واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰

حمايت مراجع از دولت تدبیر و امید

حضور معاون اول رئيس‌جمهور در دفتر آيت‌ا... صانعي بود كه سبب تعجب برخي شد چرا كه طي 8 سال گذشته هیچ‌مقام دولتي­ كه به قم سفر مي‌كرد به ديدار اين مرجع تقليد نمي‌رفت كه شايد دليل آن انتقادات صانعي از برخي عملكردهاي دولت وقت بود.

تدبیر24: معاون اول رئيس‌جمهور روز پنجشنبه را در قم سپري كرد تا ضمن ديدار با مراجع و علماي اين شهر مقدس از رهنمودهاي آنان در اداره كشور بهره گيرد. دولتمردان يازدهم ارتباط نزديكي با عالمان ديني دارند و استفاده از ديدگاه‌ها و نظرات آنها را پلي براي رفع مشكلات مي‌دانند. اسحاق جهانگیری در اين سفر با آيات صافي گلپايگاني، مكارم شيرازي، جوادي آملي، وحيد خراساني، موسوي اردبيلي، نوري همداني، سبحاني و همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني ديدار و گفت‌وگو كرد كه شاه‌بيت تمام اين ديدارها حمايت مراجع از دولت و توصيه براي يافتن راهكارهاي موثر براي بهبود زندگي مردم بود. نكته قابل توجه، حضور معاون اول رئيس‌جمهور در دفتر آيت‌ا... صانعي بود كه سبب تعجب برخي شد چرا كه طي 8 سال گذشته هیچ‌مقام دولتي­ كه به قم سفر مي‌كرد به ديدار اين مرجع تقليد نمي‌رفت كه شايد دليل آن انتقادات صانعي از برخي عملكردهاي دولت وقت بود. اكنون بايد حضور جهانگيري در دفتر آيت‌ا... صانعي را مورد تحسين قرار داد زیرا نگاهی که در دولت قبل ايجاد شده بود را شكست اما نكته قابل تامل عدم انتشار صحبت‌هایی بود که در اين ديدار رد و بدل شد و ظاهرا معاون اول رئيس‌جمهور تمايلي به رسانه‌اي شدن آن نداشت.

كساني كه محتاج دريافت يارانه‌ها نيستند، انصراف دهند

آيت‌ا... صافي گلپايگاني در ديدار اسحاق جهانگیری گفت: خداوند به همه كساني كه به دنبال خدمت بوده و خير مردم را مي‌خواهند ياري و كمك خواهد رساند و مردم نيز هنگامي كه مي‌بينند مسئولان در پي برطرف كردن مشكلات آنان هستند، قطعا با آنان همكاري مي‌كنند. اين مرجع تقليد براي خدمتگزاران مردم در دولت يازدهم آرزوي توفيق كرد و ضمن ابراز اميدواري از اينكه دولت بتواند به مشكلات مختلفي كه در كشور وجود دارد به نحو احسن رسيدگي و آنان را برطرف كند، تصريح كرد: ما بايد معقولانه حركت كنيم تا هم بتوانيم بخوبي در كنار ديگر ملت‌هاي جهان زندگي كنيم و هم بر مشكلات جامعه خود فائق آييم. صافي گلپايگاني با بيان اينكه «دولت تاكنون موفقيت‌هاي خوبي در مسير حل مشكلات كشور به دست آورده است»، به مذاكرات اخير ايران اشاره و خاطرنشان كرد: ما بايد بدانيم كه با هر جمعيتي چگونه سخن بگوييم و آنگاه در مسير تعامل موفق خواهيم بود. وی در مورد اختصاص يارانه‌ها به افراد ضعيف جامعه نيز تاكيد كرد: يارانه‌ها بايد به كساني كه نيازمندند، اختصاص يابد و ضرورتي ندارد در شرايطي كه دولت براي رفع مشكلات حاجت‌مند است به كساني كه محتاج نيستند، يارانه اختصاص يابد. آيت‌ا... صافي گلپايگاني اظهار اميدواري كردند كساني كه محتاج به دريافت يارانه‌ها نيستند، خودشان از دريافت يارانه منصرف شوند.

«گزينه نظامي روي ميز است» بيهوده دانست

آيت‌ا... جوادي آملي هم پذيراي معاون اول رئيس‌جمهور شد و با ابلاغ سلام به دكتر روحاني، ابراز اميدواري كرد دولت تدبير و اميد در كارها و اقدامات خود بيش از پيش به دستاوردها و موفقيت‌هاي بزرگ نائل شود. اين مرجع تقليد، مردم ايران را مردمي خوب خواند و ايستادگي و اتكا به توانمندي‌هاي داخلي را گامي مهم در پيشرفت و موفقيت كشور عنوان كرد. وي با تاكيد بر اينكه «همه مشكلات كشور تنها به دليل تحريم‌ها نيست»، اضافه كرد: برخي مشكلات و محدوديت‌ها ناشي از سوءمديريت‌ها در گذشته است. جوادي آملي همچنين با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم كه توصيه دارد روي پاي خود بايستيم، گفت: مردم ايران، مردمي باهوش و توانمند هستند و در دوران جنگ تحميلي توانايي‌هاي فني خود را به نمايش گذاشته‌اند. اين مرجع تقليد همچنين سخن برخي مقامات خارجي را مبني بر اينكه گزينه نظامي روي ميز است، بيهوده دانست.

با ادامه روند موجود، زندگي مردم بهبود ‌یابد

جهانگیری با حضور در حسينيه آيت‌ا... عبدالكريم موسوي اردبيلي از مراجع عظام تقليد با ايشان نیز ديدار كرد. معاون اول رئيس‌جمهور در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از اقدامات دولت تدبير واميد در راستاي حل مشكلات كشور، درباره مسائل گوناگون داخلي و بين‌المللي با ايشان گفت‌وگو كرد. وی در اين ديدار با تشريح اوضاع كنوني كشور، به برنامه‌هاي دولت در جهت گام دوم اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و مذاكرات ايران با كشورهاي 1+5 اشاره و تصريح كرد: در اين مذاكرات با عزت و قاطعيت از حقوق ملت دفاع شد و در نتيجه توافق صورت گرفته، امروز شاهد نشاط در ميان مردم و آرامش در اقتصاد كشور هستيم. آيت‌ا... موسوي اردبيلي نيز با تحسين تلاش‌ها و اقدامات دولت تدبير و اميد در راستاي حل مشكلات كشور، اظهار اميدواري كرد تا با ادامه اين روند اوضاع كشور و زندگي مردم رو به بهبودي حركت كند. وي در اين جلسه ضمن ابراز خوشحالي از نشاط سياسي كشور در انتخابات اخير، براي همه خدمتگزاران دولت براي ارائه خدمات شايسته به مردم دعا كردند. وی گفت: در دولت یازدهم، کارها حساب شده پیش می رود. این مرجع تقلید در دیدار اسحاق جهانگیری اظهار کرد: در هشت سال گذشته شرایط کشور آن گونه که باید و شاید مناسب نبود. در این مدت ما فقط دعا می کردیم و با زبان بی‌زبانی حرفهایمان را می زدیم ولی الحمدالله با روی کار آمدن دولت یازدهم، برنامه ریزی‌ها بهتر شده است و کارها حساب شده پیش می رود.

دولت ميراث‌دار مشکلات گذشته است

آيت‌ا... مكارم شيرازي هم اظهار كرد: رئيس دولتي كه روي كار آمده هم نامش روحاني است و هم در حقيقت دولتي روحاني است كه به مسائل ديني و مذهبي توجه دارد و مايه اميدواري براي مردم و اقشار مذهبي است. اين مرجع تقليد با تاكيد بر اينكه «دولت آقاي روحاني و دوستان ايشان در اين مدت كارهاي مفيدي انجام داده‌اند»، افزود: دولت اميدهايي را در جامعه و در ميان مردم ايجاد كرده است. اين مرجع تقليد با بيان اينكه «اين دولت ميراث بسيار پيچيده‌اي را از گذشته به ارث برده است»، تاكيد كرد: در گذشته ندانم‌كاري‌هاي زيادي در كشور صورت گرفت و موجب شد مشكلات فراواني به صورت ارث براي دولت جديد باقي بماند. آيت‌ا... مكارم شيرازي در پايان با تاكيد بر لزوم توجه ويژه به مسائل فرهنگي، تصريح كرد: رئيس‌جمهور و سياست‌هاي فرهنگي ايشان خوب است و دوست داريم ايشان را حمايت و تقويت كنيم؛ منتها بايد مراقب بود كساني كه در حاشيه هستند با برخي اقدامات و كارها براي كشور مشكل‌آفريني نكنند.

حرف و عمل يكي باشد، مشكلات حل خواهد شد

همچنين اسحاق جهانگيري در اين سفر با آيت‌ا... وحيد خراساني ديدار كرد. اين مرجع تقليد تاكيد كرد: شرط پذيرش مسئوليت در نظام اسلامي اولا حفيظ و امين بودن نسبت به كار و مسئوليت و ثانيا داشتن علم به تمام زواياي كار و مسئوليتي است كه هر فرد به عهده مي‌گيرد و چنانچه اين دو شرط در پذيرش مسئوليت‌ها حاكم بود با مشكلات فعلي مواجه نبوديم. آيت‌ا... وحيد خراساني با بيان اينكه با توكل به خداي بزرگ و به شرط اينكه حرف و عمل همه ما يكي باشد، مشكلات حل خواهد شد، تصريح كرد: دولت ابتدا بايد دفع فساد كند و سپس به اصلاح امور برسد. وي با يادآوري شيوه حكومت حضرت اميرالمومنين(ع)، دولتمردان را به رعايت تقوا، سخت‌كوشي و رسيدگي به امور مردم نصيحت كرد. وی با اشاره به دستور اسلام مبني بر سخن گفتن لين با دشمنان افزود: در عين حال بايد با استحكام دروني و روحيه قوي جامعه اسلامي را به پيش ببريم. ديدار با آيت‌ا... نوري همداني بخش ديگري از سفر معاون اول رئيس‌جمهور را تشكيل مي‌داد. آيت‌ا... نوري همداني ضمن ابراز خرسندي از وحدت و اتحاد به وجود آمده ميان دولت و مجلس براي رفع مشكلات كشور اظهار كرد: امروز در كشور شاهد همدلي ميان همه كساني كه در مسير خدمتگزاري گام برمي‌دارند هستيم و اين باعث خوشحالي است. اين مرجع تقليد اصلاح سيستم بانكي و مقابله با تورم و ساماندهي به بخش اقتصاد را از وظايف مهم دولت دانست و تصریح كرد: همه مردم به خوبي مي‌دانند كه دولت در فكر رفاه و بهبود شرايط اقتصادي آنان است و از اين رو با دولت همراهي مي‌كنند و اميدوارم در آينده گام‌هاي مهمي در جهت رفع مشكلات ‌برداريم. جهانگيري با آيت‌ا... سبحاني و حجت‌الاسلام والمسلمين شهرستاني نیز ديدار و گفت‌وگو كرد. معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌هاي سفر خود به قم، در ديدار با حجت‌الاسلام شهرستاني به اوضاع كشور به ويژه در دوران پس از انتخابات رياست‌جمهوري اخير اشاره كرد و گزارشي از عملكرد دولت در حوزه‌هاي مختلف ارائه داد.

80 درصد بودجه عمراني كشور در اختيار یک شخص خاص

معاون اول رئيس‌جمهور در اين سفر در شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان قم حضور يافت و با تاكيد بر اينكه دولت به دنبال افزايش شوك‌آور قيمت‌ها در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها نيست، گفت: حدود 2هزار ميليون يورو كه مبلغي معادل 80درصد بودجه عمراني كشور است، در اختيار شخصي قرار گرفته، اين در حالي است كه كشورهاي قدرتمند مثل آمريكا، وقتي قصد كودتا و براندازي در يك كشور را دارند، رقم‌هايي حدود 5ميليون دلار و 20ميليون دلار اختصاص مي‌دهند كه با اين مقايسه، دست كم اهميت حجم و بزرگي مبلغ اين تخلف روشن‌تر مي‌شود. اسحاق جهانگيري ضمن تشريح برنامه‌هاي دولت براي اجراي مرحله دوم قانون هدفمندي اظهار كرد: مرحله نخست اين قانون به بخش انرژي و نيروگاه‌هاي كشور آسيب­هاي فراواني وارد كرد اما دولت دكتر روحاني آسيب­شناسي اين طرح را يكي از اصلي‌ترين كارهاي خود قرار داده است. معاون اول رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه كشور نيازمند تدبير و سياست‌گذاري‌هاي عالمانه و تصميم‌گيري‌هاي بلندمدت است، افزود: حتما بايد يك نظام تصميم‌گيري صحيح در كشور حاكم شود و مديران اقتصادي بايد راهكارهايي پيدا كنند كه بدون نياز به منابع دولت بتوانند آثار مثبتي براي كشور ايجاد كنند. جهانگيري خروج از ركود و رونق بخشيدن به توليد را از اولويت‌هاي اصلي دولت عنوان كرد و گفت: دولت در تلاش است از توليد داخلي حمايت كند و با توجه ويژه به موضوع اشتغال، كارگراني را كه به دليل ركود بيكار شده‌اند به محل كار خود بازگرداند؛ چرا كه مشاهده بيكار شدن كارگران براي دولت بسيار دردآور و سخت است. معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه روابط ميان قوا را بسيار خوب توصيف كرد و افزود: مجلس اگرچه در جهت‌گيري سياسي زاويه دارد ولي در طرح‌هاي اساسي به دولت كمك كرده و دولت در موضوع بودجه از كميسيون تلفيق مجلس رضايت دارد. جهانگيري همچنين با اشاره به رابطه مثبت دولت و قوه قضاييه خاطرنشان كرد: در دولت گذشته جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي بدون حضور نمايندگان قوه قضاييه برگزار مي‌شد اما در اين دولت معاون اول قوه قضاييه و نایب‌رئيس مجلس و دادستان تهران در اين جلسات حضور مستمر دارند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: