واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۷۵۹۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۵
هجمه های جریان خاص علیه یک فیلم سینمایی

عصبانی نیستم! عده ای را بسیار عصبانی کرد

عصبانی هستند! این یک جمله خبری برای توصیف شرایط روحی شماری از افراطیون در فضای کشور است، آنان که دنیای پیرامونشان را با عینک سیاست نظاره می کنند و می خواهند همه را با سیاست بازی خودشان بهشتی کنند!

تدبیر24: سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به پایان خود رسید، جشنواره ای که گرچه اغلب اسطوره های سینمای ایران بدون هیچ درخشش یا حتی فیلم قابل قبولی در آن ظاهر شدند اما متفاوت تر از سال های گذشته بود و فیلم هایی در آن به نمایش در آمد که تا حد زیادی تحسین اغلب منتقدان و سینما دوستان را برانگیخت.

عصبانی نیستم، دومین ساخته رضا درمیشیان از جمله فیلم های این دوره از جشنواره بود که تحسین بسیاری از دوستداران سینما را برانگیخت، تا جایی که تنها برای تماشای این فیلم در سینما استقلال ، 800 تن در سالن 500 نفره این سینما حضور پیدا کرده و بیش از 2000 تن نیز در مقابل در سینما خواستار اکران این فیلم در سانس فوق العاده بودند که اکران آن با دخالت پلیس ضد شورش (یگان ویژه) و مخالفت مسئولان برگزاری جشنواره منتفی شد،مشابه این وضعیت برای شمار دیگری از سینماهای نمایش دهنده این فیلم در سانس ها و روزهای دیگر نیز به وجود آمده بود.

در کنار محدودیت اعمال شده برای اکران این فیلم در سانس های ویژه، خبرگزاری ایسنا نیز در خبری اعلام کرد که تمامی نمایش‌های فیلم «عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان در شهرستانهای میزبان جشنواره‌ی فیلم فجر لغو شد و انجام آن نیز به دستور مدیران جشنواره‌ی فیلم فجر بوده است.

اما این تمام ماجرا برای فیلمی که در پنج بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است نبود و علاوه بر اینکه نشست خبری این فیلم در کاخ جشنواره نیز برگزار نشد، برخی نمایندگان مجلس و چهره های سیاسی نیز وارد گود سینما شده و به انتقاد از اکران آن در جشنواره به دلیل آنچه که آن را فیلم حامی فتنه 88 می خواندند پرداختند!

خبرگزاری فارس نیز با انجام مصاحبه های زنجیره ای موج سنگینی علیه این فیلم به راه انداخت ، مرتضی آقا تهرانی در گفت وگو با این خبرگزاریگفته است:‌ "ما جاهایی را خطوط قرمز می‌بینیم، مثلا در برخی فیلم‌ها به بدترین شکل ممکن به سبک زندگی اسلامی پرداخته می‌شود یا به ارزش‌ها تهاجم می‌شود. برخی از آنها هم فتنه و فتنه‌گری را توجیه می‌کند."

آقا تهرانی بدون نام بردن از فیلمی خاص گفته است:‌ "من برخی از فیلم‌های جشنواره را دیده‌ام و به نظرم هرکدام مساله و مشکلی دارد. مثلا می‌گویند آنهایی که در فتنه بودند، مظلوم بودند، چه کسی مظلوم بود؟ به راحتی در موضوع فتنه عادی سازی می‌کنند."

وی افزود: "قبل از آغاز دهه فجر آقای ایوبی معاون وزیر ارشاد به کمیسیون فرهنگی مجلس آمد و ما با ایشان درباره فیلم‌هایی که قرار است در جشنواره به نمایش درآید، صحبت کردیم. آیا مطالبات انقلاب و رهبری این است؟ وقتی هم که سوالات نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، می‌گویند مجلس به ما کارت زرد می‌دهد و نمی‌گذارند که دولت کارش را انجام بدهد. اتفاقا ما می‌خواهیم که کارشان را انجام بدهند. کسی مخالف فیلم و سینما و هنر نیست. ولی اسم هنر مبتذل را هنر نگذاریم. ما در این زمینه باید قید و بند درست و حسابی داشته باشیم."

نصرالله پژمانفر، یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، هم با اشاره به نمایش فیلمعصبانی نیستمدر جشنواره فیلم فجر به خیرگزاری فارس گفت: "ما قبلا هم به دوستان درباره فیلم های حامی فتنه در جشنواره تذکر داده بودیم و حتی رییس محترم کمیسیون نیز در نامه به آقای ایوبی این مورد را متذکر شده بودند. رییس سازمان سینمایی و مسئولان ارشاد هم قول داده بودند که در این مورد درست عمل کنند چرا که فتنه خط قرمز است. برای من خیلی جالب است که به دروغ می آیند و نظام را متهم می کنند و آن‌وقت آقایان در جشنواره ‌ای که به نام انقلاب است از آن پذیرایی می کنند."

وی با بیان اینکه "خطاب ما به شخص وزیر است و آقای جنتی باید در این مورد پاسخگو باشد " گفت: "حتما ما در مجلس با وزیر صحبت خواهیم کرد. چراکهویرانه نشان دادن کشور و شعار سیاسی دروغ دادن پس از آنکه امروز دیگر برای همه مسجل شده که جنجال تقلب یک فریبی بیش نبوده، واقعا جای تاسف دارد."

هجمه های دیگری نیز علیه این فیلم و نمایش آن در جشنواره فیلم فجر مطرح شد مجال پرداختن به آن نیست ، چراکه عصبانی نیستم تنها نماینده ایران در جشنواره فیلم برلین نیز محسوب می شود و سینماگران بسیاری به کسب جوایز این جشنواره از سوی این فیلم که پیشتری آواز گنجشک ها، درباره الی و جدایی نادر از سیمین مسیر آن را طی کرده بودند،امیدوارند.

با این وجود گرچه به نظر می رسد مسئولان سینمایی تسلیم فشارهای جریان تندرو شده و از اکران عمومی این فیلم جلوگیری می کنند، اما به نظر می رسد این افراد باید توجه داشته باشند که، عصبانی نیستم ، همچون قلاده های طلا، لقب سیاسی ترین فیلم تاریخ سینما را یدک نمی کشد و در این فیلم تنها قصه دختر و پسری جوان روایت می شود با یکدیر قصد ازدواج دارند،اما ستاره دار شدن و اخراج پسر جوان (نوید محمد زاده) از دانشگاه تهران به دلیل اتفاقات سال 88 مسیر زندگی اش را تغییر داده و او دیگر قادر به برآورده کردن توقعات پدر نامزدش نیست.

در این فیلم که برخی از نمایندگان مجلس و شماری از رسانه ها لقب حامی فتنه را به آن اتلاق کرده اند، هیچ اسم و تصویری از دو نامزد جریان اصلاحات در انتخابات سال 88 آورده نشده و اتفاقا در بخش هایی از این فیلم صدای سخنرانی احمدی نژاد که این نمایندگان و رسانه ها از مدافعان وی هستند پخش شده و برخی از سخنان وی به مخاطب یادآوری می شود، همچنین در بخشی از فیلم تلویزیونی کوچک جلسه دادگاه قاضی سعید مرتضوی را با استفاده از تصاویر که پیشتر بارها در بخش های مختلف خبری از رسانه ملی پخش شده نشان می دهد و معلوم نیست این یک بام و دو هوای نمایندگان محترم ناشی از چیست که پخش چنین اخباری در رسانه ملی استقبال می کنند اما بیان آن در یک فیلم سینمایی را بر نمی تابند!

همه ی این فشارهای باعث شد که در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر از سوی مجری برنامه اعلام شود که فیلم «عصبانی نیستم» به درخواست تهیه‌کننده و به دلیل حفظ آرامش سینما، در داوری شرکت نمی‌کند. همچنین رضا درمیشیان کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به ایسنا اعلام کرد: "به دلیل حرمت سینمای ایران و حفظ آرامش از جوایز خود گذشته‌ام."

با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر ، عصبانی نیستم چه به اکران عمومی برسد و چه در توقیف بماند به سنگ محک جدیدی بدل شد تا بار دیگر عیار اخلاقمداری برخی تندرویان را آشکار سازد، جماعتی که نه خود فیلمی را دیده اند و نه اجازه تماشای آن در اکرانی عمومی به مردم را می دهند و تنها بر اساس شنیده های خود یا تعریفی که خبرنگار مصاحبه کننده به آنان ارائه داده است، به مخالفت با فیلمی می پردازند و از آن عصبانی می شوند.

حضرات انگشت شمار؛ کاش به مردم اجازه دهند که خودشان درباره فیلمی تصمیم بگیرند و درباره اش قضاوت کنند و از آن مهم تر کاش بالاخره بیاموزند که این مردم ولی نعمتان آنانند نه اینکه آنان ولی مردم باشند!

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
10
46
كاش اكران عمومي شود و مسئولان سينمايي از تندروها نترسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
کاش اکران بشه و مردم جواب حامیان فتنه رو بدن
متعجب
| Iran (Islamic Republic of)
ناشناس حیا کن
رسا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
"کاش اکران بشه و "مردم" جواب حامیان فتنه رو بدن"!!!!!!
...!!! کلمه قشنگی که به عده ای ...ر در هر کجا که میخواهند گندی بزنند، اطلاق میشود! فقط نمیدانم چرا این ".." اطلاقی، همه از یک تیپ هستند، ...به دست دارند و اکثرا ...سوار می شوند!
عرفان
|
-
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
7
34
نمی دانم تا چه زمانی در این کشور ی... حق دارد نظرات خود را بر مردم تحمیل کند.
پاسخ ها
مهدي
| Japan
... باشه همينه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
6
29
من این فیلم رو تو جشنواره دیدم و واقعا متاسفم که نماینده های مردم خودشون عامل سانسورند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
5
15
واقعا به هیچ چیز این عزیزان به ظاهر نماینده ی مردم!!! نمیشه ...د!!...فقط دقدقه ی موقعیت و وضعیت خودشون و دارند!!....بیچاره این فیلمسازهای خوب و با استعداد و مردم سینما دوست!...
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of)
شما اول برو روی املات کار کن بعد بیا مانیفست بده
مهدي
|
Germany
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۴
9
8
قابل توجه اقاي روحاني اينطوري ميخواهند مردم با سينما اشت.كنند اين اتفاق در دولت ايشان افتاده
پاسخ ها
شناس
| Iran (Islamic Republic of)
مهدی جون خودت زیاد ناراحت نکن درست میشه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
3
7
بعد از بازگشت شادی و امید به سینمای ایران، و بعد از سال ها صف کشیدن در گیشه های سینما، بار دیگر ....د تا ریشه این صف ها و این امید رو خشک کنند. و با تحمیل به ناحق عقیده پوسیده خودشون، فشار روانی جامعه رو افزایش بدن. برای حضور این افراد در جامعمون متاسفم!!!
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۵
5
4
آخ بمیرم براتون که اصلا عصبانی نیستید واقعا خوشحالید نه؟
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۹
0
5
با سلام كاش مسوولان سازمان سينمايي مي دانستند كه هنوز هستند مديراني كه از گذشته در سازمان ماندهاند وهمچنان دارند .. بر اين ...ميرزند وآين ..را ..ور مي كنند واطلاعات سازمان را ب...
نظر شما: