واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
برنامه وزیر پیشنهادی جهاد كشاورزی برای حوزه كشاورزی

گندم خودکفا می شود؟

به هر روی در طول 8 سال گذشته بخش كشت‌وكار دست‌اندازهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و خودكفایی به دست آمده در تولید گندم به واردات گسترده محصولات كشاورزی از جمله گندم ختم شده‌است

تدبیر24:به هر روی در طول 8 سال گذشته بخش كشت‌وكار دست‌اندازهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و خودكفایی به دست آمده در تولید گندم به واردات گسترده محصولات كشاورزی از جمله گندم ختم شده‌است و برنامه‌ای برای اصلاح این مهم نیاز است. از سوی دیگر بی‌توجهی دولت در قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات از كشاورزان و ناعادلانه بودن قیمت‌ها...

به هر روی در طول 8 سال گذشته بخش كشت‌وكار دست‌اندازهای فراوانی را پشت سر گذاشته است و خودكفایی به دست آمده در تولید گندم به واردات گسترده محصولات كشاورزی از جمله گندم ختم شده‌است و برنامه‌ای برای اصلاح این مهم نیاز است. از سوی دیگر بی‌توجهی دولت در قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات از كشاورزان و ناعادلانه بودن قیمت‌ها به قاچاق محصولات به كشورهای همسایه دامن زده‌است و كه انتظار می‌رود در دولت یازدهم این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد.

 

 

برنامه یك وزیر پیشنهادی

به هر روی محمود حجتی حجتی این روزها با نمایندگان كمیسیون كشاورزی مجلس جلسات گوناگونی داشته و بخشی از برنامه‌ها، طرح‌ها و راهبردهای خود را با نمایندگان مجلس در میان گذاشته است. او همچنین برنامه‌ای ارائه داده است كه محورهای اصلی آن به این شرح است: « اصلاح الگوی کشت و ارتقای بهره‏وری عوامل تولید، توسعه صادرات با هدف برقراری تراز مثبت بازرگانی در بخش، ارتقاء نقش و سطح مشارکت کشاورزان و توسعه ظرفیت و ارتقاء کارایی نظام توسعه فنآوری و سازگار با ساختار منابع و مناطق نیز از اهداف و برنامه های آتی در بخش کشاورزی است.» البته او در این برنامه‌ خودكفایی در تولید محصولات كشاورزی را در صدر اولویت‌ها قرار داده‌است.

از همین‌رو این برنامه در بندی دیگری تاكید می‌كند كه: «با توجه به وضعیت موجود و چالش‌های فراروی بخش کشاورزی، تامین و ارتقاء امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در تولید محصولات اساسی و حذف واردات از راه‌های رسیدن به توسعه پایدار است.»

آنطور كه كارشناسان می‌گویند رسیدن به خودكفایی دوباره در تولید محصولات كشاورزی از جمله گندم نیاز به صنعتی شدن كشاورزی و گذار از كشاورزی سنتی‌است كه همین موضوع نیازمند اصلاح الگوی كشت و ارتقای بهره‌وری عوامل تولید، از جمله كشاورز و ابزارآلات است.

آنطور كه گفته می‌شود رسیدن به خودكفایی در بخش كشاورزی توسعه این بخش را هم در پی دارد. آنطور كه حجتی هم به نمایندگان كمیسیون عمران مجلس گفته برنامه او در راستای توسعه كشاورزی پایه‌گذاری شده است.

در همین‌ زمینه سخنگوی فراکسیون صنایع غذایی مجلس گفت: برنامه‌های محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در راستای توسعه کشاورزی و صنایع غذایی است.

حسین امیری نماینده مردم زرند در مجلس در این خصوص گفته‌است: «حجتی در نشستی با اعضای فراکسیون صنایع غذایی و فراکسیون توسعه صادرات غیرنفتی مجلس، با تشریح برنامه‌های خود در زمینه توسعه صنایع فرآوری و ایجاد ارزش افزوده و صادرات محصولات کشاورزی، توانست رضایت حاضران را جلب کند.»

او اینطور ادامه داد: « حجتی در برنامه‌های خود به راه‌اندازی کارگاه‌های فرآوری در محل مزارع برای ایجاد ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، جلوگیری از هزینه‌های اضافه حمل و نقل و روان‌سازی فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی اشاره کرد.»

وی گفت: عملی شدن این برنامه‌ها در حوزه کشاورزی مستلزم همکاری‌های متقابل دولت و مجلس، بانک‌ها و بخش خصوصی است. او اذعان داشت: وزیر پیشنهادی کشاورزی دولت یازدهم نسبت به مشکلات و نیازهای حوزه کشاورزی، آگاه و مسلط و در مورد زیر بخش‌های مختلف اعم از آب و خاک، زراعت و باغبانی، صاحب تجربه است.

همانطور كه این نماینده مجلس گفت در برنامه دولت یازدهم هم آمده است: «دستیابی به توسعه بخش كشاورزی‏ بدون توجه به تامین مواد غذایی امری محال است و با عنایت به اینکه بخش کشاورزی و منابع‏طبیعی تأمین کننده مواد غذایی کشور است ، لذا توجه به این بخش در حقیقت استقلال و امنیت و عزت سیاسی کشور را تضمین می‌ کند.

برای این مهم اتخاذ تدابیر مناسب برای دستیابی به فناوری‏های‏نوین و حفاظت از منابع پایه به ویژه منابع آبی که شرایط نامطلوبی را تجربه می‏ کند‏، اجتناب ناپذیر است تا کشور در روند پر شتاب و پیچیده تحولات از آسیب ها مصون بماند.»

 

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: