واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۱۵۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

گزارش 100 روزه استاندار گلستان

استاندار گلستان عملکرد استانداری را طی گزارشی در 100 روز کاری در ابعاد مختلف اقتصادی ،عمرانی، سیاسی ،برنامه ریزی با بیان نقاط ضعف و قوت و اولویت های کاری تشریح کرد.
تدبیر24: دکترˈحسن صادقلوˈ شنبه شب در برنامه زنده و مستقیم تلویزیونی و رادیویی با موضوع عملکرد 100 روزه خود گفت : آنچه بعنوان نکته و تحلیل استان باید عرض شود این است که مردم استان می دانند که دولتی را که هم ندارد و هم بدهکار است را تحویل گرفتیم.

به گفته صادقلو، مسئله بعدی بودجه در بحث عمرانی است به طوری که در چند سال گذشته حدود یکهزار پروژه را به نوعی زخمی و در حوزه اجرا آورده شد که برای رساندن به سر منزلی نزدیک به دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

استاندار گلستان ادامه داد: واقعیت این است که در شرایطی که تورم نداریم و تخصیص بودجه صد در صد شود زمان زیادی برای سر منزل رساندن این پروژه ها نیاز است یعنی به 10 تا 12 سال.

وی با اشاره به اینکه قریب به 60 تا 65 درصد از این پروژه ها پیشرفت 70 تا 75 درصد به بالا دارند به همین دلیل است که از طرح جدید سخن به میان آوردن را باید فرض محال دانست .

اسناندار گلستان گفت : باید قبول کرد که در هنگام ورود به استان کیسه گلستان را خالی دریافت کرده و پیگیری هایی که در بودجه شده همچنان در شرایطی هستیم که باید قرض های یکسال را پرداخت کنیم و آمار قابل توجهی است.

وی ، اولین موضوع مدیریتی استان را بودجه هزینه ای بیان کرد و گفت: شرایط استان ما در پایین حد و کف است و در مراجعاتی که با مسولان پیگیری شده، شکاف در هزینه های عمرانی و جاری ر ا خواهیم داشت.

صادقلو در تبیین وضعیت موجود یعنی آنچه تحویل گرفته از مردم خواست که با وی همراه بوده و بدانند که قصدم سیاه نمایی نیست بلکه دقیقا نگاه به آینده است و ماندن در گذشته هدفم نیست و بلکه نگاه به آینده افق دار منظورم می باشد.

وی با بیان اینکه اولین نکته در عملکرد یکصد روزه خود انتظار تعامل بود، گفت: به اندازه ظرفیت، تعامل بوده و احساسم بر این بود که رقم قابل توجهی از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری استان به دلیل محبتی که به این خدمتگزار داشته، حضوری، دیدار کردند و ما نیز ظرفیت قابل توجهی صرف این کار کردیم و از نظر تعامل با گروه های سیاسی، سمن ها و شخصیت ها و افرادی که در حوزه نظارتند و نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و نافذین مغفول نمانده و در حد توان این تعامل را داشته حتی با مدیران.

وی گفت: نکته اصلی و ضروری بعد ازاین مساله چیدمان نیرو بود که سه پازل را در این مساله طراحی کردیم که اولین آنها نیروهای اجرایی بوده که اگرچه به دید برخی ها بطئی و کند بوده بلکه ما سیاست نه تعجیل و نه تاخیر را رعایت کرده تا هر کس بتواند خود را به روز کند و ما نیز ارزیابی های لازم را داشته باشیم و احساس شد که آنچه مطلوب به مثبت بود، اتفاق افتاد.

صادقلو ادامه داد: برای انتخاب نیروهای استانداری یک هفته را برای پیشنهاد نیروها اعلام کرده که قریب به 400 نفر اعلام شدند و در یک کارگروه، پالایش اولیه عمومی انجام شد و طی 18 روز اول و با تصمیم خود، نیروهای اولیه استانداری را معرفی نمودم.

صادقلو افزود: در بخش فرمانداران آنهایی که باید تغییر می کردند انتخاب شدند اگرچه با محدودیت هایی روبرو بوده اما در هر صورت در حوزه اجرا تقریبا تمام نیروها به اتمام رسیده و از جناح ها و جریان هایی که افراطی نباشند انتخاب کرده و خواهد شد و تابع اعتدال گرایی هستیم.

استاندار گلستان، پازل دوم انتخاب نیروهای خود را شورای راهبردی دانست و گفت: برای استفاده از تجربه های بازنشستگان و نخبگان این شورا انتخاب شد و از شخصیت های زبده دانشگاهی و مدیریتی در سطح ملی و استانی در آن تدارک دیده و جلسات پویا و مشاوره ای و راهنما از این وضعیت در دست داریم.

صادقلو افزود: پازل سوم، نیاز به رابطه های مردمی داریم تا نسبت به واقعیت های مردمی نیز، به روز باشم.

وی ادامه داد: سعی من این است که به جای یک روز ملاقات مردمی یک روز به همراه مسوولان مربوطه به مناطق مردمی بروم.

استاندار گلستان گفت: بعد از این مرحله با توجه به شرایط فوریتی ، پیگیری بودجه 92 و عملیاتی کردن تخصیص ها می باشد.

به گفته وی، در ابتدای کارم، نزدیک به 8/6 دهم تخصیص بودجه بوده اما آنچه هم اکنون در تملک دارایی (عمرانی) وجود دارد نزدیک به 19 درصد است و در هزینه های جاری تقریبا 87 درصد اتفاق افتاده است.

وی گفت: این تخصیص ها گویای ترمیم کسری های ما نیست و ان همچنان باقی خواهد ماند.

صادقو افزود: در تعامل پیگیری بودجه چند نکته قابل توجه است یکی اینکه گلستان استان تازه تاسیس است که اگر ادبیات ویژه نگری برای تخصیص بودجه نباشد مشکل خواهیم داشت و بنابراین با توجه به شرایط دولت، محبتی که به استان شد این بود که به نسبت سایر استان ها 10 درصد اضافه تخصیص داشته که قابل توجه می باشد.

به گفته وی، علاوه بر این، در مصداق های دیگر نیز اضافاتی مطرح شد از جمله بیمارستان پنج آذر که برای تجهیز شتاب دهنده خطی آن نیاز به پنج میلیارد و 300 میلیون تومان بود که در بودجه 92 توافق شده که سه میلیارد و 700 میلیون تومان آن تخصیص یافته که از هدایای خوب دولت به استان بوده است.

استاندار گلستان گفت: از اهم مسایل برجسته در برنامه ها، پیگیری طرح های زیربنایی از جمله آب بوده که این مسئله برای استان نگران کننده است که با پیش رفتن شرایط فعلی، شوری زمین اتفاق می افتد و اگر افق نداشته باشیم نگران کننده خواهد بود که سد نرماب پیگیری شده و دولت قبول کرده 5/7 درصد آن معادل 28 میلیارد تومان آن را بپردازد.

به گفته وی، مساله سد انحرافی آقدکش که حدود پنج درصد پیشرفت دارد از دیگر طرح های آبی است که تقریبا مشکلات آن حل شده و سدهای دیگر همچون محمد آباد و نازلی آجی سو مطالعه شده و همچنین پیگیری شده که آبهای مازاد را از سمت مازندران به استان بیاوریم.

استاندار گلستان در ادامه اظهار کرد باید قبول کرد که در پنج سال گذشته استان دچار تنزل مشارکت اقتصادی شده یعنی جمعیت فعال یا درصد مشارکت اقتصادی استان از 46 درصد به 36 درصد کاهش یافته است .

ˈحسن صادقلوˈ شنبه شب در برنامه زنده و مستقیم تلویزیونی و رادیویی از صدا و سیمای مرکز گلستان افزود: نرخ بیکاری در بین جوانان 15 تا 24 ساله نیز 22 درصد، ظرفیت صنایع فعال استان 40 درصد، صنایع لبنی 30 درصد و ظرفیت نگهداری و سیلوی استان بین 250 تا 300 هزارتن است.

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مورد توجه برگرداندن ارزش افزوده محصولات تولیدی استان است، گفت: در حال حاضر 30 درصد ظرفیت کارخانجات آرد، 20 درصد صنایع روغن، 40 درصد رب گوجه فرنگی و 60 درصد مراکز جمع آوری شیر استان فعال هستند و در دام وطیور وضعیت بهتری داریم و با نگاه خوش بینانه به شهرک های صنعتی نیز می توان دریافت که بیش از 40 درصد صنایع استان به دلایل مختلف از جمله نقدینگی و مسایل کلی کشور و مدیریتی فعالند.

صادقلو با بیان اینکه در شرایط فعلی در استحصال خاویار به 387 کیلو رسیده ایم و در بحث میگو 250 تن را صادر کردیم، افزود: یکی از بحث ها این است که از خاویار به سمت میگو کشیده شده ایم که باید پشتیبانی شود.

وی گفت: در برخی از محصولات نیز مانند پنبه و باغات افت هایی داشته که قابل قبول نیست و صرفه اقتصادی ندارند و به ارزش افزوده تبدیل نشدند و مساله است.

وی با بیان اینکه منابع بانکی یک اصل در توسعه است، گفت: در یک رقمی 170 درصد و در رقمی 192 درصد مصارف بانکی بیش از منابع بانکی بوده که این مساله، شرایط را سخت کرده و از طرفی سرمایه در گردش صنایع نیز وجود ندارد.

صادقلو ادامه داد: مطالبات معوق یکی از بیماری های استان است که در رقمی یکهزار تا یکهزار و 500 میلیارد تومان نیز مطرح می شود و در شرایطی هستیم که اشتهای سرمایه گذاری وجود دارد اما معوقات، مسیر توسعه را در استان کند می کند و به دلیل برخی مسایل از جمله فرهنگی و آموزشی به یکسری مانند صندوق توسعه و فاینانس دست پیدا نکرده ایم.

وی گفت: جزیره آشوراده یکی از بحث های گردشگری است که پیگیری های ویژه درباره آن شده و منجر به جلسه پنج جانبه در دفتر معاون اول رئیس جمهوری شده و نتیجه آن شد که با هدف گردشگری و طبیعت گردی موضوع تصویب شد و نکته دیگر این است که سرمایه گذار با موانعی روبرو نشود و ما نیز وظایف حاکمیتی خود را انجام دهیم تا با پیچ و خم های اداری روبرو نشود .

به گفته وی، این روند منجر به شرایطی شد که قرار شد تحت نظر سازمان میراث فرهنگی ، مشاوری انتخاب و تا ظرف شش ماه مطالعات و جانمایی انجام شود و بودجه این مطالعات را، دفتر نظارت و راهبردی ریاست جمهوری توافق کرده تا بتوانیم یک جایگاه توقف برای این 13 تا 15 میلیون مسافر ایجاد کنیم و بنابراین در غرب و جاهای دیگر استان بدنبال ایجاد این ظرفیت ها هستیم.

صادقلو ادامه داد: تخریب جنگل های موجود استان بیشتر از استان های دیگر بوده به طوری که در گلستان 27 درصد، در مازندران 21 درصد و در گیلان 19 درصد است و باید جلوی هر نوع بهره برداری از جنگل گرفته شود و بر این عقیده هستیم که نباید این جنگل ها حتی با نگاه علمی بهره برداری شوند.

وی گفت: در حوزه حفاظت منابع طبیعی و گردشگری برخی جنگل ها را تبدیل به پارک جنگلی کرده که در سفر خانم ابتکار به استان پارک هیرکان، سرخدار قلعه میران و کاسپین از جمله آنها بوده است.

به گفته وی، از اقدامات مورد توجه دیگر استانداری مجازی بود که با هدف دسترسی آسان و تعامل مستقیم با مردم اتفاق افتاد که به مساله استان مجازی رفت و از صدا و سیما تقاضا می شود که در برنامه های بعدی به آن بپردازد و از ظرفیت دکتر جلالی استفاده شود.

صادقلو افزود: موضوع استان مجازی را خارج از بحث ارتباطات در اشتغال مسیر دادیم به این صورت که فارغ التحصیلان استان از مقطع کاردانی به بالا در سایت W- golestan.ir ثبت نام نموده و تا یکسال بیمه آنها پرداخت می شود و در این فاصله آموزش های حرفه ای را فرا می گیرند و بعنوان نمونه در بخشICT های روستایی و شهری که بسترش فراهم است به کار گرفته می شوند و از قبل این مساله بسیاری از مسایل و ترافیک و گردشگری حل می شود.

وی گفت: در مباحث دیگر که در حال پیگیری است، مساله پسماند استان است که در غرب به نتایجی رسیده و در شرق نیاز داشته که با سفر دکتر ابتکار توافق شده که بودجه آن در غرب استان نیز به نتایجی برسد.

به گفته وی، همچنین بناست جاده ای در موازات جنگل گلستان برای پیشگیری از سیل و استفاده از ظرفیت گردشگری آن منطقه ایجاد شود که تائیدیه احداث بزرگراه نوکنده تا مشهد از مسیر گلیداغ گرفته شده که قابل توجه است.

استاندار گلستان اضافه کرد: در بخش سرمایه گذاری نیز، ترکمنستان شریک اول تجاری ماست که در سفر اخیر بنده پروتکلی به امضا رسیده و از برنامه های آینده ماست که پیگیری می شود.

صادقلو ادامه داد: در مدیریت استان از مدیران خواسته شده که نقشه راه سه کلمه ای یعنی نقشه راه، راهبرد و شاخص داشته باشند .

به گفته وی، در حوزه سلامت نیز با توجه به شرایط موجود در دونقطه استان باید دو بیمارستان یکهزار تختخوابی دیده شود و مابقی به مسایل اولیه درمان پرداخته شود و در نتیجه توافق شده که آزمایشگاه اولیه و ICU و CcU در همه بیمارستان ها و مناطق داشته باشیم.

صادقلو ادامه داد: تعامل من در سه کلمه در دل یک نقشه راه با مدیران است یعنی 80 درصد مدیران برابر با 44 حوزه مدیریتی باید سند جامع داشته باشند که 20 درصد آن نهایی شده و به تمام فرمانداران نیز عرض شده که برنامه تعاملی خود را به منصه اجرا بگذارند.

وی در پایان خاطر نشان ساخت که اگر با مدیران و بنده مراجعه شخصی صورت گیرد که شغل فرزندانشان را حل کنم در این زمینه مشکل خواهم داشت بلکه باید شغل ساز باشم.

صادقلو اظهار امیدواری کرد که با یک روح و همدل به سوی مطالبات اصلی مردم که شغل و رونق تولید و ایده های توسعه ای گام برداریم. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: