واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴

نمایش قدرت منتقدان

مخالفان آمده بودند که هر جور شده جلوی رای آوردن کابینه را بگیرند. به همین دلیل به همه چیز متوسل شدند؛ فیلم نشان دادند؛ شبنامه پخش کردند و...

تدبیر24 : قدرت الله علیخانی - مشاور پارلمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام - انتقاد نمایندگان و مخالف یا موافق بودن آنها با کابینه معرفی شده توسط دولت طبیعی است. هر دولتی که روی کار می‌آید و کابینه‌ای را معرفی می‌کند طبیعی است که هنگام رای اعتماد انتقاد‌ها ومخالفت‌هایی با اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی توسط نمایندگان محترم مجلس مطرح شود. این موارد برای تمام دولت‌ها مطرح بوده ودر تمام مجالس هم این وضعیت برقرار بوده است و یک روند طبیعی در مجلس محسوب می‌شود. اما این بار در مجلس نهم اتفاقاتی افتاد که مخالفان و منتقدان وزرا پا را از اصول اخلاقی فراتر نهادند و کار را به مباحثی کشاندند که در آن توهین و افترا و تهمت‌های ناروا به وزرای پیشنهادی و افرادی که حتی در جلسات هم حضور نداشتند کشیده شد.

متاسفانه در نطق‌های برخی از نمایندگان به شخصیت‌های بزرگ و تاثیرگذار نظام توهین‌هایی شد در حالی که آن شخصیت و افراد منتسب در جلسه حضور نداشتند که از خود رفع اتهام کنند. این اتفاقات و بحث‌ها نه زیبنده مجلس بود ونه در شأن خانه ملت و نظام جمهوری اسلامی چون مذاکرات نمایندگان در خارج از این ایران هم مشاهده و توسط آنها تحلیل می‌شد. توهین‌ها واتهامات مطرح شده علیه افراد در شأن نمایندگان ملت هم نبود. اما مخالفان آمده بودند که هر جور شده جلوی رای آوردن کابینه را بگیرند. به همین دلیل به همه چیز متوسل شدند؛ فیلم نشان دادند؛ شبنامه پخش کردند و... البته نبایدفراموش کرد که جمعی از بیرون نمایندگان تندرو را هدایت وپشتیبانی می‌کردندتا علیه وزرای پیشنهادی مواردی را نسبت دهند.

البته نمایندگان مخالف هم تمام حرف‌های خودشان را زدند واز تمام روش‌ها برای رای نیاوردن کابینه استفاده کردند. ضمن اینکه اکثریت مجلسیان که شامل فراکسیون رهروان ولایت بود اگر هم انتقادی داشتند دوستانه مطرح می‌کردند وحتی سعی می‌کردند با دولت یازدهم تعامل کنند. اما برخی از نمایندگان و برخی فراکسیون‌ها که از حامیان جدی دولت‌های نهم ودهم بودند از همان ابتدا بنا را برمخالفت با اعضای پیشنهادی دولت دهم گذاشته بودند وحتی در برخی از موارد پا را فراتر از حدود اخلاق نمایندگی گذاشته و در تخریب وزرای معرفی شده دولت یازدهم به توهین و زدن افترا روی آوردند. بالاخره روز دولت آمد و با این وجود رئیس دولت یازدهم به صحن علنی مجلس آمد و ضمن دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت که نمایندگان حق دارند از دولت انتقاد کنند و این حق نمایندگی آنان است. این نشان داد که با وجود همه تخریب‌ها و تهمت‌ها و بداخلاقی‌های چند روز گذشته دولت بنای همکاری با مجلس دارد لذا رئیس‌جمهور منتخب مردم پا را فراتر از تعامل گذاشت و با تواضع از نمایندگان مجلس خواست تا به وزرای پیشنهادی‌اش اعتماد کنند. با این وجود برخی از نمایندگان تندرو مجلس آمده بودند که جلوی دولت بایستند و به قول معروف قصد تعامل با دولت را نداشته و ندارند و با تمام ابزار و امکانات و اسناد هم آمده بودند تا مانع رای‌ آوردن وزرای پیشنهادی شوند.

من از آنجا که سابقه سه دوره حضور در مجلس و نمایندگی ملت را داشته‌ام و با اکثر نمایندگان از طیف‌های مختلف رفت وآمد داشته و دارم برخی از نمایندگان مخالف دولت یازدهم به خود من می‌گفتند که ما آمده‌ایم که جلوی برخی با‌یستیم یا فردی از همین گروه تندرو می‌گفت که بالاخره ما دولت را پس می‌گیریم و نمی‌گذاریم این گونه باشد. با تندروها که تمام‌قد حضور دارند امیدی به تعامل دیده نمی‌شود. همه دیدند که دکتر حسن روحانی با وجود همه تخریب‌ها علیه کابینه وافراد نزدیک به او باز هم از تعامل حرف زد. انتظار هر ایرانی بود که مجلس به جای بحث‌های جناحی و سیاسی به مشکلات مردم بپردازد اما متاسفانه هیچ کدام از نمایندگان مخالف نیامدند بحث‌هایی را در مورد اشتغال، تورم و بیکاری جوانان مطرح کنند؛ این امر نگران کننده برای مجلس نهم و نمایندگان حاضر در آن بود که نشان می‌داد برخی نمایندگان به مشکلات مردم توجهی ندارند بلکه فقط به بحث‌های جناحی و باندی خود می‌پردازند.

با سابقه‌ای که در حدود سه دوره نمایندگی مجلس داشته‌ام این اولین باری بوده است که تمامی نمایندگان مجلس یعنی 285 نماینده مجلس به طور کامل در رای گیری شرکت کردند؛ در تمام طول مدتی که در مجلس حضور داشتم در جلسات رای گیری 240 تا 250 نماینده بیشتر در جلسه رای اعتماد شرکت نمی کردند. قطعا با توجه به تلاشی که تندروهای مجلس برای برخورد با کابینه در پیش گرفتند و می‌خواستند قدرت تشکیلاتی‌شان را در روز رای‌گیری به نمایش بگذارند نشان دادند که می‌خواهند با تمام توان جلوی دولت ایستادگی کنند. می‌خواستند بگویند که ما مخالف دولت هستیم وتا آخر هم ایستاده‌ایم. به نوعی مخالفتشان را آشکار کردند. این یک نمایش قدرت برای مخالفان دولت وتندروهای مجلس محسوب می‌شود. بعید به نظر می‌رسد که تندروهای مجلس با دولت تعامل کنند.

با وجود اینکه دکترحسن روحانی بارها اعلام کرد مجلس در راس اموراست؛ که قطعا مجلس در راس امور است و از نمایندگان مجلس درخواست تعامل کرد، بعضی از افراد به خاطر درخواست‌های مکرر رئیس‌جمهور برای تعامل دلخور شدند که رئیس‌جمهور هیچ گلایه‌ای از تخریب‌ها و رفتار غیر‌اخلاقی نمایندگان نکرد. نامه‌ها وشبنامه‌هایی را منتشر ‌کردند که در شأن مجلس نبود با این وجود اصرار دکتر حسن روحانی بر مبنای تعامل با مجلس خواهد بود. با این همه و به رغم فضایی که نمایندگان مخالف در مجلس به وجود آوردند باز هم انتظار می‌رفت ریاست مجلس یعنی جناب آقای لاریجانی بهتر از این بتواند جلسات مجلس را اداره کند و به برخورد با برخی بی‌اخلاقی‌هایی که متاسفانه در آخرین لحظات شاهد بودیم بپردازد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
0
0
آقای علیخانی یکباربادقت افاضات خودرا مطالعه کنیدشایدمتوجه شویدچه گفته اید.1-ازتوهین به غایبین وشخصیتهای تاثیر گذارگفتیدکه حق دفاع داشتندواستفاده هم کردند.راستی شمازمانیکه اصلاحاتچیهابهمین شخصیتهادررسانههای خودبیشرمانه ترین اهانتهارانمودندحتی تظاهرات علیه خدارامجازوووکجابودیدوآیاهیچگاه اظهارنظری راجع بمجلس ششم یانظر کارگزاران سازندگی درموردلزوم خردشدن استخوانهای ضعفالای چرخهای توسعه نموده اید.2-مخالفینی که میگوییدچندنفرهستند؟اگرهمان انگشتشماریکه به وزیراقتصادوغیره رای ندادندکه جای نگرانی نیست امااگرآنانی باشندکه بوزرای اقتصادونفت وکارووورای دادنداما به سه وزارت رای ندادندآنوقت روسیاهیش به آنهایی میماندکه نانرابنرخ روز میخورند.
نظر شما: