واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۸
دكتر سيد داوود آقايي استاد روابط بين‌الملل دانشگاه شهيد بهشتي

گشودن دروازه‌هاي توسعه به روي ايران

دروازه‌هاي توسعه براي ايران گشوده شده است. اين فرصت تحليلگران را وادار كرده تا اعتراف كنند بسياري از دولت‌ها و شركت‌ها در صف ارتباط با ايران ايستاده‌اند. به هر روي نبايد اين فرصت طلايي را از دست داد . . .

تدبیر24 : مجامع و اتحاديه‌هاي جهاني سازوکارهایی دارند كه از طريق آنها موسسات و اتحاديه‌ها به نوعي در مديريت جهان تصميم‌سازي مي‌كنند. داووس را مي‌توان بزرگ‌ترين اجتماع نخبگان سياسي، سياستمداران، نخبگان اقتصادي، بانكداران، روساي رسانه‌هاي بزرگ بين‌المللي، خبرنگاران و روشنفكران قلمداد كرد. رسانه‌ها گواهي مي‌دهند كه حدود 2500نفر از افراد موثر در تحولات جهان امروز در اجلاس شركت كرده ودر حال حاضر حدود 40 نخست وزير و رئيس‌جمهوردر اين اجلاس حضور دارند. نكته‌اي كه بايد بدان اشاره كرد اين كه مجمع جهاني اقتصاد به نوعي با محوريت اقتصادي برنامه‌هاي خودش را دنبال مي‌كند ولي در عين حال با حضور روساي كشورها رنگ و بوي سياسي هم به خود مي‌گيرد چنانچه ديده مي‌شود در اين مجمع مسائل جهاني مانند بحران سوريه، تغييرات آب و هوايي، مسائل محيط زيست، چگونگي برون‌رفت از مسائل و مشكلات جهاني و در نهايت مسائلي از اين دست مورد بررسي و تبادل نظر قرارگرفت.

 به قول پروفسور كلاس شوآب دبيركل اين مجمع به واقع اين مجمع يكي از بزرگ‌ترين مجامعي است كه تعداد زيادي از شركاي آينده جهان در اين اجلاس شركت مي‌كنند و در آنجا به نوعي در جهت بهبود وضعيت آينده جهان نظر دارند و طرح و برنامه ارائه مي‌دهند. گرچه اين اجلاس يك مجمع رسمي بين‌المللي نيست اما به واقع بايد اذعان كرد كه اين مجمع تاثير بسزايي در روابط بين دولت‌ها داشته و بي‌ترديد تصميمات آن بازتاب گسترده‌اي در عرصه جهاني دارد اما نكته‌اي كه بايد بدان اشاره كرد اين كه در 10سال گذشته هيچ يك از مقامات عاليرتبه ايران در اين اجلاس حضور پيدا نكردند. پيش از اين سيدمحمد خاتمي، رئيس‌جمهور اسبق كشورمان آخرين مقام عاليرتبه ايراني بود كه در اين اجلاس شركت كرد. اين عدم شركت در حالي اتفاق افتاد كه احمدی‌نژاد با وجود علاقه‌اي كه براي حضور در اين مجمع جهاني داشت به دليل شرايط خاصي كه به واسطه اتخاذ سياست خارجي او به وجود آمده بود به اين مجمع جهاني دعوت نشد. اكنون با روي كار آمدن دولت يازدهم و تغييرات به وجود آمده در سياست خارجي كشور فرصت مغتنمي در اختيار ايران قرار گرفته است.

 هر چند قضاوت در اين باب زود به نظر مي‌رسد اما ناظران بي‌طرف و كارشناسان روابط بين‌الملل بر اين باورند كه ايران توانسته نظر شركت‌كنندگان اين اجلاس را به خود جلب كند و آنان ادعا مي‌كنند كه عملكرد هيات ايراني موفقيت‌آميز بوده است. با آغاز مراحل اوليه اجراي تفاهمنامه ژنو فرصت دوباره همكاري با ايران مورد استقبال جهاني قرار گرفته است و طبيعتا در فرصت پيش آمده که بخشي از تحريم‌هاي عليه ايران كاسته يا تعليق شده است فرصت مغتنمي در اختيار دولت‌ها و شركت‌های بین‌المللی قرار داده شده تا روابطشان را با ايران گسترش دهند. آنچه امروز در داووس سوئيس آشكارا مشاهده مي‌شود علاقه‌مندي كشورها و شركت‌هاي بين‌المللي به برقراري ارتباط تجاري و اقتصادي با ايران است.

اكنون همگان بر اين باورند كه دروازه‌هاي توسعه براي ايران گشوده شده است. اين فرصت تحليلگران را وادار كرده تا اعتراف كنند بسياري از دولت‌ها و شركت‌ها در صف ارتباط با ايران ايستاده‌اند. به هر روي نبايد اين فرصت طلايي را از دست داد. البته با توجه به وقايع چند روز اخير مي‌توان اين اميد را داشت كه دولت يازدهم به ریاست دكتر حسن روحاني بتواند از اين فرصت طلايي بهره كافي را ببرد.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: