واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

تشخیص سرطان قبل از بروز علایم بالینی

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حال اجرای پروژه ای هستند که براساس آن می توان انواع سرطان ها را قبل از بروز علایم بالینی آن تشخیص داد.
تدبیر24:  سعید ستایشی دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر که به همراه یک تیم پژوهشی در این زمینه تحقیق می کند ، روز سه شنبه گفت : این روش با استفاده از سازوکارهای مبتنی بر استفاده از پرتوها انجام می شود یعنی قبل از این که بیماری سرطان در فرد به نقطه ای برسد که علایم بالینی از جمله درد و عوارض دیگر در بیمار ظاهر شود بتوان سرطان را تشخیص داد.

وی گفت: با استفاده از این روش بیماری در دوران خفته تشخیص داده می شود و فرد می تواند برای درمان اقدام کند.

استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر نتایج این تحقیق را یک دستاورد ارزنده برای محققان کشور عنوان کرد و گفت : این نوع از تحقیقات در دنیا توسط متخصصان در حال پیگیری است ولی متخصصان هر کشور برای همان کشور فعالیت می کنند .تبادل اطلاعات در این حوزه به دلیل بومی بودن مسایل هر کشور و بالا بودن سرعت فناوری بسیار مشکل است و در این نوع تحقیقات تنها نتیجه کار متخصصان اعلام می شود.

وی افزود : این تحقیقات با همکاری مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است و مبنای آن بر اساس پرتو درمانی است .

ستایشی در مورد پرتودرمانی گفت: با استفاده از این روش می توان عارضه حاکم بر بیمار را تشخیص داد و همچنین می توان از پرتو ها در درمان بیماری ها استفاده کرد. در بخش استفاده از پرتو ها در تشخیص بیماری ها از دستگاه هایی که پرتوهای یونیزا تولید می کنند. استفاده می شود.

وی افزود :در این زمینه می توان به استفاده از دستگاه هایی همچون دستگاه های ایکس ری و یا دستگاه هایی که پرتوهای گاما را تولید می کنند نام برد که از آن جمله می توان به دستگاه های رادیولو‍ژی ، سی.تی.اسکن و پت ( برای اسکن اندام های بدن استفاده می شود ) اشاره کرد.

وی در مورد استفاده از پرتوها در حوزه درمان گفت: در این زمینه می توان به استفاده از رادیوایزوتوپ ها اشاره کرد و این رادیوایزوتوپ ها در داخل کشور تولید می شود.

به گفته وی برای مثال رادیوایزوتوپ های استرنسیوم، رونیوم با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سازمان انر‍ژی اتمی تولید می شود. این رادیوایزوتوپ ها به صورت مواد تزریقی برای تسکین یا درمان سرطان استخوان استفاده می شود.

ستایشی خاطرنشان کرد: یک رویکرد دیگر ما پرتودرمانی است. برای مثال بعد از انجام عمل جراحی در بیماران و شیمی درمانی در بیماران سرطان با استفاده از یک دوره پرتودرمانی آثار و عوارض سرطان یا هر عارضه دیگر را کاهش می دهد.

به گفته این استاد دانشگاه، تاکنون در حوزه پرتو پزشکی و پزشکی هسته ای فعالیت های وسیعی در کشور انجام شده است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: