واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۶

بحران شنود در ترکیه

اداره کل مخابرات و ارتباطات ترکیه روز جمعه اعلام کرد: در دو سال اخیر مکالمات تلفنی 509 هزار و 516 نفر در ترکیه شنود شده است.
تدبیر24: به گزارش اداره کل مخابرات و ارتباطات ترکیه همچنین اعلام کرد: در راستای تحقیقاتی که در ارتباط با شنود مکالمات تلفنی صورت گرفت، مشخص شد که در سال 2012 میلادی مکالمات تلفنی 257 هزار و 454 نفر و در سال 2013 میلادی مکالمات تلفنی 252 هزار و 62 نفر شنود شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه نوشت که به بخشی از داده های گزارش این اداره کل در خصوص ادعاهای شنود گسترده در سطح ترکیه دست پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، تحقیقات کارشناسان اداره کل مخابرات و ارتباطات ترکیه نشان می دهد، داده های مربوط به شنود افراد پیش از سال 2012 میلادی در بایگانی دیجیتالی این اداره پاک شده است.

در این گزارش با تاکید بر افزایش شبهات از نفوذ عواملی در این اداره در امر پاکسازی بایگانی آمده است که شمار مکالمات شنود شده شاید خیلی بیشتر از ارقام منتشر شده باشد.

تهیه کنندگان این گزارش اعلام کرده اند که تلاش دارند در نرم افزارهای این اداره به اسناد و مدارکی در خصوص همه شنودها دسترسی پیدا کنند.

بنا به این گزارش، از بیش از نیم میلیون شنودی که در سطح ترکیه صورت گرفته 217 هزار و 863 مورد آن به دستور دادگاه ها صورت گرفته است.

اوایل اسفند ماه جاری فاش شد که مکالمات حدود هفت هزار نفر از شخصیت ها و مقامات ارشد ترکیه توسط عوامل «ساختار موازی» به طور غیرقانونی شنود شده است.

«ساختار موازی» به طرفداران «جماعت نور» وابسته به «فتح الله گولن» مقیم آمریکا گفته می شود.

مقامات ترکیه به ویژه «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر به دنبال عملیات ارتشا و فساد علیه دولت آنکارا در 26 آذر ماه گذشته از وجود ساختار موازی در ترکیه سخن گفت.

در این عملیات توسط پلیس و دادستان استانبول شماری از منتسبان به دولت ترکیه، دو نفر از فرزندان وزرای کابینه سابق و برخی از فعالان اقتصادی به اتهام اخذ رشوه و فساد اقتصادی دستگیر شدند.

ادعا شده است که این شنود ها توسط عوامل ساختار موازی در دستگاه قضاییه و امنیتی ترکیه که جماعت نور در آنها دارای نفوذ گسترده ای است، صورت گرفته است.

گفته می شود بخشی از این شنودها در ارتباط با عملیات ارتشا و فساد 17 دسامبر با ادعای وجود سازمانی به نام «سازمان تروریستی سلام» صورت گرفته است. دادستان ها نیز با این عنوان از دادگاه ها مجوز شنود مکالمات هزاران نفر از شخصیت های مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی ترکیه را اخذ کرده و مدت ها مکالمات خصوصی و حتی مکالمات خانوادگی آنان را شنود کرده اند.

به دنبال افشای این شنودها، دهها مورد مکالمه شخص اردوغان و وزرای ترکیه در شبکه های اجتماعی فاش شد.

دولت آنکارا مدعی است همه این افشاگری ها ساخته و پرداخته ساختار موازی است و برای پاکسازی آن هر گونه اقدام لازم صورت می گیرد. اصلاحاتی که اخیرا در قوانین و مقررات در قوه قضاییه و دستگاه اداری ترکیه داده شد، نشان می دهد دولت آنکارا به هر نحوی و حتی به بهای رودررو شدن با اتهامات غیردمکراتیک و یکه تازی، در صدد پاکسازی عناصری از دستگاه حکومتی است که به باور این دولت با تشکیل دولت موازی در صدد در دست گرفتن اهرم مدیریت حکومتی در ترکیه هستند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: