واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
کد خبر: ۲۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶

نشست بین المللی بررسی شرایط ارومیه و هامون

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نشست بین المللی بررسی دریاچه های هامون و ارومیه با همکاری سازمان ملل متحد 25 اسفند ماه در تهران برگزار می شود.
تدبیر24: معصومه ابتکار صبح پنجشنبه در برنامه ویتامین 3 اظهار داشت: وضعیت دریاچه ارومیه مناسب نیست اما نباید برای نجات آن ناامید باشیم.
 
وی گفت: بی توجهی به حیات دریاچه ارومیه، نبود یک برنامه جامع، عدم تامین حقابه و تغییر کشت عواملی است که دریاچه ارومیه را در شرایط بحرانی جدی قرار داده است.
 
وی گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای نجات این دریاچه انجام شده که قرار است در این نشست بین المللی تجربه ها و پیشنهادات کشورهای دیگر در این زمینه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
 
ابتکار گفت: روز اول این همایش نشست مقدماتی برگزار می شود و دیدگاه ها، پیشنهادات ها و تجربه ها و راه حل های کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد، بعد از آن گروهی از شرکت کنندگان از دریاچه ارومیه و گروهی دیگر از دریاچه هامون بازدید خواهند داشت و در روز آخر جمع بندی نشست و بازدید انجام می شود.
 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمع بندی نهایی این همایش اواسط بهار سال 93 توسط مدیر ملی طرح نجات دریاچه ارومیه اعلام و بعد از آن برنامه های اساسی برای نجات دریاچه ها با همکاری دستگاه های ذیربط داخلی و مجامع بین المللی آغاز می شود.
 
ابتکار تاکید کرد: مسئله محیط زیست یک بحث جهانی است که خوشبختانه دنیا به این خرد جمعی رسیده از این رو بسیاری از کشورها برای همکاری در این زمینه ابراز علاقه کرده اند.
 
وی دلایل بحرانی شدن وضعیت دریاچه ارومیه را برشمرد و گفت: گسترش بیش از حد فعالیت های کشاورزی و باغداری در اطراف حوزه آبریز، تغییر الگوی کشت، افزایش زمین های کشاورزی از 15 هزار هکتار به 700 هزار هکتار، برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی، حفر چاه های غیرمجاز و سدسازی از جمله دلایل بحرانی شدن شرایط دریاچه ارومیه هستند.
 
ابتکار گفت: سدهای متعددی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه احداث شده که بسیاری از آنها مطالعات زیست محیطی ندارند. در حالی که براساس قانون یک سد باید در ابتدا مطالعات زیست محیطی داشته باشد و زمانی که به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسید، عملیات احداث آن آغاز شود.
 
معاون رییس جمهوری به جاده میان گذر (شهید کلانتری) دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: احداث این جاده موجب اختلال در گردش طبیعی آب شده است، این در حالی است که در سال 1358 دکتر تقی ابتکار (پدر معصومه ابتکار)و در سال 1378 اینجانب نسبت به احداث این میان گذر هشدار داده بودیم اما در دوره قبل این هشدار نادیده گرفته شد.
 
وی درباره راه حل احیا دریاچه نیز گفت: باید کاری کنیم تا به وضعیت گذشته برگردیم و تمام این مسائل با مشارکت مردم و اصلاح سیاست ها انجام خواهد شد که داشتن برنامه ملی نجات دریاچه ارومیه و همکاری های بین المللی در این زمینه نویدبخش است.
 
ابتکار ادامه داد: با خشک شدن دریاچه ارومیه سونامی نمک، شهر ها، باغ ها و مزارع کشاورزی را از بین خواهد برد بنابر این باید با تغییر الگوی کشت، بستن چاههای غیرمجاز و تامین حقابه دریاچه، آب را به این حوزه آبی برگردانیم.
 
وی با اشاره به تبخیر زیاد دریاچه ارومیه گفت: افزایش گازهای گلخانه ای موجب بروز پدیده گرم شدن زمین شده است البته این یک پدیده جهانی است که کشور ما نیز از این پدیده مستثنی نیست از این رو باید از احیا دریاچه به این موضوع توجه ویژه شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: