واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۵۷۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۲
سید حمید حسینی کارشناس اقتصادی و عضو اتاق تهران

هدفمندی جراح اقتصاد کشور

افزایش قیمت حامل‌های انرژی ممکن است در کوتاه‌مدت باعث تورم و افزایش قیمت ناگهانی شود اما در درازمدت نتایج مثبتی خواهد داشت. اکثر کشورهای جهان با شروع طرح هدفمندی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند اما . . .

تدبیر24 : براساس پیشنهاد دولت در مورد هدفمندی یارانه‌ها می‌توان تخمین زد همانطور که روز گذشته عنوان شد، قیمت حامل‌های انرژی به طور میانگین بین 40 تا 45درصد افزایش می‌یابد. اگر شرایط اقتصادی در کشور عادی و دچار برخی مشکلات نبود، مخالفت و نقدی به این اقدام دولت صورت نمی‌گرفت. در شرایط کنونی بسیاری با ادامه روند هدفمندی مخالفت می‌کنند و این تصور را دارند که با ادامه و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر مشکلات اقتصادی کشور افزوده خواهد شد. این در صورتی است که مشکلاتی که امروز در حوزه اقتصادی با آن روبه‌رو هستیم، ناشی از اجرای ناقص هدفمندی در مرحله نخست بوده است؛ طرحی که به صورت معیوب اجرا شد باید اصلاح و درآمدها و هزینه‌های دولت با یکدیگر هماهنگ شود.

دولت براساس قانون مشخص شده در هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند تا 48درصد قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. در این شرایط و با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم بر کشور، حرکت جمعی باید به سمت اصلاح الگوهای مصرف باشد و با جلوگیری از قاچاق سوخت و دیگر کالاها باید بتوان درآمدهای دولت را افزایش داد. دولت اکنون دارای بدهی‌های فراوانی است و در بودجه پیش‌بینی شده که سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف شوند و سه دهک پایین جامعه به صورت غیرمستقیم مانند تعلق گرفتن کالا پوشش داده شوند و این اقدام بسیار عاقلانه و کارشناسانه‌ای است که دولت در پیش گرفته است. از این طریق دولت می‌تواند میزان یارانه‌های نقدی را کاهش دهد که در ادامه از همین مسیر، میزان نقدینگی در سیستم اقتصادی کشور کاهش پیدا می‌کند. هدف دوم درهدفمندی یارانه‌ها کاهش تورم با استفاده از روش‌های علمی و کارشناسانه‌ای است که در این طرح مشخص شده است.

 افزایش قیمت حامل‌های انرژی ممکن است در کوتاه‌مدت باعث تورم و افزایش قیمت ناگهانی شود اما در درازمدت نتایج مثبتی خواهد داشت. اکثر کشورهای جهان با شروع طرح هدفمندی با مشکلات فراوانی روبه‌رو بوده‌اند اما با گذر از مشکلات توانستند ساختار اقتصادی خود را اصلاح کنند. کشور ما نیز به جراحی اقتصادی نیاز دارد و باید روندی را که تاکنون باعث ضربه خوردن به کشور شده را اصلاح کرد و این وظیفه برعهده همگان است که به دولت کمک کنیم تا از مراحل بحرانی عبور کند و بتواند مرحله دوم هدفمندی را اجرایی کند. با افزایش قیمت حامل‌های انرژی نگرانی برای افزایش قیمت‌های حمل و نقل وجود ندارد زیرا نهایت افزایش قیمت کمتر از 10درصد خواهد بود. دولت براساس آنچه در بودجه پیش‌بینی کرده است 10هزار میلیارد تومان برای بخش تولید و حمل و نقل اختصاص خواهد داد.

 این اقدامی هوشمندانه از جانب دولت است که باید رسانه‌ها و فعالان اقتصادی به دولت برای دستیابی به اهداف خود کمک کنند؛ زیرا هدفمندی باعث کاهش هزینه‌ها و اصلاح ساختار اقتصادی است که در نهایت به نفع تمامی کشور خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
0
0
با مطالعه متن مقالت مشخص شد که از حداقل سواد اقتصادی نیز برخوردار نیستی.
نظر شما: