واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۰

توافق نامه آتش بس در سودان جنوبی

یک منبع آگاه حاضر در مذاکرات طرفهای درگیر در سودان جنوبی اعلام کرد که دولت سودان جنوبی و شورشیان قرار است اواخر روز پنجشنبه توافق نامه آتش بس را امضا کنند.
تدبیر24: این توافق نامه صلح در حالی قرار است میان طرفین درگیر درسودان جنوبی امضا شود که پنج هفته درگیری و خشونت، سودان جنوبی را تا آستانه جنگ داخلی کشانده است.

درگیری ها میان دولت سالوا کر رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک ماچار معاون سابق رئیس جمهوری این کشور رخ داده است.

یکی از سخنگویان شوشیان در آدیس آبابا جایی که مذاکرات صلح در جریان بوده، گفت که به احتمال زیاد توافق نامه برقراری آتش بس میان طرفین درگیر در سودان جنوبی امروز بعدازظهر امضا خواهد شد. این در حالی است که مابیور گارانگ سخنگوی هیات ریک ماچار در این مذاکرات فراتر از این سخن گفت و تصریح کرد: ما این توافق نامه را امضا خواهیم کرد.

از زمان تشدید درگیری ها در سودان جنوبی هزاران تن کشته و هزاران تن دیگر نیز مجبور به فرار از خانه های خود شده اند.

پیش از این نیز بارها نمایندگان دو طرف گفته بودند که در آستانه امضای توافق نامه هستند اما اختلافات جدی مانع از امضای این توافق نامه شده بود.

شورشیان از دولت سودان جنوبی خواسته بودند تا 11 هوادار ریک ماچارا را که توسط نیروهای دولتی دستگیر شده بودند و با اتهام به راه انداختن کودتا مواجه بودند،آزاد کنند.

شورشیان همچنین خواسته بودند که اوگاندا نیروهایش را از خاک سودان جنوبی خارج کند. نیروهای اوگاندایی پیش از این به نیروهای سودان جنوبی در مقابله با شورشیان کمک کرده است.

دیپلماتها در این مذاکرات اعلام کردند که در این توافق نامه همچنین درخواست توقف حضور نیروهای خارجی در سودان جنوبی نیز مطرح خواهد شد.

نیروهای دولتی سودان جنوبی کنترل بیشتر مناطقی را که تحت تصرف شورشیان بود،در اختیار گرفته اند.

این درحالی است که روز گذشته دولت سودان جنوبی شورشیان وفادار به ریک ماچار را به کشتار غیرنظامیان از جمله بیماران بیمارستانی متهم کرد.

سخنگوی دفتر ریاست جمهوری سودان جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: 19 دسامبر شورشیان وفادار به ریک ماچار در حمله ای به شهر بور اموال عمومی را غارت و شمار زیادی از غیرنظامیان را کشتند.

این بیانیه افزود: در بیمارستانی در این شهر حدود 127 بیمار بستری بودند که متاسفانه این بیماران توسط نیروهای یک ژنرال های وابسته به ریک ماچار کشته شدند.

ایوان سیمونوویچ معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر اخیرا گفت: گزارش هایی که ما در مورد خشونتهای سودان جنوبی دریافت کرده ایم شامل کشتارهای دسته جمعی، ویران کردن های گسترده، غارت اموال عمومی و به خدمت گرفتن کودکان به عنوان سرباز بوده است. این در حالی است که گزارش های دیگر نیز وجود دارد که شامل اتهام هایی از جمله تجاوز و آدم ربایی بوده است.

سازمان ملل اعلام کرده است که تاکنون حدود 468 هزار تن از مردم سودان جنوبی به دلیل خشونتهای این کشور از خانه های خود گریخته اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: