واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۵۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

توصیه‌هایی برای جشنواره شعر فجر

غلامحسن اولاد با تأکید بر این‌که فضای جشنواره شعر فجر در دوره‌های پیش برای حضور دل‌خواه نبوده، به برگزارکنندگان این جشنواره توصیه‌هایی کرد.
تدبیر24: این شاعر درباره جشنواره شعر فجر و تغییرات احتمالی آن در دوره اخیر گفت: واقعیت این است که در سال‌های گذشته من بنا به جهاتی در جشنواره‌های شعر شرکت نمی‌کردم. حتا در دو - سه سالی که دبیران جشنواره در استان، شاعران و هنرمندانی مانند دکتر محمدرضا خالصی و دکتر کافی بودند که از آن‌ها شناخت کافی داشتم و آن‌ها نیز بر حضور من در جشنواره تاکید می‌کردند،‌ اما من هرچه جوانب کار را می‌سنجیدم و قضیه را سبک و سنگین می‌کردم، می‌دیدم فضا آن‌چنان که باید دل‌خواه باشد، نیست.

او در ادامه افزود: از سویی آدم‌ نمی‌داند چه شعری بخواند که حاشیه و حرف و حدیثی در پی نداشته باشد و برداشت‌های غلط از آن نشود. بویژه وجود خط قرمزهای جناحی و قبیله‌یی پررنگ می‌نمود و شرایط به گونه‌ای بود که تمایل آدم‌ بی‌سر و صدایی چون من را که کم‌تر طالب شهرت هستم، به چالش می‌کشید. اما برخی دیگر از شاعران صاحب‌نام هم در جشنواره شرکت نمی‌کردند. کافی است به فهرست شاعرانی که ظرف این مدت در جشنواره شعر فجر حضور یافته و شعر خوانده‌اند، نگاهی بیندازید. آن‌گاه خواهید دید که جای بسیاری از شاعران نام‌دار خالی است. فکر می‌کنم دلیل شرکت نکردن همه هم کمابیش یکسان باشد.

اولاد تأکید کرد: اما این بدان معنا نیست که شاعران شرکت‌کننده اهمیت نداشته باشند‌، بلکه حضور گروهی از این جماعت چشم‌گیر بود، آثارشان هم مورد اقبال بود و یک‌دست‌تر هم بودند، یعنی با موازین و معیارهایی که دست‌اندرکاران فرهنگی داشتند، بیش‌تر به هم می‌آمدند. اما من بر این باورم که اگر مسؤولان می‌خواهند واقعا شاعران شاخص کشور در شب‌های شعر فجر شرکت کنند، باید توسع دیدگاه داشته باشند و با دست و دلبازی بیش‌تری به این جریان نگاه کنند. امروز ظاهرا نیمی از مردم ما به برکت نظریه آوانگاردیسم، شعر سپید می‌گویند، نیمی دیگر هم شعر سیاه و سفید و به عبارتی هم شاعرند، مگر خلافش ثابت شود و متأسفانه این بزرگ‌ترین آفتی است که به جان شعر ما افتاده و نشرِ همین نگاه به جشنواره‌ها،‌ تمایل آدمی چون من و امثال من را به هرچه شعر و شاعری از بین برده و حرف آخر این‌که یکی از چاره‌اندیشی‌هایی که می‌تواند مردم ما را آشتی دهد، همین جشنواره‌هاست، با این شرایط که نگاه محفلی برداشته شود.

این شاعر پیشکسوت در توصیه به برگزارکنندگان جشنواره شعر فجر مواردی را هم مطرح کرد و گفت: در جشنواره شعر فجر باید مبانی و ملاک‌هایی را بر اساس اهلیت برای حضور شاعر در جشنواره درنظر گرفت. همچنین کیفیت کار و قابلیت و تشخص شاعر باید در انتخاب حرف آخر را بزند. فضای برگزاری شب شعر باید بدون تنش و چالش باشد. اطلاع‌رسانی هم به موقع و کافی انجام شود. همچنین باید سعی کنند فضای فرهنگی را از هوای گرگ و میشی دور نگه دارند. از سویی بهتر است این جشنواره در دو، سه شب اجرا شود که هر شاعر بتواند چند شعر بخواند تا مخاطبان با سبک و سیاق او آشنا شوند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: