واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۸

افول قدرت عربستان سعودی

پایگاه خبری «القدس العربی» از تشدید اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس و هماهنگی قطر و عمان برای مقابله با سلطه عربستان سعودی بر تصمیات این شورا خبر داد.
تدبیر24: یک مقام نزدیک به دولت قطر گفت: قطر به خواسته های سه کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین برای تغییرسیاست های خود تن نخواهد داد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، قطر و عمان شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند. سه کشور عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین اخیرا سفیران خود را از دوحه به دلیل آنچه آن را حمایت های دوحه از گروه اخوان المسلمین مصر نامیدند، فراخواندند.

از سوی دیگر یک مقام آگاه در شورای همکاری خلیج فارس به پایگاه خبری «القدس العربی» گفت: در حال حاضر نشانه هایی از هماهنگی میان قطر و عمان برای مقابله با سلطه سعودی ها بر تصمیمات کشورهای شورای همکاری خلیج دیده می شود.

این مقام عضو شورای همکاری خلیج فارس افزود: این هماهنگی عملا آغاز شده است، اما کویت که دارای روابط مستحکمی با عربستان سعودی است، به مثابه وزنه ای مهم در این پیمان منطقه ای به شمار می رود و در حال حاضر منتظر بازگشت امیر کویت از سفر درمانی از خارج هستیم.

برخی منابع در وزارت امور خارجه کویت نیز پیش از این فاش کرده بودند که کویت سفیر خود را از قطر فرا نخواهد خواند و همچنان به ایفای نقش میانجی بین قطر و سایر کشورهای شورا همکاری خلیج فارس و نیز بین قطر و مصر ادامه خواهد کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر اخیرا در تماس تلفنی با قابوس بن سعید، پادشاه عمان در باره روابط دو جانبه و راههای گسترش آن و آخرین تحولات و رخدادهای منطقه ای گفت و گو کرد.

یک مقام نزدیک به دولت قطر روز پنجشنبه گفته بود که قطر به رغم فشارها، به تغییر سیاست های خارجی خود تن نمی دهد.

وی خاطرنشان کرد که قطر در باره میزبانی اعضای جماعت اخوان المسلمین از جمله شیخ یوسف القرضاوی روحانی مصری مورد انتقاد عربستان سعودی و امارات متحده عربی کوتاه نخواهد آمد.

این مقام نزدیک به دولت قطر از مو ضع گیری و مخالفت برخی کشورهای عربی با حضور اخوان المسلمین در قطر و سکوت آنها در برابر میزبانی عربستان سعودی از «زین العابدین بن علی» دیکتاتور سابق تونس انتقاد کرد.

وی همچنین به اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در باره مسائل خاورمیانه از جمله در باره تحولات مصر و سوریه اشاره کرد.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی با قطر در باره مسائل حوزه خلیج فارس اختلاف دارند. این دو کشور در باره کمک قطر به گروه اخوان المسلمین و میزبانی از شیخ یوسف القرضاوی و مهیا کردن شرایط برای گفت و گوی منظم وی با شبکه خبری الجزیره نگرانی هایی دارند.

پیش بینی می شود امیر کویت میانجیگری بین طرف های بحران را قبل از اجلاس سران عرب که قرار است در کویت برگزار شود، آغاز کند، ناظران امور معتقدند نزدیکی بین دو طرف بستگی به آمادگی ریاض، ابوظنی و منامه برای پرهیز از بهانه جویی علیه قطر دارد که هدف واقعی آن اعمال فشار به قطر برای تغییر موضع خود در قبال مصر و جلوگیری از تمایل این کشور برای حفظ استقلال در تصمیم گیری هایش است.

«احمد بن حلی» معاون دبیر کل اتحادیه عرب اخیرا گفته است که تلاش هایی برای کنترل بحران کنونی بین عربستان سعودی، امارات عربی متحده و بحرین از یکسو و با دولت قطر از سوی دیگر جریان دارد.

روزنامه های چاپ کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز مقاله، گزارش و تحلیل های در باره موضوع فراخوان سفرای عربستان، امارات و بحرین از دوحه پایتخت قطر منتشر کرده اند.

برخی ناظران انتشار این مقالات را جنگ رسانه ای علیه قطر نامیدند و روزنامه های طرفدار ریاض، ابوظبی و منامه نیز دولت قطر و سیاست های این کشور را به حمایت از گروه های ترویستی در منطقه متهم کرده اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: