واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۴۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

کاهش مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی

رئیس ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) شرکت ملی گاز ایران گفت: میزان مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی در سال 1391 نسبت به سال 1390 کاهش 35 درصدی دارد که این نشان دهنده تاثیر مثبت فرهنگ سازی استفاده درست از گاز شهری است.
تدبیر24: محمدرضا یوسفی پور در نشست خبری تشریح اقدامات HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این که این شرکت مسوولیتی در زمینه حوادث ناشی از گاز گرفتگی در داخل منازل ندارد، به تاثیر مثبت تبلیغات و فرهنگ سازی در کاهش میزان سوانح و مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی اشاره کرد و گفت: در سال 1390 تعداد 388 نفر به دلیل گاز گرفتگی فوت کردند، اما میزان سوانح منجر به فوت ناشی از گاز گرفتگی در سال 1391 به 227 نفر کاهش یافت.

وی دلیل اصلی کاهش 34.41 درصدی را فرهنگ سازی و آشنایی مردم با شیوه های درست مصرف گاز عنوان کرد.

یوسفی پور گفت: به دلیل اینکه همه اطلاعات مربوط به سوانح ناشی از گاز طبیعی به شرکت ملی گاز داده نشده، آمار مرگ و میر مربوط به گاز گرفتگی در سال 1392 در این شرکت نهایی نشده است.

وی با انتقاد از ذکر آمار غیررسمی گازگرفتگی در رسانه ها، اظهار داشت: برخی رسانه ها آمار پزشکی قانونی در مورد مرگ خاموش را به عنوان مرگ و میر ناشی از گاز گرفتگی بیان می کنند که این درست نیست، زیرا مرگ خاموش عنوانی کلی است که به تلفات ناشی از گازهای پیک نیکی، گاز مایع (ال پی جی)، ذغال و گاز شهری اطلاق می شود.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد این شرکت تنها به آماری که کارشناسان این شرکت تایید کنند، تکیه می کند.

یوسفی پور گفت: زمانی که حادثه گاز گرفتگی یا سانحه مرتبط با گاز در داخل منازل رخ می دهد، رسانه ها شرکت ملی گاز را متهم می کنند، در حالی که این حوادث ارتباطی با مسوولیت شرکت ملی گاز ندارد.

وی تاکید کرد: مسوولیت شرکت ملی گاز ارایه خدمات تا درب منازل است و مسایل مربوط به لوله کشی داخلی ساختمان و حوادثی که در داخل منازل رخ می دهد، ارتباطی با این شرکت ندارد.



** مسوولیت سازمان نظام مهندسی در حوادث مربوط به لوله کشی داخل ساختمان

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این که مسوولیت رسیدگی به وضعیت لوله کشی داخل منازل از سال 1382 به طور رسمی به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است، گفت: بنابراین در صورت ایراد لوله کشی داخلی ساختمانها، سازمان نظام مهندسی باید دخالت کند.

وی با بیان این که این شرکت از نظر قانونی وظیفه ای برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف گاز ندارد، اظهار داشت: شرکت ملی گاز با وجود نداشتن مسوولیت قانونی، در رسانه ها، صداو سیما و محیط شهری اقدام به تبلیغات برای استفاده بهینه از گاز شهری می کند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز افزود: به عنوان مثال، شرکت ملی گاز صرفا برای تبلیغ استفاده از بیمه حوادث در سوانح مرتبط با گاز مبلغ 15 میلیارد ریال در صدا و سیما تبلیغ کرده است.

به گفته یوسفی پور شرکت ملی گاز ایران توانسته است در کتابهای درسی مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان بخش هایی را به فرهنگ سازی در زمینه مصرف گاز اختصاص دهد.

وی تاکید کرد تلاش های شرکت ملی گاز ایران برای فرهنگ سازی در زمینه مصرف گاز در حالی است که این شرکت هیچ مسوولیت قانونی در این خصوص ندارد.

رییس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: بسیاری از مردم و سازمان ها در صورت وقوع مشکلی در لوله کشی داخل ساختمان یا گاز گرفتگی به شرکت ملی گاز مراجعه می کنند، در حالی که متولی اصلی این مسایل شرکت ملی گاز نیست.

یوسفی پور گفت: تاکنون شرکت ملی گاز ایران چندین نامه به نهاد رییس جمهوری، وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ارسال کرده تا سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی، مسوولیت های مرتبط با فرهنگ سازی در زمینه مصرف گاز را تقبل کنند، اما تاکنون این نامه نگاری ها به نتیجه نرسیده است.



** گاز رسانی به یک هزار شهرو 14 هزار و 550 روستا

رئیس ایمنی ، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به وضعیت شبکه سراسری گازرسانی در کشور، گفت: تاکنون برای یک هزار شهر و 14 هزار و 550 روستا گاز رسانی شده است.

یوسفی پور با بیان این که 35 هزار کیلومتر خطوط بزرگ لوله گاز احداث شده است، خاطرنشان کرد 240 هزار کیلومتر در سراسر کشور برای شبکه توزیع لوله گذاری شده است.

به گفته این مقام مسوول بیش از 80 درصد مصرف گاز در کشور مربوط به بخش خانگی بوده و در هفته گذشته به طور میانگین روزانه بیش از 480 میلیون متر مکعب گاز مصرف شده است.

وی با بیان این که صنعت گاز پس از صنعت هسته ای، پرمخاطره ترین صنعت به شمار می رود، گفت: به دلیل تخصص و آشنایی کارشناسان شرکت ملی گاز، تاکنون کمترین میزان حوادث در صنعت گاز کشورمان رخ داده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: