واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۹۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
بعد از آنالیز یک فایل صوتی مطرح شد

اردوغان و پسرش در مظان اتهام جدید

بعد از اینکه اردوغان فایل منتشر شده را مونتاژ خواند، کارشناسان به بررسی آن پرداخته و در نهایت به واقعی بودن آن صحه گذاشتند.

تدبیر24: انتشار فایل صوتی مکالمه تلفنی رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه با پسرش بلال اردوغان به دنبال عملیات فساد مالی 17 دسامبر 2013 در شبکه های اجتماعی،کارشناسان صدا را به آنالیز صدای نخست وزیر واداشت.

اردوغان دیروز در واکنش به این اقدام آن را مونتاژ خواند و مدعی شد مخالفان آن را برای لطمه زدن به اعتبار او ساخته و صحت ندارد.

او در این فایل از پسرش بلال که خود از متهمان اصلی فساد مالی عملیات 17 دسامبر است، می خواهد وجوه نقدی موجود در خانه را به بیرون انتقال دهد.

بعد از اینکه اردوغان فایل منتشر شده را مونتاژ خواند، کارشناسان به بررسی آن پرداخته و در نهایت به واقعی بودن آن صحه گذاشتند.

علی بیوک، کارشناس صدا با آنالیز نوار صوتی با نرم افزارهای مختلف اعلام کرد: صدا قطعا متعلق به اردوغان بوده و واقعی است.

او گفت: صدا به هیچ وجه مونتاژ نیست و بررسی های صورت گرفته حکایت از واقعی بودن آن دارد. روند مکالمه و پیوستگی کلمات در نرم افزارهای آنالیز صدا به راحتی با چند تست کارشناسی این موضوع را ثابت می کند.

این کارشناس صدا در حالی بر واقعی بودن فایل صوتی منتسب به نخست وزیر اردوغان صحه می گذارد که درست 23 روز پیش در اواسط بهمن ماه، دستگاههای شنود در دفتر کار اردوغان کشف و خود نهاد نخست وزیری گزارش بازرسی در این خصوص را اعلام کرد.

در حقیقت برکناری محافظان ساختمان نخست وزیری و شخص اردوغان در آن زمان به همین علت یعنی کشف دستگاههای شنود بود.

برخی از افراد برکنار شده نیز مسئول سیستم دوربین های نهاد نخست وزیری بودند که به گفته تحلیلگران سیاسی داخل ترکیه که به موازات کار مهندسی کارشناسان صدا به بررسی موضوع می پردازند دال بر صحت ماجراست.

با اینهمه نخست وزیر اردوغان و رسانه های نزدیک به دولت همچنان اصرار به مونتاژ و ساختگی بودن فایل صوتی دارند.

آنها مواردی را عنوان می کنند که موضوع را مشکوک جلوه داده و شبهات چندی را ایجاد می کند.

رسانه ها انتشار فایل صوتی از منبع نامعلوم را یکی از شبهات دانسته که از نقطه نظر آنها به مشکوک بودن ماجرا دامن می زند.

همچنین صحبت کردن اردوغان با صدای خشن و خش ها و ترکهای موجود در صدای بلال اردوغان که قطع و وصل هایی در صدا ایجاد کرده، دیگر شبهه ای است که رسانه های حامی دولت ترکیه به فایل صوتی منتسب به اردوغان وارد می کنند.

موضوعی که ماجرا را در هاله ای از سوال و ابهام قرار داده و مخالفان دولت را به کار کارشناسی بیشتر روی فایل صوتی واداشته است که بررسی های علی بیوک، آنالیزور صدا از آن جمله است.

در این میان کاربران ترک نیز در شبکه های اجتماعی از نقطه نظر خود تحلیل هایی را ارائه می دهند که از جهات مختلف حائز اهمیت است.

منبع: روزنو
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: