واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۶۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰

تكذيب ورود گوشت، گندم و برنج آلوده

"اسامي برنج هاي آلوده اعلام شد" ، "پرسه گوشت آلوده هندي در بازار ايران" ، "واردات گوشت آلوده به راديواكتيو" و "گندم آلوده وارداتي مهمان ناخوانده سيلو هاي دولت " تيتر هايي آشنا براي ايرنيان هستند.
تدبیر24: داستان واردات محصولات آلوده از كجا سرچشمه مي گيرد؟ آيا تمامي محصولاتي كه به ايران وارد مي شود آلوده است؟ براساس مستندات تاريخي در سال ۱۹۸۶ با انفجار در رآكتور هسته اي و انتشار تشعشع راديواكتيو پنج ميليون نفر در اوكراين قرباني شدند از آن تاريخ تا به امروز سالها گذشته است و اكنون كشور اوكراين توليد كننده گوشت قرمز است و ايران قرار است يكي از مشتريان گوشت قرمز آن كشور باشد، اما به غير از اوكراين، هند نيز يكي ديگر از كشورهاي صادر كننده گوشت قرمز(گاوميش) به ايران است و اين كشور نيز به دليل دوري از استانداردهاي بين المللي همانند اوكراين متهم به توليد گوشت هاي آلوده و صادرات آن به ايران است. اتهامي نمايندگان مجلس ايران به اين دو كشور وارد كرده اند، تا به امروز از سوي هيچ يك از نهادهاي مسئول اين قبيل اتهامات تاييد نشده است. البته تنها پاي گوشت قرمز در ميان نيست بلكه گندم و برنج وارداتي نيز در چند سال اخير سرنوشتي همچون گوشت داشته اند. مردم در داخل نگران هستند.
 
محصولات آلوده وارد نشده است

نيره پيروز بخت رئيس سازمان ملي استاندارد ايران در پاسخ به سئوال وطن گفت: تمامي اخباري كه در خصوص آلوده بودن مواد پروتئيني، گندم ، برنج و... شايعه است و تا به امروز گزارشاتي در زمينه آلود گي ارائه نشده است . در حال حاضر نيز با توجه به برنامه ريزي هاي انجام گرفته قرار است، هماهنگي هاي لازم با وزارت بهداشت و جهاد كشاورزي در دستور كار قرار گيرد تا ديگر هيچ نگراني در زمينه آلوده بودن برخي اقلام مصرفي به وجود نيايد .

وي ادامه داد: اميدواريم تا دو هفته آينده بتوانيم با به سرانجام رساندن اهداف مد نظر تمامي نگراني هاي مردم را از ميان برداريم و آنان بايد بدانند كه هيچ محصول آلوده اي تا به امروز به كشور وارد نشده است. همچنين بايد اعلام كرد كه سازمان ملي استاندارد تنها يك نهاد ناظر است.

خبر ورود گوشت آلوده كذب است

محسن مشكات معاون بهداشت و پيشگيري سازمان دامپزشكي ايران در اين خصوص به وطن گفت: اخباري كه در خصوص واردات گوشت هاي آلوده به كشور در برخي رسانه هاي گروهي درج شده است، صحت ندارد و تا به امروز هيچ گوشت آلوده اي به كشور (ايران) وارد نشده است. اينكه برخي از رسانه هاي كشور اوكراين را مثال زده اند به اين دليل است كه 28 سال پيش راكتور هسته اي اين كشور دچار انفجار شد و مواد راديواكتيو در آن زمان به بيرون نشت كرد. حال كه برخي از شركت ها قصد واردات گوشت از اين كشور را دارند اين موضوع مطرح شده است كه احتمال دارد گوشت هاي اوكرايني آلوده به مواد راديو اكتيو باشند براين اساس طي ساليان گذشته گوشت هاي وارداتي به كشور از سوي سازمان انرژي اتمي مورد بررسي قرار گرفته مي شود.

وي ادامه داد: در حال حاضر نيز به دليل قيمت مطلوب گوشت هاي اوكراين يك كانتينر توليد آزمايشي قرار است به ايران ارسال شود كه اين مهم نيز تا به امروز انجام نشده است و بايد به اين نكته اشاره كرد كه تنها 9 كيلو گرم گوشت قرمز توليد كشور اوكراين جهت بررسي به سازمان انرژي اتمي تحويل داده شده بود كه براساس تحقيقات كارشناسان اين سازمان هيچ مواد راديو اكتيو در آن مشاهده نشده است و جواب آزمايش ها بطور كلي منفي بوده است.
اين مقام مسئول در سازمان دامپزشكي ضمن انتقاد از برخي رسانه هاي گروهي در ايران بيان داشت: متاسفانه برخي بر اين باورند كه سازمان دامپزشكي مسئول واردات گوشت قرمز به ايران است كه اين اخبار بارها تكذيب شده است و آنان بايد بدانند كه سازمان دامپزشكي در ايران تنها يك نهاد نظارت و بررسي است در كنار نهاد هاي ديگر همچون استاندارد.

وي در ادامه به واردات گوشت قرمز (گاو و گوسفند) از ديگر كشورها اشاره كرد و اظهار داشت: در طي ساليان گذشته دو محموله گوشت به كشور وارد شده است كه محموله اي اول از كشور برزيل جهت توزيع در تعاوني ها و فروشگاه اي زنجيره اي است و محموله دوم از كشور هند، كه عمدتا گوشت گاوميش است آن هم براي مصرف محصولات پروتئيني و بايد توجه داشت كه كشور هند به بيش از 50 كشور دنيا صادرات دارد و هيچ گزارشي در خصوص آلوده بودن گوشت هاي هندي تا به امروز مشاهده نشده است.
 
گندم و برنج آلوده اي وجود خارجي ندارد

هدايت حاتمي، معاون بازرگاني خارجي شركت بازرگاني دولتي ايران نيز در خصوص انتشار اخباري در زمينه واردات گندم و برنج هاي آلوده به وطن گفت: واردات گندم، برنج و ... حرف امروز و ديروز كشور نيست و ساليان طولاني است كه اين محصولات استراتژيك به كشور وارد مي شود. در حال حاضر نيز در مبادي ورودي كشور دستگاه هاي نظارتي به طور تمام و كمال مشغول به فعاليت هستند، علاوه بر آن نيز گواهي سلامت و بهداشت از مبدا صادر مي شود و خوشبختانه تا به امروز هيچ گزارشي در خصوص آلوده بودن گندم ، برنج و ... اعلام نشده است و اخباري كه در رسانه هاي منتشر مي شود صحت ندارد.

وي ادامه داد: تمامي مشخصات و آناليزهاي محصولات وارداتي از سوي شركت بازرگاني دولتي ايران بر روي وب سايت اين شركت قرار گرفته است و اين كه برخي مي گويند از نظر كيفي محصولات وارداتي با مشكل مواجه است از سوي اينجانب تكذيب مي شود، چرا كه محصولات با درجه كيفي مطلوب تا به امروز به كشور وارد شده است. همچنين بايد توجه داشت كه سطح سيستم آناليز گندم و برنج موجود در داخل از برخي كشورهاي اروپايي بالاتر است.

آلوده خواندن محصولات وارداتي هدفمند است

جميل عليزاده شايق دبير انجمن برنج ايران نيز در اين خصوص به وطن گفت: برنج هاي آلوده تحت هيچ عنوان از مبادي قانوني به كشور وارد نشده است و بايد اعلام كرد كه برخي با واردات برنج هاي آلوده سعي دارند تا فضاي موجود در بازار كشور را تحت تاثير قرار دهند. طي سالهاي اخير با توجه به حضور فعال وزارتخانه هاي بهداشت، جهاد، صنعت و تجارت و ... ورود تمامي كالاهاي استراتژيك همچون برنج با دقت بسيار بالا در دستور كار قرار گرفته است.

وي ادامه داد: برخي از سودجويان با واردات غير قانوني برنج تلاش دارند تا برخي برند هاي صاحب نام را تخريب كنند تا شايد از اين طريق بتوانند محصولات وارداتي خود را جايگزين برنج ايراني كنند، اما خوشبختانه با توجه به برنامه هاي در دستور كار دولت تا حدودي از سرعت متخلفان كاسته شده است.

دبير انجمن برنج تصريح كرد : برخي از رسانه هاي برنج هاي وارداتي از كشور هند را آلوده اعلام كرده بودند و بر اين اساس يك هيات شامل نمايندگان وزارت بهداشت و كميسيون بهداشت مجلس راهي كشور هند شده اند و قرار است نتيجه بررسي هاي آنان در خصوص برنج هاي هندي به زودي اعلام شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: