واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۰

خراسان رضوی غنی از معدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: این استان یکی از مناطق غنی و سرشار از مواد معدنی است اما واحدهای فرآوری لازم در این زمینه برای بهره برداری مطلوب از معادن و ایجاد اشتغال مناسب وجود ندارد.
تدبیر24: راضیه علیرضایی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل وجود نداشتن واحدهای فرآوری معدن و صنایع معدنی فعال در خراسان رضوی بخش زیادی از این مواد استان خام فروشی می شود.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی به دلیل ساختار زمین شناسی خاص و ویژگی های تکتونیکی آن و همچنین عملکرد گسل های بزرگ استان از جمله گسل درونه از استانهای معدنی کشور به شمار می رود.

وی بیان کرد: تنوع مواد معدنی کشف شده در استان خراسان رضوی بسیار جالب توجه است به طوری که از 66 نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور تاکنون 46 نوع ماده معدنی در استان کشف شده است.

وی معادن سنگ آهن سنگان به عنوان بزرگترین ذخیره سنگ آهن شرق ایران، معادن فیروزه نیشابور به عنوان بزرگترین ذخایر فیروزه کشور و معروفترین فیروزه جهان و معادن غنی کائولن گناباد را از جمله معادن مهم استان خراسان رضوی برشمرد.

او افزود: مناطق مستعد اقتصادی خراسان رضوی از جمله منطقه تحت تاثیر گسل درونه به عنوان پهنه معدنی استان معرفی شده است که در آینده نزدیک عملیات اکتشافی علمی و سیستماتیک آن انجام می گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون برای 653 معدن با ذخیره قطعی دو میلیارد و 900 میلیون تن و استخراج اسمی سالانه 25 میلیون و 800 هزار تن، پروانه بهره برداری صادر شده که به صورت فعال مشغول کار می باشند.

وی بیان کرد: میزان سرمایه گذاری انجام شده در معادن فعال استان خراسان رضوی دو میلیارد و 750 میلیون ریال با اشتغالزایی مستقیم برای هفت هزار و 766 نفر می باشد.

وی اظهار داشت: افزون بر این، تاکنون 210 فقره گواهی نامه کشف با ذخیره قطعی 319 میلیون تن و حدود 147 فقره پروانه اکتشاف از سوی این سازمان برای فعالان اقتصادی در خراسان رضوی صادر شده است.

وی شمار معادن راکد در خراسان رضوی را 70 فقره و معادن متروکه را 20 فقره برشمرد و گفت: با توجه به چشم انداز روشن رونق فعالیتهای عمرانی و اقتصادی می توان امیدوار بود که در آینده نزدیک شمار معادن تعطیل و متروکه استان به حداقل برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تقویت بنیه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی و کاهش مشکلات حقوقی از اقدامات در دست انجام این سازمان برای رقع مشکلات موجود و پیشروی معدن کاران می باشد.

علیرضایی با اشاره به برنامه ها و اقدامات این سازمان در دولت یازدهم برای حل و فصل مشکلات بهره برداران معدنی افزود: مهمترین این اقدامات، افزایش اعتبارات برای بهینه سازی و تجهیز ماشین آلات معدنی و نیز ایجاد زیربناهای مورد نیاز بهره برداران از جمله ایجاد راه دسترسی مناسب، برق رسانی به معادن و غیره است.

وی افزود: متاسفانه روش استخراج مواد معدنی از دو معدن بزرگ و معروف خراسان رضوی شامل معادن فیروز نیشابور و سنگ آهن ˈپلاسریˈ سنگان تاکنون صحیح نبوده است.

وی اظهار داشت: در رابطه با معدن فیروزه نیشابور و تجدید نظر در روش استخراج سنتی آن بزودی فراخوانی به منظور ارایه طرح استخراجی علمی که حداقل آسیب را به کیفیت ماده معدنی برساند، اعلام می شود.

او بیان کرد: در رابطه با معادن سنگ آهن پلاسری و تخلفات انجام گرفته در آن در بخش استخراج، نیز اخیرا دستور العملی از وزرات متبوع صادر شده که متضمن ارایه طرح علمی به منظور تجدید نظر در روش استخراج با رعایت مسائل زیست محیطی و منابع طبیعی می باشد.

وی افزود: این دستور العمل به کلیه بهره برداران منطقه معدنی سنگان ابلاغ و آنان مکلف به انجام این دستورالعمل تا پایان سال جاری شده اند.

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از ایجاد صنایع معدنی در استان حمایت می کند، افزود: با توجه به صدور مجوزهای صنعتی وابسته به معادن استان بویژه در بخش فولاد (سنگان تربت حیدریه و نیشابور) چشم انداز روشنی در این زمینه مشهود است.

وی اظهار امیدواری کرد که ظرف سه سال آینده با بهره برداری از واحدهای در دست ساخت کنسانتره و گندوله خروج مواد معدنی خام بویژه سنگ آهن در سنگان به حداقل برسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اکتشاف مواد معدنی در استان عمدتا توسط بخش خصوصی انجام می شود که با ورود متخصصان روند بسیار مطلوبی دارد.

علیرضایی افزود: علاوه بر آن در قالب پهنه بندی مناطق دارای پتانسیل معدنی و نیز تکمیل پروژه ژئوفیزیک هوایی شرق استان خراسان رضوی که اخیرا فعال شده، فعالیتهای اکتشافی- علمی سرعت گرفته است.

***

همچنین رئیس اتاق تعاون استان خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی بیشترین میزان ثبت تعاونی ها را در مقایسه با دیگر استانهای کشور دارد.

ˈسید جواد رضویان ˈافزود:هر ساله این استان بسیار فراتر از تعهد و سهم تعیین شده به ایجاد و ثبت تعاونی اقدام می کند.

وی اظهارداشت: از ابتدای امسال تا کنون یک هزار و 70 تعاونی در سراسر خراسان رضوی به ثبت رسیده است که بیش از 700 تعاونی از این تعداد تنها در مشهد فعال شده است.

وی بیان کرد: با فعالیت این تعداد تعاونی شمار تعاونی های استان به بیش از 12 هزار تعاونی رسیده است و در مجموع اعضای تعاونی های استان بیش از چهار میلیون نفر هستند .

وی اظهارداشت: تعاونی هایی که در سالجاری به ثبت رسیده اند در حوزه های دانش بنیان، کشاورزی، بازرگانی ، خدماتی و مسکن فعالیت دارند.

رئیس اتاق تعاون خراسان رضوی گفت: بیشترین شمار تعاونی های استان به ترتیب در حوزه مسکن، مصرف و کشاورزی فعالیت دارند.

رضویان گفت: تعاونی های سهام عدالت با بیش از یک هزار عضو بیشترین شمار اعضا را در استان به خود اختصاص داده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: