واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۹
دكتر عيسي كلانتري وزیر اسبق کشاورزی

درس‌هايي كه دولت بايد بياموزد

واردات كم يا بي‌برنامه هم موجب مي‌شد كه اقتصاد ايران تورم بي‌سابقه‌اي را در ماه‌هاي پاياني هر سال به علت عرضه محدود برخي كالاها شاهد باشد. . .

تدبیر24 : وظيفه دو وزارتخانه كشاورزي و صنعت، معدن و تجارت براي تامين مایحتاج مردم در آستانه آغاز سال جديد وظيفه بسيار سنگيني محسوب مي‌شود؛ همانگونه كه همگان ديدند تامين و پخش سبد كالا چه مشكلاتي را براي وزارت صنعت، معدن و تجارت به وجود آورد انتظار مي‌رود دولت يازدهم با اتخاذ تدابير سنجيده و راهگشا مشكل تامين ارزاق مردم در ماه‌هاي پاياني سال را فراهم آورد. بي‌برنامگي در سال‌هاي گذشته هميشه باعث مي‌شد كه مديران دولتي در آستانه عيد نوروز با تصميمات خلق‌الساعه نظم بازار را بر هم بزنند.

اما انتظار مي‌رود امسال مقامات دو وزارتخانه جهاد كشاورزي و صنعت و معدن با دورانديشي و تدبير براي تامين كالای موردنياز سال جديد اقدام كنند تا اقدامات شتابزده سال‌هاي گذشته و آنچه كه در جريان توزيع سبد كالا مردم و كارشناسان شاهد بودند دوباره رخ ندهد. موضوع تامين مايحتاج مردم از آن جهت در ماه‌هاي پاياني امسال اهميت پيدا كرده است چون دولت دهم در ماه‌هاي پاياني فعاليتش ذخيره‌سازي مناسبي را در زمينه كالاهاي ضروري انجام نداد. از آنجا كه مديران دولت يازدهم از نيمه دوم سال، به طور جدي قبول مسئوليت كردند بنابراين فرصت كافي براي تسلط بر امور را به دست نياورده‌اند. به واسطه اين اتفاق اكنون آنچه لازم به نظر مي‌رسد دقت در كنترل بازار عرضه و تقاضا از سوی مديران اين دو وزارتخانه است تا مشكلات سال‌هاي گذشته از قبيل كمبود عرضه و گراني برخي كالاهاي ضروري تكرار نشود. از آنجا كه وزارت كشاورزي مسئول توليد و در اختيار قرار دادن مايحتاج عمومي را برعهده دارد بايد از هم اكنون آماده عرضه و تقاضاي متناسب با درخواست روزهاي پاياني سال باشد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بايد طبق وظيفه ذاتي و البته قانوني‌اش بتواند بازار را كنترل كرده و در صورت لزوم با واردات كالاهاي ضروري مانع از به وجود آمدن تورم و بي‌نظمي در بازار شود. با توجه به آغاز كار دولت جديد و عدم ذخيره‌سازي مناسب کالا توسط دولت قبل انتظار مي‌رود كه همگان به اين دو وزارتخانه كمك كنند تا بهتر بتوانند بر عدم تعادل در بازار غلبه كنند البته در روستاها با وجود تعاوني‌هاي روستاي به نظر نمي‌رسد مشكلي براي دولت به وجود آيد اما در شهرها به نظر مي‌رسد اين‌گونه نباشد. مديران اقتصادي دولت بايد به‌گونه‌اي برخورد كنند كه مشكلات عرضه سبد كالا و تورم ماه‌هاي پاياني هر سال، اين بار كمتر رخ دهد.

 در 8سال گذشته مشكل اساسي اين بود كه وزارت جهاد كشاورزي آمار درست توليد را هيچگاه به وزارت صنعت، معدن و تجارت نمي‌داد و همين امر مسبب ايجاد بن‌بست در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي دولت مي‌شد؛ واردات كم يا بي‌برنامه هم موجب مي‌شد كه اقتصاد ايران تورم بي‌سابقه‌اي را در ماه‌هاي پاياني هر سال به علت عرضه محدود برخي كالاها شاهد باشد. اما اكنون همه بايد کمک كنند تا وزارت جهاد كشاورزي در تصميم‌گيري‌هايش موفق و موثر عمل كند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: