واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۴۷۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
احمد شيرزاد استاد دانشگاه و كارشناس مسائل هسته‌اي

توافقي كه منتشر شد!

واقعيت اين است كه اورانيوم 20درصد تنها مصرف سياسي در جريان مذاكرات ايران دارد و اگر قرار باشد با هزينه فراوان در محلي سرمايه‌گذاري شود اما در زمان درست از آن سرمايه استفاده نشود، ضرر بزرگي است. . .

تدبیر24 : روز پنجشنبه گذشته جزييات توافق ژنو منتشر شد كه بر اساس آن قرار است ايران تمامي فعاليت‌هاي خود در ارتباط با غني‌سازي ۲۰درصدي را متوقف كرده و همزمان عمليات «رقيق‌سازي» نيمي از ذخيره اورانيوم ۲۰درصدي خود را آغاز كند تا جايي كه اين مواد ديگر قابليت «غني‌سازي مجدد» را نداشته باشند. انتشار اين خبر موجب شد تا به بعضي دوستان بربخورد و نسبت به اين توافق واكنش نشان دهند. واقعيت اما اين است همان زمان كه بحث غني‌سازي 20درصد مطرح شد، بسياري از كارشناسان هشدار دادند كه اين ميزان غني‌سازي ارتباطي با فرآيند تبديل اورانيوم به انرژي هسته‌اي ندارد.

چند شب پيش نيز در سيماي جمهوري اسلامي، دكتر صالحي در جايگاه رئيس سازمان انرژي اتمي بر اين مساله تاكيد كردند كه فقط براي رآكتور تحقيقاتي تهران نياز به غني‌سازي 20درصد وجود دارد كه براساس آن، بايد اورانيوم غني شده به صورت اكسيد نگهداري شوند نه به صورت گاز. واقعيت اين است كه اورانيوم 20درصد تنها مصرف سياسي در جريان مذاكرات ايران دارد و اگر قرار باشد با هزينه فراوان در محلي سرمايه‌گذاري شود اما در زمان درست از آن سرمايه استفاده نشود، ضرر بزرگي است. از اين منظر، اورانيوم 20درصد از نظر علمي و صنعتي ارزش آنچناني ندارد اما از نظر سياسي مي‌تواند برگ برنده ايران در مذاكرات باشد.

دوستاني كه به توافق ژنو ايراد مي‌گيرند اگر معتقد باشند ايران در ازاي توقف اورانيوم 20درصد و با استفاده بهتر از اين اهرم قدرت مي‌توانست امتيازات بيشتري از غرب بگيرد، اين ادعايشان قابل بحث و بررسي است اما اگر بخواهند اورانيوم 20درصد را در محلی قرار دهند و هيچ استفاده‌اي از آن نكنند، در واقع كشور را دچار هزينه‌اي كرده‌اند كه هيچ سودي برايش نداشته و ندارد. توقف فعاليت غني‌سازي 20درصد اصلا به اين معنا نيست كه ايران ديگر انرژي هسته‌اي نخواهد داشت و حالا نگران ذخيره غني‌سازي باشد بلكه بايد دانست ايران به آن مقداري اورانيوم 20درصد كه براي راكتور تهران نيازمند است، به صورت اكسيد شده دسترسي خواهد داشت و مطمئنا توقف غني‌سازي 20 درصد تاثيري در فرايند تبديل اورانيوم به انرژي نخواهد داشت.

افرادي كه امروز در رسانه‌هاي تندروي داخل و خارج كشور ادعا مي‌كنند دستاوردهاي هسته‌اي كشور از بين رفته است، بايد بدانند اتفاقا اين توافق بر اساس استفاده درست از آن دستاوردها بوده و تنها وقتي مي‌توان توقف غني‌سازي 20درصد را يك شكست در فرايند فعاليت‌هاي هسته‌اي به شمار آورد كه قرار باشد از انرژي هسته‌اي به عنوان بهانه‌اي براي ستيز با قدرت‌ها استفاده شود. بدون شك همه افرادي كه براي رسيدن فرايند انرژي هسته‌اي به اين نقطه تلاش كردند، امروز در اين توافق ثمره تلاش خود را مشاهده مي‌كنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
3
2
اگر آقای شیرزاد امر بفرمایند میریم تمام تأسیسات هسته ای کشور رو منفجر میکنیم
همه ذخایر سوخت رو هم میدیم به امریکا
خلاص
خوبه؟
مومني
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
2
2
وقتي كه توان درك صحبت هاي ايشان را نداريد قصه ميشود همان اب در هاون كوبيدن حضرات ناشناس
payam
|
-
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
1
0
خدا مرگتون بده با این دولتتون خاک بر سر ملت ایران با این رایی که دادن بی تدبیر اگه جرأت داری چاپ کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
0
0
بعضی ها دیگه مزه ندارند شیرزاد از اونهاست.تدبیر از این نزار که سرایت می کنه بهت..موفق باشی
نظر شما: