واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۸۷۹۴
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
درسی که از توقیف آسمان باید بگیریم

حامیان خود را بشناسیم! زمین گیر شدن رسانه های اعتدالگرا ادامه دارد؟

متاسفانه بودجه در اختیار رسانه های جریان خاص نیز قابل مقایسه با معدود رسانه اصلاح طلب نیست و بطور مثال تنها در یک مورد ، دفتر یکی از سایت های خبری...


تدبیر24 : روزنامه مکتوب آسمان، اولین روزنامه سراسری منتشر شده در دولت تدبیر و امید پس از انتشار شش شماره به همت فضاسازی و هجمه های مجازی رسانه های وابسته به جریان اصولگرا توقیف شد، اما این اتفاق چه درس هایی برای اصحاب رسانه و یاران اصلاحات و اعتدال دارد؟

به گزارش خبرنگار تدبیر24، توقیف روزنامه آسمان که برخی منابع غیررسمی از بازگشت دوباره این روزنامه به فضای رسانه ای کشور در آینده نزدیک خبر می دهند، درس های پنهان بزرگی برای جریان اصلاحات و اعتدال به همراه داشت و به نظر می رسد توجه به این موارد نقش موثری در ایجاد ثبات رسانه ای و تبلیغاتی برای این جریان داشته باشد.

برای پی بردن به این موضوع بهتر است نگاهی به چند روز پیش از توقیف آسمان بیاندازیم؛ از ابتدای انتشار این روزنامه تیمی مشغول بررسی موبه مو و جزبه جز مطالب این روزنامه شده تا از کوچکترین اشتباه دست اندرکاران آن به اصطلاح گاف گرفته و هجمه های خود برای ایجاد محدویت برای آن را آغاز کنند، تلاش این تیم گرچه در سه شماره نخست تقریبا بی نتیجه ماند و تنها واکنش کیهان به انتشار نخسین شماره را به دنبال داشت اما در چهارمین شماره بالاخره یک کلمه در تیتر یکی از مطالب صفحات میانی این روزنامه بهانه را به این جریان داد تا هجمه های خود را آغاز کنند.

استارت اولیه با تحریک قشر متدین و برخی مسئولان حوزوی و علوم دینی زده شد و خبرگزاری آن را پوشش دادند و با انجام چندین مصاحبه با این افراد گام اولیه حمله به یکی از معدود روزنامه های مستقل صبح کشور برداشته شد، البته در این بین بی اطلاعی برخی مصاحبه شوندگان از مطلب منتشر شده در این روزنامه سبب شد تا خبرنگار مصاحبه کننده با آب و تاب و به اصطلاح خودمانی پیاز داغ فراوان موضوع را تشریح کرده و به تبع آن واکنش مورد نظر و البته تند فرد مصاحبه شونده را نیز دریافت کند.

مرحله دوم ایجاد جو رسانه ای و فضاسازی برای این اقدام بود که با توجه ماهیت روزنامه نگاری و نیز محدود بودن رسانه های مکتوب جریان مغلوب از آرای مردم در 24 خرداد، چندین سایت خبری مجازی که عمدتا با بودجه های خاص فعالیت می کنند،این مسئولیت را بر عهده گرفته و هجمه سنگینی از طریق ارسال پیامک برای برخی مسئولان و آنچه که روی خروجی خود منتشر کرده بودند علیه این روزنامه به راه انداختند.

سومین مرحله از عملیات رسانه ای این جریان ، ایجاد کردن فضا برای توقیف روزنامه بود که این امر نیز با گذشت دو روز از انتشار آن مطلب در روزنامه سرانجام عصر روز پنجشنبه پس از یک شبانه روز تلاش مداوم رسانه های مجازی به ثمر نشست و دادستانی تهران دستور توقیف روزنامه و جلب مدیرمسئول آن را صادر کرد.

تلاش این جریان اینجا اما در این مقطع متوقف نشده و پس از توقیف روزنامه مذکور، این جریان با علم به گرایش مردم به سمت جریان اصلاحات و اعتدال و طبیعتا رسانه های این جریان فاز چهارم عملیات خود را آغاز کرده و با هدف جو سازی در میان روزنامه نگاران اصلاح طلب و اعتدالگرا، جلوگیری از فعالیت مجدد آنان و نیز برخورد با هرگونه احتمال رفع توقیف؛ مصاحبه هایی در باب جرم بزرگ عوامل روزنامه ترتیب داده و حتی خواهان اجرای حکم ارتداد برای برخی از آنان شدند!

با بازخوانی سناریوی بالا ، به خوبی خلایی بزرگ در میان رسانه های وابسته به جریان اصلاحات و اعتدال را آشکار کرد و آن کمبود رسانه های قدرتمند در فضای مجازی و نیز نبود انسجام میان چند رسانه فعلی موجود در فضای مجازیست.

نگاهی به فعالیت رسانه ای اصولگرا نشان از آن دارد که این جریان گرچه در عرصه مکتوب و روزنامه نگاری به دلیل اقبال کم مردمی همواره عرصه را واگذار کرده و روزنامه ها و هفته نامه هایی چون کیهان، وطن امروز ، 9 دی ، تهران امروز ، همشهری ، جام جم ،یالثارات ، پنجره، پرتو و ... توان مقابله و قدرت تاثیرگذاری شرق ، اعتماد ، آرمان ،قانون، آفتاب یزد ، ابتکار ، فرهیختگان ، جمهوری اسلامی ، اطلاعات ، مهرنامه، تجربهو ... را ندارد اما در فضای مجازی به واسطه سرمایه گذاری های کلان و طراحی های منحصر بفرد تا حد زیادی عرصه را به دست گرفته اند و در میان ده ها رسانه و سایت خبری، جز چند تعداد انگشت شمار ، مابقی رسانه های مجازی پربازدید را در اختیار خود گرفته اند.

در میان رسانه های پربازدید و تاثیرگذار فضای مجازی در کشور، گرچه تعدادی با انتشار برخی خبرها سعی در بی طرف نشان دادن خود داشته و به دنبال جذب مخاطب اصلاح طلب و معتدل به سمت رسانه هایشان هستند ، اما عملکرد آنان در بزنگاهای حساس همواره بیانگر این بوده که این دست رسانه ها چنان قابل اعتماد و اتکا نیستند، خبرآنلاین (نزدیک به علی لاریجانی)، تابناک (نزدیک به محسن رضایی) و الف (نزدیک به احمد توکلی) از جمله این سایت ها هستند که به عنوان مثال هیچکدام از این رسانه ها حاضر به حمایت از نامزد حداکثری جریان اصلاحات و اعتدال در انتخابات ریاست جمهوری خرداد92 نشدند.

در میان صد سایت خبری و خبرگزاری پرپیننده کشور به ترتیب اسامی، فارس ، تابناک ، باشگاه خبرنگاران جوان، عصر ایران (اصلاح طلب)، خبرآنلاین ، ایسنا (معتدل)، مشرق ، تسنیم ، مهر ،افکار ، فرارو (اصلاح طلب) ، جام نیوز ، انتخاب (اصلاح طلب)، الف ، رجانیوز و جهان نیوز حضور دارند و این یعنی با ارفاق فراوان تنها سه سایت مطرح خبری و یک خبرگزاری کشور در اختیار جریان اصلاحات و اعتدال بوده و در مقابل 12 رسانه شامل پنج خبرگزاری و هفت سایت خبری از اتاق فکر جریان اصولگرا تغذیه می شوند.

همچنین از سوی دیگر ، متاسفانه بودجه در اختیار رسانه های جریان خاص نیز قابل مقایسه با معدود رسانه اصلاح طلب نیست و بطور مثال تنها در یک مورد ، دفتر یکی از سایت های خبری (نه خبرگزاری) در ساختمانی چند طبقه و مجلل واقع شده و در سوی دیگر محل به روزرسانی و دفتر سایت های خبری حتی به اندازه اتاق کنفرانس یا حتی ناهار خوری این سایت نیز مجهز نیست!

آنچه که امروز ضرورت دارد ، لزوم راه اندازی و حمایت از سایت ها و رسانه های جریان اعتدال و اصلاحات در فضای مجازیست ، چراکه تنها در همین یک مورد اخیر که منجر به توقیف ضرب الاجلی روزنامه آسمان نیز شد ، فشار و هجمه این رسانه ها نقش مهمی در ایجاد بار روانی علیه روزنامه مذکور در جامعه شد.

حال به نظر می رسد جریان مورد اقبال مردم ایران در انتخابات خرداد 92 نه برای مقابله با رسانه های جریان مقابل و انجام رفتاری مشابه آنان بلکه برای بازگشت اعتدال به فضای مجازی کشور و انجام رسالت روزنامه نگاری و یادآوری اصول اخلاقی به جریان مقابل باید حضور فعال تری در فضای مجازی و عرصه خبری کشور داشته باشد و همانقدر که به دنبال ایجاد روزنامه های قدرتمند است به دنبال راه اندازی ، حمایت و همکاری خبری با سایت های فضای مجازی نیز باشد تا از این طریق علاوه بر ان که سبب تغذیه اطلاعاتی هواداران خود می شود، زمینه ایجاد تعادل در فضای مجازی را نیز فراهم کرده و از یکه تازی های خواص در این فضا جلوگیری کند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۱
یک رسانه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
1
5
به مضوع خوبی اشاره کردید ، دقیقا ذسانه های اصلاح ظلب در فضای مجازی حضور فعالی ندارند و بیشتر در عرصه مکتوبند که این خودش یک آفت محسوب میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
0
2
عصر ایران اصلاح طلبه؟ یا فرارو؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
6
4
درسی که باید بگیرید اینه که به اعتقادات و ارزشهای جامعه احترام بگذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
2
3
حداقل می گفتین که اون روزنامه چی نوشته که توقیفش کردن. اگر واقعاً بیانگر حقیقتید!!
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
2
2
خودزني تا كی؟

جرا نويسندگان مقالات شما نام خود را منتشر نمي كنند تا ببينيم با چه كساني و چه منطقي روبرو هستيم. مشكل اين است كه در طي 33 سال گذشته افرادي در همه دولتها با هر گرايشي هميشه با رنگ عوض كردن و بله قربان گويي مصدر امور بوده اند و هميشه هم طلبكار!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
3
3
"روزنامه ها و هفته نامه هایی چون کیهان، وطن امروز ، 9 دی ، تهران امروز ، همشهری ، جام جم ،یالثارات ، پنجره، پرتو و ... توان مقابله و قدرت تاثیرگذاری شرق ، اعتماد ، آرمان ،قانون، آفتاب یزد ، ابتکار ، فرهیختگان ، جمهوری اسلامی ، اطلاعات ، مهرنامه، تجربهو ... را ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!!"
جل الخالق،چه حرفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
اس
| Iran (Islamic Republic of)
من جزهمشهری و جام جم و کیهان(به خاطر تیتر های افراطیش) اسم اون چندتای اولو تابحال نشنیده بودم.با نظر نویسنده موافقم
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۳
1
5
اين مشكل به سرعت بايد رفع بشه و رسانه‌هايي مثل آينده و بازتاب دورباره به عرصه برگردند.
وحدتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۵
0
0
اعتدال باید به عرصه خبری بازگردد و اجازه ندهیم که چند افراطی چنین تحرکات گسترده ای رو با تاراج بیت المال در فضای مجازی انجام بدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
3
1
اعتدال و اصلاح طلبی ! فکر نمیکنید این دوتا زمین تا آسمون باهم فرق دارن !
رسول كاظمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
2
1
مطمئن هستم نظر اين حقير و ساير منتقدين را بدون شك سانسور مي كنيد وليكن از باب وظيفه شرعي بايد بگويم ايا شرم اور نيست بعضي ها به اسم اعتدالگرايي از نشريه اي كه مخالفت خود را با حكم الهي قصاص در نشريه خود منتشر مي كند طرفداري مي كنند ايا معني اعتذال طرفداري از معاندان اسلام است در صورتيكه رئيس جمهور منتخب ملت خود يك شخصيت مذهبي هستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
رسول کاظمی !
شرم آور زمانیست که در مملکت اسلامی برخوردهای تبعیض آمیز با رسانه ها انجام می شود و اگر بر فرض رسانه ای همسو چنین خطایی می کرد با یک تذکر از آن گذشت می شد/ در ثانی صرف نظر از اینکه از بارها مسئولان آن رسانه چاپ این مطلب را اشتباه سهوی دانسته و بخاطر آن عذر خواهی کرده اند اقدام شرم آور رسانه هایی مثل فارس و ... در بازگو کردن یک منکر و ترویج آن در جامعه غیرقابل بخشش است.
مصطفی صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۹
2
1
بنده با نظر آقای کاظمی موافق ام، نظام حاکم بر این کشور جمهوری اسلامی است اگر دوست دارید بروید و کشوری بسازید با هر نظامی که دلخواه شماست. اسلام خط قرمز این مملکت است. این را باید یاد بگیرید. در ضمن بد نیست در مورد کلمه اعتدال کمی تحقیق کنید. و ما گندکاری های اصلاح طلبان را فراموش نکرده ایم ، بگذارید لااقل نسل عوض شود بعد خواستید با حرفهای پوچتان سر مردم شیره بمالید.
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
3
ایا مشکل اینه که کی کدوم طرفیه؟ به نظر من مشکل دقیقا اینه که رسانه ای مستقل نیست... سر انتقاد کردن از طرف مقابل خوب عمل می کنند ولی در خود انتقادی بشدت ضعیفیم... اصولا ما قوم همیشه خوبیم... قوم برگزیده...
نظر شما: