واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۵۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴

درخشش آفتاب اعتدال در داووس

پنجشنبه 3بهمن 1392 دکتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عنوان اولین سخنران مجمع جهانی اقتصاد فرصت پیدا کرد تا در موقعیتی استثنایی از معتبرترین اجلاس جهان درسال2014 (داووس سوییس) استفاده نماید و به معرفی گفتمان اعتدال در عرصه مناسبات بین المللی بپردازد.
تدبیر24: اوج هنرنمایی رئیس دولت تدبیروامید در این سخنرانی، فرصت طلایی تبیین سیاست خارجی نوین ایران در مسیر بهره برداری وسیع از امکانات بین المللی برای توسعه اقتصادی بود. روحانی با زیرکی از این موقعیت تاریخی استفاده حداکثری نمود و مقدمات آشتی ایران با اروپا را فراهم کرد. بعد از توافق تاریخی هسته ای ژنو انتظار می رفت روابط ایران و اروپا با تمسک به تعامل سازنده در مسیر عادی سازی قرار بگیرد که خوشبختانه این امکان در داووس با تدبیر دولتمردان ما حاصل گردید. در اجلاس داووس، روحانی در پروژه عادی سازی روابط ایران با جامعه جهانی پا را فراتر از اروپا گذاشت، با انداختن توپ در زمین آمریکایی ها امکان از سرگیری روابط سیاسی تهران- واشنگتن و بازگشایی سفارتخانه های دو کشور را منوط به تضمین حقوق و منافع ملت ایران از سوی آمریکایی ها دانست.ابتکار عمل و تدبیر روحانی باعث گردید تندروهای آمریکایی که تحت تاثیر لابی اسراییل به دنبال برهم زدن توافق ژنو هستند، در معرض قضاوت افکار عمومی جهان خلع سلاح گردند. پنج ره آورد حضور روحانی در اجلاس بزرگ جهان در روزهای آغازین سال 2014:

1- پیمودن مسیری امیدوارکننده در مناسبات ایران و اروپا، استفاده از توانمندی عظیم اقتصادی ایران در حوزه انرژی (نفت و گاز) و سرمایه گذاری پر سود اروپایی ها در خلیج فارس حاکی از یک همکاری بزرگ اقتصادی به صورت برد- برد برای طرفین می باشد.

2- استفاده حداکثری از موقعیت ژئوپولتیک جمهوری اسلامی به عنوان گرانیگاه اقتصاد و تجارت شرق با غرب می تواند منجر به محدودکردن اروپا در ارتباط با آسیای شرقی باشد. تحقق این امر می تواند به پایان سلطه چین بر اقتصاد آسیا بینجامد.

3- تشریح گفتمان اعتدال در سیاست خارجی. روحانی هنرمندانه به سران اروپا پیام داد که اعتدال گرایی منحصر به مرزهای جغرافیایی ایران نیست، بلکه برداشتن موانع پیش رو با جامعه جهانی مصداق بارزی از رفتار اعتدال گرایانه می باشد. اروپا در این مقوله نیازمند به شریکی خردورز و منطقی به عنوان حلقه اتصال با دنیای شرق می باشد. دولت فعلی ایران این توانایی را دارد که بتواند به این دغدغه اروپا و جهان غرب پایان دهد و شرق آسیا منوپل اختصاصی چین و روسیه نباشد و به انحصار یک دهه استیلای اقتصادی این دو متحد استراتژیک در آسیا پایان دهد.

4- تنش زدایی با جامعه جهانی به ایران فرصت می دهد که در مسیر بهره برداری وسیع از امکانات بین المللی برای توسعه اقتصادی در یک شیب تاریخی به موقعیتی بزرگ و دست نیافتنی نایل آید. سرمایه گذاری غربی ها در حوزه نفت و گاز ضرورتی اجتناب ناپذیر برای خروج اقتصاد ما از بحران ناشی از تحریم ها می باشد.

5- حفظ امنیت منطقه خلیج فارس بعد از توافق ژنو می تواند به امنیت 100درصدی سرمایه گذاری اروپاییان به محوریت جمهوری اسلامی با سایر کشورهای همسایه در حوزه خلیج فارس منجر گردد. رونق تجارت درخلیج فارس برای اقتصاد ما به جهت برخورداری از منابع انرژی صادراتی، استراتژیک می باشد.

از پیامد های مهم اجلاس جهانی اقتصاد (داووس) می توان به انفعال و انزوای مجدد دولت اسراییل در نظام بین الملل در آغاز شروع سال 2014 اشاره نمود. سخنرانی تند با ادبیات سخیف نتانیاهو حاکی از توفیق دیپلماسی تدبیر توام با امید روحانی می باشد که بعد از اجلاس سالیانه سازمان ملل در داووس این فرصت را پیدا کرد که حضور صلح جویانه ایران در عرصه روابط بین الملل ایران را به جهانیان اعلام دارد. شیمون پرز رئیس جمهوراسراییل هم به میدان به تقابل با ایران وارد گردید. پنجشنبه شب علیه مواضع سنجیده و قاطع روحانی خط ونشان کشید. حل چالش هسته ای ایران با غرب همانگونه که در داخل کشور منتقدان دولت را وادار به سوگواری کرد، در بیرون از مرزها نیزحاکمان تل آویو را واداشت تا علیه دیپلماسی جدید ایران به واکنشهای تخریبی دست زنند. در جمع بندی حضور رئیس جمهور ایران در اجلاس جهانی داووس می توان گفت که این بار آفتاب اعتدال ایرانی از غرب طلوع کرد.درخشش روحانی درپیشبرد سیاست خارجی به خروج سریع ایران از منگنه بحران ناشی از تحریم ها می انجامد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: