واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

در تالاب استیل و آق سو به روی پرندگان مهاجر گشوده شد

رئیس اداره محیط زیست آستارا گفت: صدها قطعه انواع پرنده نادر با مهاجرت به تالاب‌های «استیل عباس‌آباد» و «آق سو» در بندر مرزی آستارا، زمستان گذرانی خود را آغاز کردند
تدبیر24: شهروز قلی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا منطقه گیلان، با اعلام خبر فوق اظهار کرد: تاکنون، 40 قطعه پلیکان، انواع مرغابی، چنگر، تعداد انبوهی بالکان کوچک و بزرگ، کشیم کوچک و بزرگ، حواصیل ارغوانی و خاکستری، کاکایی و پرستوی دریایی در این تالاب مشاهده شده است.

وی با اشاره به این‌که بیشتر پرندگان از مناطق سردسیری به این تالاب زیبا مهاجرت کرده‌اند، ادامه داد: استیل عباس‌آباد منطقه شکار ممنوع است و در صورت مشاهده شکارچیان متخلف بر اساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

قلی‌نژاد به پایان مراحل احیای تالاب «آق سو» و آغاز عملیات آبگیری در بخش ساحلی پناهگاه حیات وحش و طبیعت گردی لوندویل آستارا اشاره و اضافه کرد: با تغییر مساحت این تالاب از 10 هکتار به 60 هکتار زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در آن تالاب منحصر به فرد که در معرض نابودی قرار گرفته بود، آغاز شده است.

وی افزود: هم اکنون شاهد فرود انواع پرندگان از قبیل انواع مرغابی، انواع کشیم، چنگر، حواصیل و بالکان به این تالاب هستیم و پیش‌بینی می‌شود با پایان عملیات آبگیری همچون سال‌های گذشته شاهد فرود سایر گونه‌های نادر باشیم.

رئیس محیط زیست آستارا تالاب آق سو را بخشی از پناهگاه بزرگ تحت حفاظت حیات وحش و طبیعت گردی لوندویل آستارا عنوان کرد و هشدار داد، با متخلفانی که قصد شکار و آزار رساندن به پرندگان را داشته باشند به شدت برخورد می‌شود.

به گزارش ایسنا، تالاب «استیل عباس‌آباد» که در گویش محلی به آن «هستل» گفته می‏‌شود، در بخش جلگه‌ای غرب استان گیلان و شمال بندر مرزی آستارا واقع شده است و از ویژگی‌های اکوتوریستی منحصر به فرد این تالاب به واقع شدن در میان کوهپایه، شالیزار و جنگل می‌توان اشاره کرد.

به دلیل وجود درختان زیبای «توسکا» که ریشه آنها در آب شناور است، آن را تالاب «درختان شناور» هم می‌نامند.

این تالاب 138 هکتاری، زیستگاه انواع حیوانات از قبیل «نوتریا» نوعی موش بزرگ جونده و ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی و محل زاد و ولد انواع پرندگان بومی و تحت حفاظت که از مناطق سردسیر و به خصوص اروپای مرکزی به این منطقه خوش آب و هوا مهاجرت می‌کنند، است.

تالاب آق سو، دومین تالاب آستارا و یکی از مهم‌ترین مناطق حفاظت شده کشور است که در جنوب شرقی آستارا و در بخش ساحلی پناهگاه 1074 هکتاری پناهگاه حیات وحش لوندویل واقع در منتهی‌الیه غربی جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان قرار گرفته است.

علاوه بر مناطق جنگلی این پناهگاه، در بخش تالابی، قسمت وسیعی پوشیده از نی‌زار و لومی بوده و به دلیل داشتن ذخایر مناسب غذایی، در طول سال محل مناسب برای تولید مثل و زمستان گذرانی گونه‌های مختلف پرندگان است.

این تالاب محل زیست انواع عقاب‌ها، جغد، قو، غاز، قرقاول، قره خروس، فلامینگو، پلیکان، درنا، پرستوی دریایی، مرغ ماهیخوار، بلبل، سار، سینه سرخ، کبک، کبوتر وحشی، اردک، لک لک، بلدرچین، فاخته، قمری، خروس وحشی، دارکوب، مرغابی، چنگر، حواصیل و کاکائی است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: