واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۱۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷

علائم شایع در آرتروز؟

کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شوند پا در راستای مناسبی قرار نگیرد و زانوها چند درجه خمیدگی داشته باشند. همچنین کفش نامناسب قدم برداشتن را دشوار و فشار روی زانو و مفاصل را بیشتر می‌کند.
تدبیر24:  آرتروز یا استئوآرتریت شایع‌ترین بیماری از دسته التهاب مفاصل است.در این بیماری غضروف مفصل صدمه دیده و كم‌كم از بین می‌رود.آرتروز ممكن است هر مفصلی را درگیر كند اما مفاصل بزرگ كه وزن بدن را تحمل می‌كنند مثل مفاصل زانو و ران و ستون فقرات بیشتر در معرض ابتلا هستند.

 آرتروز علایم زیادی دارد ولی 3 علامت آن شایع‌تر و مشخص‌تر هستند؛ اولی خشكی پس از استراحت است، به این معنی كه گاهی اوقات وقتی مفصل به‌مدت طولانی بی‌حركت مانده باشد و بخواهد فعالیت كند درد خواهد داشت. شاید دیده باشید كه بیماران مبتلا به آرتروز زانو صبح‌ها كه از خواب بیدار می‌شوند به سختی راه می‌روند اما بعد از مدتی كم‌كم راه رفتنشان به حالت عادی بازمی‌گردد. خشكی مفاصل بعد از یك دوره طولانی عدم ‌فعالیت بسیار شایع است ولی به ندرت بیشتر از نیم ساعت طول می‌كشد.

 دومین علامت كاهش انطاف پذیری است؛ به‌همین دلیل بیماران مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به‌ راحتی مفاصل خود را خم و راست كنند و برای علامت سوم هم می‌توان به درد در مفصل اشاره كرد. توصیه می‌شود كسانی كه بیشتر از دو هفته چنین علایمی را در مفاصل خود دارند حتما به پزشك مراجعه كنند.

***

نکته:

- کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شوند پا در راستای مناسبی قرار نگیرد و زانوها چند درجه خمیدگی داشته باشند. همچنین کفش نامناسب قدم برداشتن را دشوار و فشار روی زانو و مفاصل را بیشتر می‌کند.

- آفتاب اثر مهمی در کاهش آرتروز دارد زیرا منبع اصلی ویتامین D با تابش آفتاب تغییر شکل یافته و موجب تثبیت ویتامین D می‌شود و همین ویتامین است که موجب جذب کلسیم و تثبیت استخوان‌ها می‌شود.

- تجربه نشان داده که افراد چاق بیشتر به آرتروز مبتلا می‌شوند، بنابراین رژیم غذایی لاغری به کاهش دردهای مفصلی کمک کند.

- افراد لاغر هم در معرض ابتلا به آرتروز هستند، چرا که اگر وزن بدن با قد ما متناسب نباشد، احتمال بروز آرتروز تشدید می‌شود. به همین دلیل رژیم مناسب غذایی برای افراد چاق و خیلی لاغر می‌تواند در پیشگیری از آرتروز موثر باشد.

- کسانی که شبکه خون‌رسانی مفاصل آنها بد کار می‌کند در معرض ابتلا به آرتروز هستند، مثلا خانم‌هایی که مبتلا به واریس ساق پا هستند در معرض ابتلا به آرتروز زانوها قرار دارند، به این جهت است که آرتروز زانو در خانم‌ها بیشتر از مردها دیده می‌شود.
منبع: جام نیوز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: