واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۴
علی نظری نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی

نگرانی ناطق را نادیده نگیریم

یكی از مصائب حضور تندروهای بی‌ترمز در دولت‌های نهم و دهم از منظر این روحانی اعتدال‌گرا مساله مشکلات اقتصادی هشت ساله است كه به نحو ظریفی از نگاه این روحانی اعتدال‌گرا دور نمانده است . . .

تدبیر24 : حجت‌الاسلام علی اكبرناطق نوری چهره برجسته گفتمان اعتدالگرای حامی حسن روحانی در هفته‌ای كه گذشت لب به سخن گشود، در جدیدترین دور اظهاراتش دردفاع ازمشی اعتدالی دولت تدبیر و امید صریحا به نقد عملكرد افراطیون بعد از استقرار دولت جدید پرداخت. آقای ناطق كه در شفافیت گفتار و مواضع سیاسی شهره محافل سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا است، مشکلات كشور را محصول حاكمیت تندروها در هشت سال گذشته ارزیابی كرد. وی ضمن تقدیر از تحرك هوشمندانه دستگاه دیپلماسی كشور، توفیق تیم مذاكره‌كننده در حل چالش هسته‌ای را اقدامی زیركانه و در راستای منافع ملی و منطبق با رای معنادار مردم در 24 خرداد1392 ارزیابی می‌کند.

 تحلیل دقیق این روحانی باسابقه از هزینه‌تراشی تندروها برای كشور درعرصه‌های داخلی و خارجی موید عبرت نگرفتن جریان مغلوب انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری از رفتار انتخاباتی مردم ایران در 24خرداد است. تندروها اگرچه در باسكول انتخاباتی افكار عمومی وزنی ندارند و درعین اینكه فقط 20 درصد از كل جامعه ما را تشكیل می‌دهند ولی عملا قدرت و ابزار زیادی در دست دارند. اقلیت افراطی هرگز به پذیرش تمكین رای مردم تن نمی‌دهد، بلكه با سوءاستفاده از قدرت سیاسی، اقتصادی درصدد است كه با اعمال كارشكنی‌های متعدد دولت حسن روحانی را وادار به عقب‌نشینی کند. حضور فعالانه چهره‌های متنفذی چون هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و... در اردوگاه اعتدال‌گرایان می‌تواند آثار تخریبی حملات تندروها در جهت تضعیف دولت برآمده از رای مردم را خنثی کند. ناطق نوری در اظهاراتش، اشاره‌های جالبی به هشت سال رفتارهای قانون‌شكنانه افراطیون در راس قوه اجرایی كشوردارد.

یكی از مصائب حضور تندروهای بی‌ترمز در دولت‌های نهم و دهم از منظر این روحانی اعتدال‌گرا مساله مشکلات اقتصادی هشت ساله است كه به نحو ظریفی از نگاه این روحانی اعتدال‌گرا دور نمانده است. در جریان توافق ژنو همگان دیدیم، رسانه‌های این جریان چگونه رفتاری از خویش بروز دادند، در روز30 دی یكی از روزنامه‌های تندرو با لوگوی سیاه و هیبت یك رسانه عزادار منتشر شد. در اینجا بنا بر آن نیست به عنوانی كه ناطق نوری به این جریان خاص سیاسی منتسب کرده صفت دیگری را اضافه نمایم (تندروهای بی‌ترمز كاسب صفت) زیرا ردپای عواملی در جریان اختلاس 3000 میلیارد تومانی، بی‌سرانجامی پول نفت در ماجرای پرونده بابك زنجانی و رضا ضراب به‌وضوح قابل‌مشاهده است و ثابت می‌کند كه این جریان سیاسی خاص كاسب است. اگر تدبیر مقام معظم رهبری به‌عنوان پشتوانه مذاكرات ژنو نبود قطعا كاسبان تحریم‌ها به دولت روحانی هرگز اجازه حضور در پشت میز مذاكره با 6 قدرت جهان را نمی‌دادند.

 آنها همواره تمایل دارند كه با رادیكالیزه كردن فضای سیاسی كشور اوضاع ملتهب اقتصادی را دامن بزنند تا بتوانند از رهگذر شرایط آشفته اقتصادی به ثروت‌های افسانه‌ای دست یابند. دولت تضعیف شده و ناكارآمدگزینه موردنظر تندروهای بی‌ترمز است كه به عنوان تاكتیك موثر در كوتاه‌مدت برای شکست دولت تدبیر و امید به آن دل بسته‌اند. افراطیون هرگز نمی‌خواهند كشور در طریق اعتدال وثبات گام بردارد زیرا با بازگشت آرامش واعتدال بسترهای كسب ثروتهای میلیاردی كاسبان تحریم‌ها زدوده خواهد شد. ورود توامان چهره‌های بانفوذی چون آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری، سید محمد خاتمی و سیدحسن خمینی در كمپین مقابله با افراطی‌گری باعث مهار تندروها می‌شود. ازاین رو دغدغه چهره برجسته‌ای چون ناطق نوری همان دغدغه فاتحان24خرداد92 است كه برای خلاصی از دام تندروها به صندوق‌های رای هجوم آوردند و با جایگزینی گفتمان اعتدال به جای افراطی‌گری مسیر آینده كشور را تغییر دادند.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: