واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۵

روحانی: کاهش 10 درصدی نرخ تورم

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری پنجشنبه شب در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم استان هرمزگان از صداوسیمای مرکز خلیج فارس گفت: طبق آخرین آمار، نرخ تورم در ماههای اخیر با 10 درصد کاهش، از 43 به 33 درصد رسیده است.
تدبیر24: دکتر روحانی در این گفت وگو که در ساعات پایانی سفر سه روزه وی به استان هرمزگان صورت گرفت و بطور همزمان، از شبکه خبر نیز به صورت سراسری پخش شد، افزود: رشد تورم از دی تا بهمن یک درصد بوده که خبر بسیار خوشحال کننده ای است.

وی تصریح کرد: شیب سریع تورم که به سمت بالا بود اکنون بسیار کند شده و وعده ما به مردم برای سال آینده این است که تورم را به 25 درصد برسانیم.

رییس جمهوری سپس در پاسخ به مطالب و مسائل مطرح شده از سوی شهروندانی از بشاگرد، سندرک، سوزا، گریز و بندر لنگه که در ارتباط زنده از شهرهای خود با دکتر روحانی سخن می گفتند، اظهارداشت: مشکلاتی که مطرح شد در دو سه نقطه ای که تماس تصویری یا تلفنی داشتند به مشکلات مختلفی مربوط می شود که مردم در زندگی دارند.

وی افزود: دولت در زمینه بحث درمان در سراسر کشور از جمله استان هرمزگان که مشکلات فراوانی در این باره دارد، با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده گامی جدی بسوی بهبودی وضعیت آن برخواهد داشت.

رییس جمهوری با بیان اینکه تجهیز بیمارستان ها و فعال شدن مراکز بهداشتی که اکنون فعال نیست احتیاج به زمان دارد، خاطرنشان کرد: در سال آینده همه افراد را تحت پوشش بیمه قرار می دهیم، سطح بیمه ها را بالاتر می بریم و در واقع، ارزش دفترچه ها را افزایش می دهیم.

دکتر روحانی درباره راه های استان هم گفت: مصمم هستیم سال آینده حدود 30 میلیارد تومان بودجه اختصاص دهیم تا هم راه ها در کل استان هرمزگان و هم راه های روستایی آن بهبود یابد.

وی با بیان اینکه برخی از جاده ها به بزرگراه تبدیل و برخی دیگر بهسازی خواهد شد، اضافه کرد: در مورد مناطق ویژه نیز تقاضاها را بررسی خواهیم کرد .

رییس جمهوری با بیان این که دولت ناچار است برخی از مناطق را به دلیل داشتن شرایط خاص، منطقه آزاد اعلام کند و برخی را باید به تدریج منطقه آزاد کند، تاکید کرد: شکوفایی همه سواحل خلیج فارس و عمان جزو برنامه های دولت خواهد بود .

وی یادآور شد: در این سفر ، برای همه شهرستان ها بودجه ای در نظر گرفته شده است و به بشاگرد هم 72.5 میلیارد ریال اختصاص داده ایم.

دکتر روحانی بشاگرد را یک منطقه محروم خواند و تصریح کرد: اقدامات زیادی برای این منطقه محروم صورت گرفته است لیکن این منطقه تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله دارد.

وی اطمینان داد که دولت تدبیر و امید طرح هایی را در استان هرمزگان دنبال خواهد کرد که برای کل استان و کشور تاثیرگذار باشد.

رییس جمهوری گفت: ما برای این که بتوانیم در جاسک بندر صادراتی برای نفت ایجاد کنیم، اقدام به انتقال لوله نفت و گاز از خوزستان خواهیم کرد که برای کل منطقه آثار مثبتی خواهد داشت.

وی افزود: پیگیری حل برخی از مشکلاتی که مردم مطرح کردند در سال آینده نیز دنبال خواهد شد و دولت در حد توان خود، آنها را عملی خواهد کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه صیادان در همه استان هرمزگان و اسکله های آن با مشکلاتی مواجه هستند، خاطرنشان کرد: ما در زمینه حل مسائل بخش صیادی نیز اقدام خواهیم کرد و سال آینده در این زمینه سرمایه گذاریهایی خواهیم داشت.



* به همه تماسهای شهروندان با سامانه 111 رسیدگی خواهد شد

رییس جمهوری در پاسخ به شماری از تماس های تلفنی که به سامانه مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری موسوم به ˈسامدˈ با شماره تلفن 111 صورت گرفته بود، گفت: به همه موارد تلفنی که مردم به این مرکز اعلام کرده اند اعم از اینکه مربوط به روستا، شهرستان یا شخصی باشد، حتما رسیدگی خواهد شد.

دکتر روحانی سامانه 111 را وسیله خوبی برای ارتباط شهروندان با رییس جمهوری دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته، مردم (در جریان سفرهای استانی رییس جمهوری به او ) نامه می نوشتند که برایشان سخت بود اما حالا از طریق سامانه 111 راحت تر می توانند مشکلاتشان را مطرح کنند و انشاء الله این مرکز وابسته به ارتباطات تلفنی مردم در نهاد ریاست جمهوری این مسایل را دنبال خواهد کرد.

وی بطور مشخص به دو تماس تلفنی اشاره کرد و گفت: تاکید می کنم که این درخواستها پیگیری و نتیجه آن به من گزارش شود.

رییس جمهوری با اشاره به یکی از این تماسها که در آن، خانمی گفته بود کارآفرین بوده ولی از سوی شهرداری برای او مشکلی ایجاد شده است، افزود: حتما می گویم رسیدگی شود که مشکل این خانم چه بوده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید کارآفرین را تشویق کنیم و اگر مشکلی وجود دارد باید با راحت ترین شیوه، آن را برطرف سازیم.

رییس جمهوری در باره وضعیت تامین دارو در کشور گفت: وضع دارو نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و انشاءالله در سال آینده بهتر خواهد شد.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه ˈمساله سلامت مردم برای ما بسیار مهم استˈ، تصریح کرد: ما موارد مربوط به بیماری های صعب العلاج را هر چه بیشتر تحت پوشش بیمه ای قرار خواهیم داد و در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هم رسیدگی به وضعیت سلامت مردم در اولویت ما است.

وی تصریح کرد: مشکل سلامت مشکل بزرگی است و مردم هزینه بالایی برای سلامت پرداخت می کنند اما در مرحله جدید هدفمندی یارانه ها در سال آینده قدم ملموسی در زمینه حل آن برداشته خواهد شد.



* برای حل مشکلات آب و برق هرمزگان سرمایه گذاری می کنیم

دکتر روحانی با اشاره به وجود مشکلاتی در سیستم برق، آبرسانی و فاضلاب استان هرمزگان گفت: در بخش آب و برق فرصتهای فراوانی در این استان برای سرمایه گذاری وجود دارد و دولت زمینه این کار را برای سرمایه گذاران مهیا خواهد کرد.

وی شامگاه پنجشنبه در ادامه ارتباط مستقیم خود با مردم از صداوسیمای مرکزخلیج فارس افزود: درحال حاضر، یارانه برای برق و آب داده می شود. با این حال، دولت اعتبار ویژه ای را برای حل مشکلات آب و برق هرمزگان در قانون بودجه سال آینده پیش بینی کرده است تا قدم به قدم این مشکلات رفع شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه قیمت آب برای مردم قابل تحمل نیست، تصریح کرد: برای سال آینده 905 میلیارد ریال برای بهبود وضعیت آبرسانی و فاضلاب در استان هرمزگان پیش بینی شده است و در زمینه سیستم های آب شیرین کن نیز در این استان سرمایه گذاری خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: برای بهبود کل راههای کشور و استان هرمزگان از جمله راه بندرعباس – میناب، میناب – جاسک و بزرگراه بندرعباس تا عسلویه و غرب کشور نیز در بودجه سال آینده اعتباراتی پیش بینی شده است.

رییس دولت تدبیر و امید در باره مشکلات مردم زلزله زده بستک هم اظهارداشت: بعد از وقوع زلزله در 12 دیماه سال جاری در بستک بلافاصله دستور رسیدگی سریع به مسائل مردم این منطقه زلزله زده داده شد، اقدامات اولیه در این زمینه انجام گرفته و تاکید ما بر تسریع در بازسازی زندگی و خانه های مردم است.

وی افزود: در این زمینه، تسهیلاتی به زلزله زدگان داده خواهد شد و به استاندار دستور پیگیری هرچه سریع تر را برای پرداخت این وام ها به مردم خواهیم داد.

رییس جمهوری یادآور شد: تکمیل بیمارستان 64 تختخوابی بستک و سالنهای ورزشی منطقه نیز در دستور کار دولت قرار دارد.



* مراقب برخی تعبیرات باشیم

رییس جمهوری در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه گردشگری برای کل ایران اهمیت دارد، گفت: یکی از اهداف مهم دولت، ایجاد اشتغال است و یکی از راه های تحقق آن در زمان مناسب، توسعه گردشگری است.

روحانی افزود: جاذبه ها و فرصتهای گردشگری فراوانی در کشور ما مخصوصا در استان هایی نظیر هرمزگان وجود دارد و منطقه سیریک یکی از آن هاست که حتما مورد توجه دولت خواهد بود.

رییس جمهوری هم چنین به مصوبه جدایی منطقه پارسیان از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس که با واکنش هرمزگانی ها مواجه شده بود، اشاره کرد و اظهار داشت: همانطور که قبلا گفته ام این مصوبه را که در دولت قبل انجام شده و مراحل قانونی تصویب خود را طی کرده است، مورد بررسی قرار خواهیم داد.

دکتر روحانی با اشاره به تعبیری که مجری شبکه استانی هرمزگان بکار برد و در آن از لزوم ˈحفظ تمامیت ارضیˈ استان سخن گفت، افزود: اینگونه تعبیرات، چندان دقیق نیست. ما همه ایرانی، برادر و واحد هستیم.

وی یادآور شد: اگر مصوبه ای بوده، مبنای آن این بوده است که استان های بیشتری به آب های آزاد دسترسی یابند اما این اقدام باید به چه صورتی باشد تا رضایت مردم جلب شود باید مورد توجه قرار گیرد. به همین دلیل، ما مصوبه را بار دیگر بررسی می کنیم.

روحانی تصریح کرد: با این حال، تعبیرات باید دقیق بیان شود و حواسمان باشد همه ما جزو یک کشور هستیم. ما نباید حساسیتها را بالا ببریم، آنهم در شرایطی که استان ها به اینگونه مسائل خیلی حساس هستند.

رییس جمهوری درباره بخش صیادی هم گفت: ما باید مقداری اختیارات را از مرکز به استان واگذار کنیم چون در بخش صید و صیادی مردم می خواهند راحت تر مجوز بگیرند.

وی افزود: در شرایط کنونی، استان تصمیم گیری را به مرکز موکول می کند اما من اعتقاد دارم استان ها باید اختیار اینگونه تصمیم گیریها را داشته باشند.

روحانی همچنین به رغبت سرمایه گذاران خارجی به حضور در ایران اشاره کرد و گفت: ما در دنیا رقیب زیاد داریم چون تنها ایران نیست که می خواهد سرمایه های خارجی را جذب کند. به همین دلیل، ما باید تسهیلاتی را برای آنها فراهم کنیم.

وی در باره احیا و توسعه جزایر کشور هم گفت: دولت برای توسعه جزایر مصمم است ولی در این زمینه صاحب نظران هم باید با نظراتشان دولت را یاری دهند.



* اختصاص 70 میلیارد ریال برای بیمارستان قشم

دکتر روحانی در باره حل مشکلات جزیره قشم اظهارداشت: قشم نسبت به گذشته توسعه بسیاری یافته است اما مردم آن همچنان مشکلات زیربنایی دارند و من به دبیرخانه مناطق آزاد دستور می دهم به این مشکلات رسیدگی کند.

وی افزود: دولت در حال حاضر برای بیمارستان قشم 70 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته است و به بقیه مشکلات مردم این جزیره نیز رسیدگی خواهد کرد.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه توسعه جزایر ایران در خلیج فارس برای استان، کشور و امنیت ملی مهم است، اظهار داشت: جزایر سنگر اول و قدم اول در کشور ما هستند و حتما باید توسعه یابند.

دکتر روحانی همچنین مطالبات مردم از دولت را برای حل مشکلاتشان، بحق دانست اما از آنها خواست توجه داشته باشند که دولت او فقط 6 ماه است کار خود را آغاز کرده و انشاء الله قدم به قدم مشکلات را از پیش پا بر می دارد.

وی خطاب به مردم استان هرمزگان گفت: این مشکلات را مسئولان استان هم شنیدند و من از همین جا به همه مسئولان دستور می دهم به آنها رسیدگی کنند و اگر مواردی هست که باید از تهران پیگیری شود، ما به آن ها کمک خواهیم کرد.

رییس جمهوری تاکید کرد: مردم باید آثار این سفر را در توسعه استان ظرف ماه های آینده احساس کنند.



* سیاست اقتصاد مقاومتی، مناطق آزاد را زنده تر می کند

روحانی با بیان اینکه با تکمیل فازهای بندر شهید رجایی حجم مبادلات کانتینری به 15.5 میلیون تن افزایش می یابد، گفت: این حجم مبادلات در شان ایران است چون بزرگترین بندر ما این بندر است و در کنار آن، بندر شهید باهنر قرار دارد.

رییس جمهوری افزود: فاز سوم این طرح از سال آینده شروع شده و در همین دولت نیز تکمیل خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم گسترش خطوط ریلی در کشور تصریح کرد: جاده ها باید بهسازی شود اما دولت مصمم است سرمایه گذاری خوبی نیز در بخش ریلی داشته باشد.

رییس جمهوری با اشاره به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: این اقتصاد باعث شکوفایی در همه زمینه ها خواهد شد و در آن بر توجه به مناطق آزاد تاکید جدی شده است.

وی افزود: با اجرای این سیاستها، جزیره کیش و همه مناطق آزاد کشور زنده تر و آبادتر خواهد شد و امور به گونه ای پیش خواهد رفت که بتوانیم با جذب گردشگران داخلی و خارجی به توسعه آنها کمک بیشتری بکنیم.



* به همه قول هایی که داده ایم عمل خواهیم کرد

رییس جمهوری در پایان این گفت وگوی زنده تلویزیونی از همه مردم مهمان نواز، فرهیختگان، علمای شیعه و سنی و ایثارگران استان هرمزگان تشکر کرد و گفت: گرچه حضور ما بیشتر در مرکز استان بود اما با منتخبان تمام استان صحبت کردیم و پیشنهادات و انتقادات آن ها را شنیدیم.

روحانی خاطرنشان کرد: با تصمیماتی که در این سفر گرفته شد، تحول بزرگی در سطح استان هرمزگان اتفاق می افتد و مردم نباید فکر نکنند این تصمیمات فقط برای مرکز استان بوده بلکه برای کل استان و کل کشور است.

رییس جمهوری، صادرات نفت از جاسک را بسیار مهم و استراتژیک خواند و وعده داد که جاسک هم بزودی متحول می شود.

روحانی گفت: پیش بینی ما این است که تا پایان دولت یازدهم تولید فولاد به 10 میلیون تن برسد و با این اقدام، استان هرمزگان به قطب فولاد تبدیل خواهد شد.

رییس جمهوری یکی از تصمیمات دولت پس از دیدار وی با مردم جاسک را دایر کردن یک مرکز فنی و حرفه ای در این منطقه بیان کرد و خاطرنشان ساخت: در هر تحولی که در جاسک می خواهد بیفتد، مردم بومی آن باید بتوانند مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه همه مراکز آموزش عالی باید تلاش کنند بر مبنای نیاز جامعه متخصص تربیت کنند، اظهار داشت: استان هرمزگان در آینده نزدیک توسعه زیادی خواهد یافت و در این زمینه باید از نیروهای بومی استفاده کنیم.

رییس جمهوری به تاکیدات خود به وزارت نفت اشاره کرد و گفت: گفته ام هر کجا که می خواهید فعالیت کنید مردم آن جا باید متنعم شوند و احساس کنند بوی گلی را استشمام می کنند نه این که بگویند فقط بوی گاز و آلودگی محیط زیست از آن ماست و ما از تولید بهره ای نبرده ایم.

روحانی بر استفاده از متخصصان بومی در صنایع استانی تاکید کرد و اظهار داشت: ما بر استفاده از نیروهای بومی اصرار داریم.

رییس جمهوری در پایان این گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم استان هرمزگان بار دیگر خاطرنشان کرد: همه قول هایی که در این سفر داده ایم به اندازه توان ما در دولت یازدهم بوده است و با توفیق الهی آن ها را عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: