واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۵۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۰۰

دولت آفریقا خواستار گفتگو با معترضان

پس از آنکه اتحادیه کارگران معادن پلاتین آفریقای جنوبی موسوم به ˈآمکوˈ از معدنچیان زیر مجموعه خود خواست که برای فردا/پنج شنبه دست از کار بکشند، دولت از آنها خواست قبل از شروع اعتصابات برای افزایش دستمزد با آنها وارد مذاکره و گفت وگو شود.
تدبیر24: به گزارش خبرگزاری آفریقای جنوبی (ساپا)،دولت این کشور درحالی این درخواست را ازمعدنچیان مطرح می کندکه معدنچیان این کشور خود را برای پیوستن به یک مبارزه جهانی با همکاران خود در سراسر جهان برای برگزاری اعتصابات هماهنگ آماده می کنند.

براساس این گزارش،دولت با علم به اینکه حق برگزاری اعتصابات و یا تظاهرات مسالمت آمیز درقانون اساسی کشورتامین و تضمین شده است همچنین از کارگران بخش معدن کشور خواست به مسوولیت های خود برای حفظ نظم و آرامش در زمان برگزاری اعتصابات خود پایبند باشند.

زیرا ˈژوزف ماتونجواˈ رییس اتحادیه معدنچیان پلاتین کشور موسوم به (آمکو) روز سه شنبه گفته بودکه از آنجایی که اعضای این اتحادیه از دوشنبه گذشته برای نیل به یک افزایش حقوق 8 درصدی، به طرح برگزاری اعتصاب های جدید در معادن این کشور رأی مثبت داده اند، معدنچیان زیرمجموعه آمکو از روز پنج شنبه دست از کار می کشند.

وی همچنین از پایان یافتن رایزنی ها دراتحادیه کارگران معادن پلاتین آفریقای جنوبی دریکشنبه گذشته خبرداده بود و ازکارگرانی که برای سه گروه صنعتیˈآمپلاتسˈ،ˈایمپالاˈوˈلانمینˈکار می کنند،خواست از صبح روز پنجشنبه به مدت 2 روز دست از کار بکشند.

براساس این گزارش، در واقع اعضای 100 هزار نفری آمکو که برای گروه صنعتی ˈایمپلاتسˈ کار می کنند، پیشتر نیز چنین تصمیمی را در برابر رد پیشنهاد افزایش حقوق توسط کارفرمایان و رییس اتحادیه سراسری معدنچیان اتخاذکرده بودند و لذا همچنان مصمم هستند تا طرح خود را به هر نحو ممکن عملی سازند.

براساس این گزارش،شرکت های یادشده که بزرگترین تولیدکنندگان پلاتین در جهان به شمار می روند،از معادن نزدیک شهر ˈراتسنبرگˈ در مجاورت ˈسان سیتیˈ بزرگترین شهر گردشگری و تفریحی قاره آفریقا در100کیلومتری شمال ژوهانسبورگ،پلاتین استخراج می کنند.

به گفته رییس آمکو،اعضای این اتحادیه حتی به طرح اعتصاب معدنچیان بخش معادن طلای کشورشان نیز رای مثبت دادند که البته اجرایی شدن آن منوط به تصمیم اعضای اتحادیه معدنچیان طلا است.

رییس اتحادیه کارگری بخش معدن فلزات قیمتی آفریقای جنوبی پنجم آذرماه امسال نیز در پی سرکوبی های فزاینده و رد مطالبات صنفی کارگران در کشورش استعفا داده بود.

ˈسدریخ جیناˈ رییس این اتحادیه گفته بود که وی به سبب آنچه که اختلاف داخلی اعضای این اتحادیه که با افزایش سرکوبی ها و رد مطالبات صنفی آنها درآفریقای جنوبی اتفاق می افتد ازسمت خود استعفا داد.

این اتحادیه که بخشی از اتحادیه سراسری کارگران آفریقای جنوبی ˈکوساتوˈ با حدود 9 میلیون عضو و از حامیان سنتی حزب حاکم کنگره ملی آفریقا (ای ان سی) است، مدت هاست که دراین کشور محور تولید طلا، پلاتین و الماس جهان که بورس آن نیزتعیین کننده قیمت جهانی این سنگ های قیمتی است با مشکلات حقوق صنفی روبه رو است.

همچنین پیشتر رهبران اتحادیه معدنچیان طلای آفریقای جنوبی هشدار دادند عملکرد مدیران شرکت های معدنی در مذاکرات دستمزد خشونت برانگیر است در حالیکه طرف مقابل نیز تهدید کرد افزایش دستمزدها، تعطیلی معادن و حذف هزاران موقعیت شغلی را به دنبال خواهد داشت.

اتحادیه ملی کارکنان معدن که نماینده حدود دو سوم از بیش از 120 هزار معدنچی اتحادیه ای درآفریقای جنوبی است، درچند مرحله اعتصابات گسترده ای را در سراسر کشور راه انداختند و حتی توانسته بودند دیگر اتحادیه های کارگری کشور را نیز باخود همراه سازند.

این درحالی است که اعتصاب و تعطیلی معادن و فلج شدن صنعت طلای آفریقای جنوبی که سابق براین تا 80 درصد و این اواخر تا یک سوم از تولید جهانی را درقبضه داشت و امروزه سهمش درتولید جهانی کاهش یافته ، می تواند ضربه بزرگی به این صنعت تاثیرگذار براقتصاد جهانی داشته باشد.

درعین حال دولت آفریقای جنوبی امروز با علم به این وضعیت و نیز نزدیک بودن زمان انتخابات پارلمان حزبی کشور که درخردادماه آینده برای انتخاب اعضای پارلمان و شوراهای استانی که رییس جمهور،کابینه و روسای مجالس قانونگذاری و قوه مققنه برگزار می شود، به حساسیت موضوع پی برده و تلاش می کند به هر نحو ممکن غائله را بخواباند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: