واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۶۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

دمشق قربانی منافع قدرت های بزرگ

همایش روند اوضاع خاورمیانه - سوریه و ثبات منطقه سه شنبه شب در سالن اجتماعات اتحادیه سراسری خبرنگاران در شهر آتن برگزار شد و شرکت کنندگان اعلام کردند که مردم سوریه درگیر یک جنگ ناخواسته و قربانی منافع قدرت های بزرگ شده اند.
تدبیر24: دکترˈعارف البیتˈ اهل دمشق سوریه در این همایش که با حضور خبرنگاران و اندیشمندان و به ابتکارˈ انجمن فرهنگی این سیناˈ برگزار شد، با اشاره به تاریخ سوریه و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی در این کشور گفت: سوریه همیشه محلی برای زندگی مسالمت امیز پیروان همه ادیان بوده است.

وی گفت: اما متاسفانه گروه های اسلام گرای تندرو نه تنها به تخریب معابد پیروان دیگر ادیان، بلکه به علت تعصب گرایی به تخریب مساجد رقبای خود نیز می پردازند و تعداد زیادی از آثار باستانی ،مساجد و معابد تاریخی این کشور تاکنون تخریب و ویران شده است.

این شهروند سوری با اشاره به تاریخ سیاسی سوریه افزود: متاسفانه دولت اسد در ابتدای حرکت مردمی برخورد خوبی با رقبای سوری نشان نداد و بدین ترتیب زمینه حضور گروه های تندرو از دیگر کشورها به سوریه فراهم آمد و مردم این کشور قربانی یک جنگ ناخواسته شده اند.

عارف البیت راه حل سیاسی و سریع بحران سوریه را عدم دخالت نیروهای خارجی و واگذاری سرنوشت مردم به دست ملت سوریه دانست.

ˈ ونگلیس پسیاسˈ نیز با اشاره به روند اوضاع سوریه گفت:به تازگی از دمشق به یونان برگشته و از نزدیک شاهد فاجعه انسانی براثر درگیری ها در این کشور بوده ام.

وی افزود: من به عنوان عضو ومسئول هماهنگیˈ حرکت صلح برای سوریهˈ به این کشور سفر و با تعداد زیادی از نمایندگان طرف های درگیر بحث وگفت وگو کردم و بر این باورهستم که بایستی با مذاکره و از طریق راه حل سیاسی بحران سوریه حل شود و مردم آن در یک انتخابات آزاد و دمکراتیک دولتی را که می خواهند، انتخاب کنند.

پسیاس با انتقاد از قدرت های بزرگ گفت: آمریکا، اروپا و دیگر قدرت ها بر اساس منافع خود به نظر می رسد که واقعاً خواهان حل بحران و مساله سوریه نیستند، سازمان ملل توانایی هدایت این بحران به سوی صلح و خاتمه دادن به بحران را ندارد و تا حدود تحت تاثیر قدرت های بزرگ قراردارد.

وی گفت ، آیا می توان یک گروه را مقصر و یک دسته دیگر را فرشته قلمداد کرد ، اگر چنین باشد،بایستی پرسید، که این همه اسلحه را چه کسانی تهیه و دراختیار گروهای تندرو قرارمی دهند و از کدام مرزها به این کشور سوریه فرستاد ه می شوند؟

وی در ادامه افزود: عربستان سعودی در راستای تامین منافع خود ، ترکیه و دیگر کشورهای منطقه همچون قطر گروهای مسلح را تجهیز کرده و آموزش دادند و بدین ترتیب سوریه قربانی این روند شده است.

وی در ادامه افزود: من طرفدار بشار نیستم و از او حمایت نمی کنم ولی درحال حاضر و بدون رسیدن به یک توافق جامع ، برهم زدن سیستم دولتی وحکومت باعث خواهد شد که زمینه برای قدرت یافتن گروه های بسیار تندروی جنایتکار فراهم می شود و مردم بیش از پیش قربانی تندروی های و خشونت خواهند شد.

وی درادامه افزود: ما معتقدیم بایستی طرفین به یک توافقی دست یابند و پس از آن مردم با حضور در یک انتخابات آزاد، دمکراتیک و بدون دخالت قدرت های سلطه گر، سرنوشت خود را تعیین کنند.

پسیاس در ادامه افزود: اعضای ˈ حرکت صلح برای سوریهˈ تاکنون چندین بار به سوریه سفر، با گروه های درگیر دیدار و با نمایندگان پارلمان یونان در محل پارلمان این کشور بحث و تبادل نظر کرده و ما در نظر داریم زمینه را برای سفریک هیات از شخصیت های سیاسی و مردمی یونان به سوریه را فراهم آوریم.

این استاد یونانی در پایان با انتقاد شدید از عملکرد قدرت های بزرگ در رابطه با مساله سوریه گفت: من شخصاً امیدی به موفقیت مذاکرات ژنو ندارم و براین باورم که روشنفکران وشخصیت های با نفوذ بین المللی که واقعاً خواستار صلح هستند با رایزنی و مذاکره با طرف های درگیر می توانند در جهت حل این بحران گام بردارند.

ˈ نیکوس ولیلیسˈ خبرنگار و مدیر روزنامه یونانی زبانˈ سینداکتیسˈ با انتقاد از قدرت های خارجی که در امور سوریه دخالت دارند، گفت: سوریه قربانی منافع دیگر کشورها شده است.

وی با اشاره به اوضاع سوریه طی چند سال اخیر و بطورکلی اوضاع خاورمیانه و ˈ بهار عربیˈ گفت: سوریه یکی از کشورهایی است که با ورود به بهار عربی سریع مورد سوء استفاده قدرت های بزرگ و قدرت های منطقه قرار گرفت و شهروندان این کشور قربانی زیاده خواهی دیگران شدند.

ولیلیس گفت: مساله سوریه بایستی از راه سیاسی و به دست خود مردم حل و فصل شود و سرنوشت مردم را خود مردم این کشور تعیین کنند. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: