واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۱۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰

برخی تندرو‌ها بهانه به دست رقیب دادند

حجت الاسلام محمد مقدم
تدبیر24: جریان اصلاحات مانند هر جریان سیاسی دیگری نیازمند نقد شدن و نوسازی افکار خود است و در مقاطعی نیاز دارد تا با نگاه به گذشته ، نقاط ضعف خود را یافته و آن‌ها را برطرف کند. سلام نو در همین رابطه مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایی را منتشر کرده و در ادامه گفتگویی با یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام محمد مقدم در این رابطه گفت: هر جریان سیاسی‌ اعم از جریان اصلاحات و جریان اصولگرا یا هر جریان دیگری می‌تواند با نقد شدن پویا بماند. به بیان دیگر یک جریان سیاسی برای آنکه بتواند خود را کارا کرده و جایگاه واقعی خود را پیدا کند، باید به آسیب‌شناسی خود پرداخته و نقاط ضعف و قوت خود را ببیند تا قدرت آن را پیدا کند که در آینده خود را تقویت کند.

تندروی آفت عقلانیت است

این عضو مجمع روحانیون مبارز به خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» گفت: مسئله اصلاح‌طلبی نیز به همین گونه است و به نظر می‌رسد که در هر دو سو از اصلاح طلبی گرفته تا اصولگرایی بزرگ‌ترین آفتی که به همه جریانات سیاسی آسیب زده است، آفت تندروی و افراطی‌گری است. زیرا تندروی آفت عقلانیت و خرد ورزی است و جریانات سیاسی اگر در مسیر اعتدال نباشند، نمی‌توانند با علم و اندیشه انسان پیوند بخورند.

این فعال اصلاح‌طلب در ادامه افزود: من مهم‌ترین آفت اصلاحات را تندروی‌هایی می‌دانم که از جانب برخی جریانات تندرو اصلاحات بر مجموعه خط اصلاح طلبی سایه افکند و به نظر می‌رسد که این تندروی‌ها یک بهانه‌ای به دست بدخواهان جامعه داد که به صورت کلی و یک جا راجع به اصلاحات قضاوت کنند و آن جریان تندرو را مبنای قضاوت برای مجموعه‌های اصلاح طلب قرار دهند.

جریان رقیب نقد را برنمی تابید

مقدم در پاسخ به این سوال که چرا جریان اصلاح طلب پس از مجلس ششم نتوانست مجالس بعدی را به دست آورد، گفت: عوامل متعددی در این زمینه دخیل بودند. به نظر می‌رسید که جریان مقابل هم حضور مسیر و جریان اصلاح طلبی را بر نمی‌تابید. به عبارت دیگر در طرف مقابل ما جریانی قرار داشت که هیچ گونه نقد و نقادی را بر نمی‌تافت. تمامیت خواهی و اینکه بر تمام ارکان جامعه یک خط و یک ذهن قالب و حاکم باشد، در این جریان تندرو اصولگرایی دیده می‌شد.

حجت الاسلام مقدم ادامه داد: جریان مقابل به هر شکل و شیوه‌ای سعی کرد که اصلاحات را از صحنه خارج کند. بزرگ‌ترین حربه‌ای هم که آن‌ها برای این کار در دست داشتند، بهانه‌هایی بود که برخی جریانات تندرو اصلاحات به دست آن‌ها داده بودند.

وی ادامه داد: در حقیقت برخی تندروی‌ها در بخش‌هایی از لایه‌های جبهه اصلاحات، بهانه به دست جریان مقابل داد. اقتدارگرایان هم در جستجوی تمامیت خواهی و ایجاد یک جامعه تک صدایی در کشور بود و می‌خواست که خودش بر تمام عرصه‌ها قالب باشد که در ‌‌نهایت این دو عامل سبب شد تا مشکلات فعلی پدید بیاید.

راه نجات در اعتدال و عقلانیت است

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان گفت: من در مواجهه با جریانات سیاسی جامعه همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینم و بر این باورم که اصلاح طلبان این ظرفیت را دارند که با نقد گذشته خود زمینه حرکت عقلانی و خرد ورزانه خود را ایجاد کنند. این جریان سیاسی در این مدت هم نشان داده که خود را به جریانات اعتدال گرا و عقل گرا جامعه نزدیک کرده است. این موضوع نوید آن را می‌دهد که جامعه ما در حال رشد و رسیدن به بلوغ فکری است و احساس می‌کند که راه نجاتش در اعتدال و عقلانیت است آینده، آینده‌ای روشن است زیرا انشاءالله عاقلانه و خردورزانه است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: