واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۱۹۷۵۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
نوشین ملکیان پور کارشناس ارشد مسائل اقتصادی

اقتصاددانان متفق القول از سبد کالا دفاع می کنند

عزیزان منتقد دیدن نیمه پر لیوان فعالیت های اقتصادی دولت پیشکش شما دوستان، لااقل لیوان را نشکنید

تدبیر24 : با گذشت 7 ماه از تنفیذ حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور،اقتصاد مریض ایران حیاتی دوباره یافت. حسن روحانی اقتصادی را به ارث برد که حاصل کم کاری ها و عملکرد ضعیف دولت پیشین بود.اقتصادی با رشد اقتصادی منفی 5درصد،تورم 45 درصد و نرخ بیکاری 10.4 که هر متخصصی را فراری می داد.اما این وضعیت باعث نشد تا تیم اقتصادی دولت نا امید شود. بعد از گذشت فقط چند ماه، این خطابه ها و ادعاها نیستند که در مقابل مردم متاثر از وضعیت بد اقتصادی رژه ناموزونی بروند بلکه این آمار موثق مرکز ملی آمار ایران است که مرحم زخم های مردم همیشه صبور و وفادار به انقلاب است. نرخ رشد اقتصادی که یکی از مهمترین شاخص های اصلی اقتصاد است با رشد 3 درصدی روی منفی دو درصد قرار گرفته است.

این اتفاق که به خوبی از آن تقدیر نشد در این مدت کوتاه واقعا کار بزرگی است. نرخ تورم نیز که ملکه عذاب همه ی اقشار از فقیر و غنی به دلیل تاثیرگذاری های منفی اش در تمامی ارکان اقتصادی کشور است از 45 درصد به 33.7 و هرچه کم تر شدن تمایل پیدا کرده است.و همچنین نرخ بیکاری یک دهم از آمار قبلی پایین تر آمده است.شاید در برخورد اول با این آمار ها عده ای این سوال را بپرسند که این کاهش ها چه تاثیری روی زندگی ما دارد که به شخصه به آنها حق خواهم داد.

مردمی که با آمارهای غلط دولت احمدی نژاد تورم و رشد اقتصادی را همیشه در بهبود می دیدند. اعتماد خود را نسبت به آمارها از دست داده اند اما باید توجه داشت که این آمارها نوید وضعیتی بهتر را به ارمغان خواهد آورد.شاهد مثال بحث ما پیش بینی ماه فوریه 2013 اکونومیست است که در آن رشد اقتصاد ایران روندی صعودی را خواهد داشت.این را بگذارید در کنار کار و تلاش شبانه روزی دولت در عرصه دیپلماسی و تجارت بین الملل،ارتباط ما با جهان در همین بازه کوتاه به اندازه ای رشد کرده که سیل مشتاقان برای تجارت با ما تحریم ها را از یاد برده اند.اما متاسفانه عده ای که گمان را برای حجم حملات آنها بر فال نیک می گیریم هنوز بر روی سبد کالا گیر کرده اند و ناراحتند که چرا مردم در صف های کالا قرار گرفتند. فقط در پرانتز اشاره کنم که دادن سیب زمینی مجانی در دولت قبل جزو کالا محسوب نمی شود اما دادن مایحتاج به مردمی که به آن نیاز دارند جرم است؟ عزیزان منتقد دیدن نیمه پر لیوان فعالیت های اقتصادی دولت پیشکش شما دوستان، لااقل لیوان را نشکنید به نظر تمام صاحب نظران اقتصاد، دادن محصولات عمدتا وطنی بهتر از دادن پول است. برای این سیاست اقتصادی به هیچ عنوان نظری مخالف یافت نمی شود نگردید که وجود ندارد متفق القول اقتصاددانان بر این موضوع تاکید دارند که افزایش چاپ اسکناس باعث تورم می شود.

دولت با نهایت تدبیر بازار بیش از حد اشباه شده ی نقدینگی را تحت فشار قرار نداد و با درایت تسهیلات را بر پول ترجیح داد که این موضوع با کم کاری واحدهای اجرایی و عجله مردم آن طور که باید به ثمر نرسید البته باز هم با بزرگمنشی رئیس جمهور که کمتر از سایر مسئولان نظام به امروز دیده ایم ختم به خیر شد.اگر دوستانی که یقه وامردما سر می دادند یک هفته بعد از اجرا به مراکز خدمات دهنده مراجعه می کردند با این صحنه روبرو می شدند که صفی وجود ندارد پس چرا اقدام به پوشش رسانه ای نکردند الله اعلم.

جالب است که دولت بعد از 12 روز از ابلاغ مفاد سیاست های اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب با سرعتی عجیب به سمت اجرای این مهم حرکت می کند در همین راستا اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور مسئول رسیدگی به این موضوع شده است و خود روحانی نیز در نامه ای در اسفند ماه خواستار این شده است که " با عنایت به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، لازم است بی درنگ، اقدامات بایسته در جهت جلب مشارکت گسترده همه نهادها و تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله ساماندهی شود. در مورد ولایتمداری رییس جمهور به همین شعر کفایت کنیم که آن مدعیان در طلبش بی خبرانند.

اما در باره ی هرچه پویاتر شدن بازار های مالی دولت متعهد شده است که سهام شرکت های بزرگ مانند استقلال و پرسپولیس را به زودی روانه تالار شیشه ای خواهد کرد و همچنین اگر به صورت ریشه ای به نوع عملکرد دولت در راستای تاثیرگذاری برای سوق دادن سرمایه های بی هدف به سمت کانون های تولیدی کشور توجه کنیم خواهیم دید که دولت با پایین آوردن نوسانات بازار سکه و ارز و همچنین عدم افزایش نرخ بهره بانکی برای جذب نقدینگی در جامعه به عنوان ساده ترین راه، باعث شده است که نگاه ها معطوف به بخشی از فعالیت های اقتصادی شود که محرک تمام شاخص های کلیدی اقتصاد است.خبری که هر بار از سمت دولت تدبیر و امید به مردم می رسد ضامن نیکبختی است، بانک جهانی در آخرین گزارش تفصیلی از وضعیت اقتصادی ایران و چشم انداز آینده ایران در سال 2014 پیش بینی رشد 1 درصدی اقتصاد را کرده است.

این پیش بینی که ما امروز در مسیر رسیدن به آن قرار داریم عملی شدنی نبود مگر با افزایش تجارت جهانی و عدالت اقتصادی که از همان شروع کار اجرا شد.از لغو قرارداد نفتی با هند که مبادله بر پایه کالا و مبادله تهاتری بود و نه تنها مشکلی ایجاد نکرد بلکه واردات این کشور را از ایران دو برابر کرد تا دستگیری مختلس بزرگ بابک زنجانی که مست پول های نفتی بود اما امروز در اوین با قدیمی های صنفش شهرام جزایری به فکر فرو رفته است. در آخر اگر نافیان درایت دولت تدبیر فرصتی برای اجرا دهند دولت سکان کشور را به مقصد نهایی خواهد رساند و برای این مهم چنان چه حجت بر آنها تمام نشده حداقل به بیانات مقام معظم رهبری توجه کنند که بر این اصل تاکید کردند که باید به دولت فرصت داد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۲
0
2
شاید شکل این طرح جای ایراد داشته باشد اما نفس این طرح کاملاً قابل دفاع است
صالح
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
0
2
اینجور طرح ها فقط نقش یک مسکن رو دارن اما قابلیت درمان ندارند... اگه دولت روحانی بخواد اشتباه احمدی نژاد رو تکرار کنه و هدفمندیه یارانه ها رو ادامه بده، اطمینان داشته باشید صدتا از این سبد ها و یارانه ها هم فایده ای به حال و روز این مردم و کشور نداره... بجز بعضی ها البته...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۵
0
0
دوستان تدبیری بهتر است اینطوری از دولت دفاع نکنیم من فکر می کنم کسی که این طرح را داده خواسته دولت تدبیر وامید را خراب کند
نظر شما: