واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۵۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
سعید لیلاز کارشناس برجسته اقتصادی و استاد دانشگاه

داووس فصل جدید سیاست خارجی ایران

جهان در آستانه جهش بزرگ اقتصادي است به همين دليل بايد اذعان كرد از سمت غرب هيجان و شوق وافري براي سرمايه گذاري در ايران وجود دارد و از سمت ايران نيز يك عطش و شوق فراوان براي جذب سرمايه گذاري خارجي به چشم مي‌خورد . . .

تدبیر24 : در اجلاس جهاني داووس نه تنها رهبران با رهبران بلكه رهبران با بانكداران و مديران شركت هاي خصوصي ديداركردند. اين اجلاس بين‌المللي تنها نقطه تلاقي سياستمداران با فعالان بزرگ اقتصادي و مديران شركت هاي غول‌پيكر است. اما آنچه اين اجلاس را با ديگر همايش‌هاي بين‌المللي متمايز می‌کند اين است كه داووس در دوراني برگزار شد كه نه تنها در جمهوري اسلامي يك طرز تفكر جديد پديد آمد بلكه اين طرز فكر جديد سياسي و اقتصادي با مجموعه غرب به توافقات مهمي بر سر برنامه هسته اي‌اش كه سال ها مورد مناقشه بود رسيد. اكنون كه ايران و غرب به مراحل اوليه اجرايي اين توافقات رسيده‌اند منتقدان بر اين باورند كه دو طرف براي برداشتن ديوار بي‌اعتمادي گام اول را بسيارمحكم و تاثيرگذار برداشته‌اند. در اين فضاست كه اجلاس داووس اهميت پيدا كرد. در اين اجلاس كشورهاي دنيا با ايران جديدی روبرو شدند.

 ويژگي ايران جديد صرفا اين نيست كه در سياست خارجي خود تغييرايجاد كرده چرا كه قبل از آن هم در دوره سيدمحمد خاتمي چنين تغييراتي رخ داده بود. بلكه اهميت اين تغيير را مي توان اين گونه برشمرد كه 1- توافق ژنو درحالي به عرصه عمل و اجرا در آمده كه شعارهاي گذشته كه نمايانگر تندروي سياستمداران ايران و غرب بود كمتر شنيده شده و اكنون همكاري و تعامل جايگزين آن شعارها شده است. 2- نكته دومي كه اين اجلاس را براي ايران مهم جلوه داد اين بود كه به واسطه سياست هاي هشت سال گذشته شاهد آسيب جدي در عرصه اقتصادش بود. به جرات مي‌توان ادعا كرد كه از اواخر سال86 رشد اقتصادي ايران مختل و بنابر ادعاي كارشناسان رشد اقتصادي در سال 87 تقريبا صفر، در سال 1390 با وجود 145ميليارد دلار درآمد ارزي و 95ميليارد دلار واردات كالا و خدمات فقط به 3درصدرسيد. بنابرهمين آمار در سال 91 رشد اقتصادي منفي6 درصد و در سال92 بين صفر تا منفي یک‌درصد رسيده بود.

در مجموع در پايان سال 92 كه اكنون درمورد آن بحث مي شود. كارشناسان بر اين باورند كه اقتصاد ايران نسبت به دو سال ماقبل 7 تا 10 درصد كوچك شده است. از سوي ديگر بر اساس آمارهاي بانك مركزي سالانه تا 50 ميليارد دلار سرمايه گذاري كمتري در اين كشور صورت گرفته است بنابراين كسري سرمايه گذاري تقريبا 400 ميليارد دلاري دراين 8 سال ايجاد شده كه عمدتا در بخش هاي نفت، گاز، پتروشيمي، مخابرات مشاهده مي‌شود. ايران در 8 سالي كه خارجي‌ها در آن سرمايه‌گذاري نكرده‌اند به مقدار زيادي از لحاظ جذب تكنولوژي‌هاي جديد آسيب ديده است اما جهان نيز امروز مشتاق گسترش روابط با تهران است چراكه جهان به تازگي از بحران اقتصادي سال هاي 2008 تا 2012 عبوركرده و به نظر مي‌رسد رشد اقتصادي در آمريكا و اروپا براي سال آتي بيش از 4درصد باشد. طبق اين شواهد كارشناسان پيش‌بيني مي‌كنند كه جهان در آستانه جهش بزرگ اقتصادي است به همين دليل بايد اذعان كرد از سمت غرب هيجان و شوق وافري براي سرمايه گذاري در ايران وجود دارد و از سمت ايران نيز يك عطش و شوق فراوان براي جذب سرمايه گذاري خارجي به چشم مي‌خورد. در عين حال ديگر از موانع سياسي و ديپلماتيك دوران آقاي خاتمي خبري نيست.

به جرات مي‌توان ادعا كرد كه مقدار زيادي از سوء‌تفاهمات ميان ايران و غرب به واسطه گام‌هاي آغازين توافق ژنو برداشته شده است. داووس فصلي نو براي سياست خارجي ايران قلمداد مي شود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: