واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۱۷۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

تولید 100 برابری داروهای ایرانی

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به دستاوردهای انقلاب در عرصه دارویی، از ۱۰۰ برابر شدن تولیدات داروهای داخل کشور در طول ۳۵ سال اخیر خبر داد.
تدبیر24: رسول دیناروند با اشاره به دستاوردهای انقلاب علی‌الخصوص در زمینه دارو اظهار داشت: در طول ۳۵ سال اخیر تولید داروهای داخلی ۱۰۰ برابر شده است و با زیرساخت‌های که ایجاد شده است توانسته‌ایم ۵۰ درصد مواد اولیه دارویی را از نظر ارزی و ارزشی در داخل کشور تهیه کنیم به طوری که مثلاً آنتی‌بیوتیک‌ها را به طور کامل در داخل کشور تهیه می‌شود و تهیه قسمت اعظم مواد اولیه بیوتکنولوژی در داخل کشور محقق می‌شود.

وی با اشاره به مصداق‌های این دستاوردهای دارویی کشور عنوان کرد: مثلاً هفته گذشته قراردادی منعقد شد مبنی بر آنکه فناوری دارویی یکی از شرکت های دانش بنیان کشورمان به یکی از معتبرترین شرکت‌های دارویی ترکیه منتقل شود و این در این حالی است که در سال‌های گذشته ترکیه از نظر علمی از ایران به مراتب بالاتر بود ولی به نقطه‌ای رسیدیم که امروز نه تنها از نظر علمی به ترکیه برسیم بلکه در برخی موارد علی‌الخصوص در حوزه دانش‌های جدید دارویی از ترکیه پیشی بگیریم.

دیناروند که در برنامه تلویزیونی تیراژ میلیونی حضور یافته بود، ادامه داد: ایران در حال حاضر در منطقه امرو (منطقه مدیترانه شرقی) در بین ۲۲ کشور در حوزه شاخص‌های دارویی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در زمان تاسیس وزارت بهداشت با توجه به تعداد معدود دانشگاه‌های علوم پزشکی، به هیچ عنوان با در نظر گرفتن تعداد کم پزشکان و دانشکده‌های پزشکی نمی‌توانستیم پاسخگو و جوابگوی نیازهای بهداشت و درمان کشور باشیم، بنابر این بسیاری از بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام شده و چند هزار پزشک خارجی نیز در ایران فعالیت می‌کردند، در حالی که امروز اینطور نیست و حتی ما در برخی رشته‌ها پزشک مازاد نیز داریم ولی نقطه ضعف ما در مسئله عدالت در توزیع است که این مقوله نیز وابسته به وزارت بهداشت نیست. مثلاً امروز نگه داشتن متخصصان در مناطق محروم کار سختی است.

دیناورند ادامه داد: در حال حاضر تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به بیش از ۵۵ دانشگاه رسیده که متعاقب آن تعداد مراکز پژوهشی نیز صدها برابر شده است، در زمینه افزایش طول عمر ایرانیان نیز که سابق بر این در حدود ۵۰ سال بود به میانگین ۷۳.۵ رسیده است که باید بتوانیم با اصلاح سبک زندگی این امید به زندگی در بین مردم کشورمان به ۸۰ سال برسانیم. زیرا متاسفانه مرگ و میر قلبی بر اثر چالش‌های زندگی مدرنیته افزایش یافته است و امروز در شرایطی هستیم که با وجود آنکه مرگ و میر نوزادان را کاهش داده‌ایم ولی کاهش بیشتر آن هم اکنون کار سخت تری خواهد بود.

در ادامه این برنامه شاهین آخوندزاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نیز با اشاره به موفقیت‌های ایران در درمان بیماریهای صعب‌العلاج و تولیدات دارویی با وجود سابقه کوتاه ۱۰ ساله ورود به این عرصه خاطرنشان کرد: در حال حاضر براساس آخرین اطلاعات ایران در تولید علم بین ۱۷ تا بیستمین کشور دنیا به حساب می‌آید و در سال ۲۰۱۲ نیز کشورمان بالغ بر ۶ هزار مقاله بیشتر از کشور ترکیه ارائه کرد. 
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: