واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۹۴۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۸
راکبان موتورسیکلت

افرادی که هیچ خط قرمزی ندارند

بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی به هر معبری که اراده می‌کنند، وارد شده و از هر چراغ قرمزی که بخواهند، رد می‌شوند و در واقع هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیستند، همچنین تابلوهایی مانند ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای این عده، مفهومی ندارد.

تدبیر24: سهیل صحرانورد - شهروندی که در حال تردد در پیاده رو است ناگهان با صدای بوق موتور سیکلتی، به اجبار کنار میرود. راننده اتومبیلی که در ترافیک مانده است ناگهان با صدای شکستن آیینه کناری ماشینش مواجه میشود. عابر پیاده ای پس از سبز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی مخصوص عابران پیاده، قصد عبور از عرض خیابان را دارد که به دلیل تخلف چندین موتورسیکلت و ایستادن آن ها بر روی خطوط عابر پیاده، به سختی از خیابان عبور میکند.


اینها بخشی از تخلف موتورسیکلت سوارانی است که قانون برای آنها معنا و مفهومی ندارد. به نظر می‌رسد تعداد موتورسیکلت‌های تهران از تعداد خودروهای این کلان‌شهر در حال سبقت گرفتن است. بخشی از این موضوع متاثر از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و رشد ناگهانی چند برابری قیمت انواع خودرو‌ و نشان دهنده تاثیر شرایط اقتصادی بر شرایط اجتماعی است. بسیاری از موتورسواران فارغ از قوانین و مقررات و محدودیت‌های قانونی به هر معبری که اراده می‌کنند، وارد شده و از هر چراغ قرمزی که بخواهند، رد می‌شوند و در واقع هیچ خط قرمزی برای خود قائل نیستند، همچنین تابلوهایی مانند ورود ممنوع، دور زدن ممنوع و توقف ممنوع برای این عده، مفهومی ندارد.


بر اساس آمار اعلام شده بالغ بر 37 درصد تصادفات منجر به فوت و نیز 55 درصد تصادفات رانندگی منجر به جرح در تهران مربوط به موتورسواران است و در این میان 36 درصد از آمار مرگ و میر ناشی از این تصادفات در سال گذشته مربوط به موتورسواران جوانی بوده که میانگین سنی آن‌ها کمتر از 25 سال است و در واقع نیروهای مولد جامعه محسوب می‌شوند.

این آمار تکان دهنده از نبود فرهنگ مناسب جهت استفاده از این وسیله نقلیه خبر میدهد. قطعا اگر بخشی از این راکبان از کلاه ایمنی استاندارد استفاده میکردند ، 37 درصد این تصادفات منجر به فوت نمیشد. حال باید به این نکته توجه داشت که اساسا استفاده از وسیله ای که دو چرخ دارد نمیتواند ایمنی کامل راکبان آن را تامین کند.

آیا با وجود افزایش تعداد موتورسیکلت در سال های گذشته ، فرهنگ سازی استفاده از آن هم افزایش پیدا کرده است؟ مسئولان ، به ویژه راهنمایی و رانندگی در این خصوص غفلت کرده اند . البته پلیس راهور کلاس های آموزشی را برای راکبان متخلف برگزار میکند . کلاس هایی که در آن با نمایش صحنه های دلخراش از حوادث اتفاق افتاده در گذشته سعی در متنبه کردن راکبان موتور سیکلت دارند، که موفق به انجام این کار نمیشوند چرا که اغلب افراد، برای بار چندم در این کلاس ها شرکت میکنند و این نشان از عدم کارایی این طرح شکست خورده دارد.

به نظر میرسد پلیس راهور ، نمیتواند با اقداماتی مانند انتقال موتورسیکلت متخلف به پارکینگ و یا برگزاری کلاس آموزشی ، راکبان این وسیله نقلیه را به رعایت قانون متقاعد کند. در واقع این قبیل کارها تسکین موقت درد است و علاج آن راهی متفاوت تر را می طلبد.  پلیس راهور با کمک صدا و سیما در راستای ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از خودرو ، برنامه ها و تیزرهای متعدد تلویزیونی را ساخته است. اما با توجه به سبقت گرفتن تعداد موتورسیکلت از اتومبیل در سطح کلانشهرها ، انتظار میرود برنامه های به خصوصی جهت فرهنگ سازی استفاده از موتورسیکلت مد نظر مسئولان مربوط قرار گیرد.




بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۰
0
0
تیتر خبر منو یاد روزنامه های زنجیره ای اصلاحطلبان اندخت
اونا هم هیچ خط قرمزی ندارند
نظر شما: