واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

تصویب لایحه بودجه اوکراین

همزمان با رای گیری برای تصویب لوایح مقابله با اعتراضات ضد دولتی و بودجه سال 2014 میلادی اوکراین ، پارلمان این کشور روز پنجشنبه به صحنه درگیری و نزاع شدید میان نمایندگان موافق و مخالف دولت تبدیل شد.
تدبیر24: یورو نیوز، با وجود ممانعت نمایندگان مخالف دولت از رای گیری برای تصویب لایحه بودجه، رای گیری به شیوه غیرمتعارف و از طریق شمارش نمایندگانی که به نشانه موافقت دست های خود را بالا گرفته بودند انجام شد.

در جریان درگیری شدید میان نمایندگان مخالفت و موافق دولت اوکراین، چند نماینده پارلمان زخمی شدند.

علاوه بر لایحه بودجه، ده لایحه دیگر از جمله اعمال محدودیت در برگزاری تظاهرات نیز روز پنجشنبه به تصویب پارلمان اوکراین رسید.

مخالفان که به علت تصمیم ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور، در لغو توافق مهم با اتحادیه اروپا ، تقریبا دو ماه علیه دولت اعتراضات گسترده خیابانی برپا می کردند، این تصمیم پارلمان را نوعی « قدرت ربایی» توصیف کردند.

براساس قانون جدید که با 235 رأی 450 عضو پارلمان اوکراین به تصویب رسید، محاصره ساختمان های دولتی حداکثر تا پنج سال حبس درپی خواهد داشت.

این قانون همچنین روند تعقیب و مجازات نمایندگان پارلمان را تسهیل و آسان کرده است.

علاوه بر این طبق قانون جدید معترضانی که ماسک به چهره بزنند یا کلاه ایمنی بر سر بگذارند، جریمه شده یا یا بازداشت خواهند شد. پخش هرگونه تهمت و افترا در شبکه اینترنت نیز ممنوع بوده و افراد خاطی جریمه شده یا به حبس تأدیبی تا مدت یکسال محکوم خواهند شد.

جناح مخالف دولت اوکراین در پارلمان، تصویب این لوایح را تنها به نفع منافع دولت این کشور خوانده است.

ˈ ویتالی کلیچکوˈ، در رأس جناح مخالف در پارلمان اوکراین در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این رای گیری مغایر با تمامی قوانین و مقررات است و هیچ اعتبار قانونی ندارد.

وی افزود: لوایحی که پارلمان تصویب کرد در حقیقت به امضای رئیس و سخنگوی پارلمان رسیده است و ما موضوع عدم رای اعتماد به رئیس پارلمان و رئیس جمهوری را به همه پرسی خواهیم گذاشت.

در مقابل ˈ اُلکساندر افرموفˈ رهبر حزب حاکم در پارلمان و از موافقان لوایح به تصویب رسیده خواستار اعمال محدودیتهای بیشتری است.

وی به خبرنگاران گفت: باید حق برخورداری از مصونیت قضایی نمایندگان پارلمان را لغو کنیم. من آماده ام تا به چنین لایحه ای رای موافق بدهم. امروزه بسیاری از نمایندگان با اتکا به این مصونیت، نقش قهرمان را بازی می کنند و اگر این مصونیت از بین برود کمتر شاهد قهرمان بازی خواهیم بود.

در طرح بودجه سال جاری، کسری بودجه به میزان سه و شش دهم درصد پیش بینی شده و این به معنای افزایش مالیات و عوارض گمرکی و نیز کاهش بودجه خدمات اجتماعی است.

با این همه هزاران تن از هواداران دولت با برپایی تظاهراتی در برابر پارلمان اوکراین در کی یف، حمایت خود را از طرح بودجه حزب حاکم اعلام کردند.

این تظاهرات در حالی صورت گرفت که وزارت دادگستری اوکراین روز چهارشنبه گذشته از ممنوعیت برگزاری هر گونه تظاهرات در مرکز کی یف خبر داده بود. جایی که از هفته های گذشته به محل اصلی تجمع مخالفان دولتی در اعتراض به انصراف ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهوری این کشور، از امضای توافق همگرایی با اتحادیه اروپا تبدیل شده است.

قوانین تصویب شده در پارلمان برای اجرا باید به امضای رئیس جمهور اوکراین برسد و مشروعیت این قوانین در حال حاضر منوط به نظر وی است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: