واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
علي اكبر فرازي مديركل پيشين همكاري‌هاي اقتصادي چند جانبه و اكو وزارت خارجه

فرصت‌هاي روحاني در اجلاس داووس

داووس سوئيس مي‌تواند فرصتي براي تشريح امكانات ايران براي فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران باشد. بايد دانست كه عمده توجه اجلاس به مسائل اقتصادي و در حقيقت بازيابي بازارهاي جديد است . . .

تدبیر24 : پس از هشت سال غيبت جمهوري اسلامي ايران در مجامع مهم بين‌المللي و عدم حضور موثر دولتمردان كشورمان در اجلاس جهاني داووس سوئيس با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و نيز اتخاذ تدابير موثر از سوي دستگاه ديپلماسي شاهد هستیم برخلاف چند سال گذشته رئيس دولت يازدهم به اجلاس جهاني داووس سوئيس دعوت شد. آگاهان بر اين باورند كه اهميت اجلاس سالانه داووس سوئيس بدان جهت است كه اين اجلاس ميزبان مقامات بلندپايه اقتصادي و سياسي از چهار گوشه جهان است. كشور سوئيس به واسطه برگزاري اين اجلاس در چند روز آينده شاهد ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه متعددي ميان فعالان اقتصادي و سياسي از سراسر دنياست که اين حضور فرصت‌هاي گوناگوني را براي كشورهاي شركت‌كننده ايجاد خواهد كرد.

بايد اذعان كرد داووس فرصت بسيار مناسبي براي مقامات كشورهاي مختلف است تا فارغ از تشريفات مرسوم با يكديگر ديدار و با برگزاري ديدارهاي دوجانبه و چندجانبه موقعيت‌هاي بهتري براي کشورشان خلق كنند. به عقيده بسياري از كارشناسان روابط بين‌الملل دعوت از دكتر روحاني در اين موقعيت فرصت بسيار مناسبي را در اختيار دولت ايران قرار مي‌دهد تا مواضعش را به گونه‌اي شفاف و روشن براي كساني اعلام كند كه افراد صاحب نفوذي در حوزه‌هاي اقتصادي و سياسي محسوب مي‌شوند. بايد ادعا كرد اجلاس جهاني داووس اين فرصت را براي شركت‌هاي بزرگ تجاري دنيا فراهم آورده تا با استفاده از فضاي به وجود آمده به واسطه تعليق تحريم‌ها، خود را به ايران نزديك كنند.

 بسياري از كارشناسان ابراز اميدواري مي‌كنند كه همراه با هیات ديپلماتيكي كه با رئيس‌جمهور در اين اجلاس حضور پيدا مي‌كند؛ هياتي به نمايندگي از بخش خصوصي نيز همراه دكتر روحاني در اين سفر شود. اكنون به واسطه توافق ژنو و روي كار آمدن دولت يازدهم زمينه‌اي ايجاد شده است تا بخش خصوصي ايران مورد استقبال شركت‌هاي بزرگ بين‌المللي قرار گيرد. نفس حضور هيات ايراني در اين اجلاس امري بسيار مفيد محسوب مي‌شود اما بايد دانست كه شاخصه اصلي اين اجلاس حضور شخص دكتر روحاني در داووس سوئيس است. چرا كه ايشان به عنوان رئيس‌جمهوري در اجلاس داووس شركت مي‌كنند كه قبل از آن طرح ايشان مبني بر جهاني عاري از خشونت را سازمان ملل به تصويب رساند.

 بي‌ترديد اين طرح در اجلاس داووس هم مورد استقبال شركت‌كنندگان قرار مي‌گيرد. بايد دانست كه امروز جهان بيش از گذشته تشنه پيشنهاد رئيس‌جمهور كه همان «جهاني عاري از خشونت است» است. داووس سوئيس مي‌تواند فرصتي براي تشريح امكانات ايران براي فعالان اقتصادي و سرمايه‌گذاران باشد. بايد دانست كه عمده توجه اجلاس به مسائل اقتصادي و در حقيقت بازيابي بازارهاي جديد است اما براي جمهوري اسلامي ايران اين قضیه فرق مي‌كند چنانكه بودن شخص دكتر روحاني در راس هيات سبب مي‌شود همه توجهات به جمهوري اسلامي ايران معطوف شود و اين فرصت طلايي موقعي قابل استفاده است كه با هياتی بلندپايه همراه شود. به عقيده كارشناسان بهتر است هيات همراه رئيس‌جمهور متشكل از فعالان بخش دولتي و بخش خصوصي باشد. نفت، گاز، پتروشيمي و صنعت كشور به واسطه حضور در اين اجلاس مي‌توانند سرمايه‌گذاران مطمئني را براي احيای خود جذب كنند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: