیات است.

غنی سازی محصولات غذایی از سال های گذشته در کشورهای پیشرفته و درحال توسعه همچون کشور ما آغاز شده است به گونه ای که تاکنون توانسته اند در بسیاری موارد از بروز عوارض ناشی از کمبود ریزمغذی ها پیشگیری کنند.

در ایران در زمینه غنی سازی نمک با ید و نان با آهن و اسید فولیک از سالی های گذشته اقداماتی آغاز شده و نتایج قابل توجهی نیز داشته است.

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: غنی سازی تولیدات غذایی با ریزمغذی ها برای حفظ سلامت جامعه و پیشگیری از بروز بسیاری از بیماری ها و عوارض ناشی از کمبود این مواد امری ضروری است.

حاجی فرجی افزود: به دلیل کمبودهایی که در نوع آب و خاک برخی مناطق کشور وجود دارد، لازم است محصولات و تولیدات غذایی داخلی با برخی ریزمغذی های ضروری غنی سازی شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تمهیدات صورت گرفته، سال هاست که به جز برخی مناطق استان های کشور، سوء تغذیه پروتئین و انرژی رفع شده است اما هنوز کمبودهایی در مواد غذایی کشور ما وجود دارد که نیاز است با غنی سازی برخی مواد این کمبودها جبران شود.

حاجی فرجی گفت: همان طور که در غنی سازی نان با آهن و اسیدفولیک تا حد زیادی موفق عمل کرده ایم تلاش می شود که در زمینه غنی سازی لبنیات نیز به صورت مرحله ای ابتدا برای کودکان و نوجوانان این اقدام صورت بگیرد و پس از آن با انجام سیاست گذاری های لازم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتوان آن را به مصرف تمام سطوح جامعه گسترش داد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: