واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۹۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۶

افزایش تولید نفت اوپک در ماه فوریه

شبکه تلویزیونی فاکس بیزنس آمریکا روز جمعه اعلام کرد، تولید نفت اوپک در ماه فوریه (اسفند) افزایش می یابد و از تولید ماه دسامبر (دی) فزونی خواهد گرفت.
تدبیر24: تولید اوپک در ماه دسامبر به کمترین سطح آن در 2.5 سال گذشته رسیده بود.

این شبکه تلویزیونی اعلام کرد، مطالعات و بررسی های خبرگزاری رویترز نشان می دهد، عامل این افزایش، تولیدبیشترنفت توسط عراق وآنگولا واندکی افزایش تولید از سوی ایران است. 

بر اساس مطالعه ای که مبنای آن آمار و اطلاعات به دست آمده از شرکت های نفتی است، تولید نفت سازمان کشورهای تولید کننده نفت (اوپک) در ماه فوریه به طور متوسط به 29 میلیون و 960 هزار بشکه در روز رسیده است که از تولید روزانه 29 میلیون و 790 هزار بشکه ای آن در ماه ژانویه (بهمن) بیشتر است.

بررسی یادشده نشان می دهدچنانچه عراق وایران به افزایش تولیدادامه دهند ،پتانسیل تولید اوپک در سال 2014 افزایش پیدا کرده واین به کاهش قیمت منجر خواهدشد، مگر اینکه وقفه ایجاد شده در تولید نفت لیبی ادامه یابد و یا بزرگ ترین تولیدکننده اوپک یعنی عربستان سعودی تولید خود را کاهش دهد. 

کارستن فریچ، تحلیلگر بانک کامرز درفرانکفورت گفت: چنانچه تولید اوپک افزایش یابد، تنها مازاد عرضه بازار تشدید خواهد شد.

وی پیش بینی کرد: قیمت نفت برنت دریای شمال ظرف چند هفته آینده به دلیل فراوانی عرضه به 100 الی 110 دلار در هر بشکه کاهش یابد.

در ماه فوریه، صادرات نفت عراق و آنگولا افزایش یافته و صادرات نفت ایران نیز کمی بیشترشده است به طوری که کاهش صادرات نفت لیبی،نیجریه و عربستان سعودی خنثی شده و منجر به افزایش تولید اوپک در ماه جاری می شود. 

براساس بررسی های به عمل آمده توسط رویترز، تولید اوپک در ماه دسامبر با رسیدن به سطح 28 میلیون و 900 هزار بشکه، کمترین سطح خود از مه سال 2011 (اردیبهشت 90) را تجربه کرد.

اما به رغم افزایش تولید اوپک در ماه جاری و ماه گذشته، سطح تولید آن در ماه فوریه برای پنجمین ماه متوالی ازسطح تولید هدف اوپک یعنی 30 میلیون بشکه در روز کمتر خواهد بود.

بیشترین افزایش تولید، مربوط به عراق است که صادرات آن از پایانه های جنوب این کشور به دلیل بر طرف شدن وقفه بوجود آمده به خاطر بدی آب و هوا در ماه ژانویه، اینک به بیش از 300 هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت کرکوک نیز از شمال عراق افزایش پیدا کرده است.

صادرات نفت آنگولا هم در ماه فوریه افزایش پیدا کرده که عمدتا به خاطر این است که این کشور به دلیل کوتاه تر بودن ماه فوریه، نرخ صادرات روزانه نفت را رعایت نمی کند.

افزایش تولید نفت آنگولا در ماه فوریه احتمالا تداوم نخواهد داشت زیرا تعمیر و نگهداری در میدان نفتی پلاتونینو شرکت بریتیش پترولیوم، صادرات نفت این کشور در ماه مارس را کاهش خواهد داد. 

همچنین پیش بینی می شود، عرضه نفت ایران به بازارهای جهانی در ماه جاری به دو میلیون و 820 هزار بشکه در روز برسد که 70 هزار بشکه نسبت به ماه گذشته بیشتر است

بیشترین کاهش تولید اوپک از سوی لیبی است که تولید آن در ماه جاری به دلیل اعتصابات و تظاهرات به 230 هزار بشکه در روز کاهش یافته و از متوسط تولید روزانه 550 هزار بشکه ای این کشور در ماه ژانویه کمتر است. 

یک منبع خبری در صنعت نفت عربستان سعودی گفت، این کشور تولید نفت خود در ماه فوریه را کمی کاهش داده است.

شرکت دولتی نفت عربستان سعودی موسوم به سعودی آرامکو اعلام کرد، به دلیل برخی شرایط مربوط به خریداران، این شرکت کمتر تولید خواهد کرد.

تعمیر و نگهداری یکی از بزرگ ترین میدان های نفتی این کشور به نام ˈشیبهˈ نیز عامل دیگر کاهش تولید عربستان سعودی در ماه جاری است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: