واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۰۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
کارشناس آمریکایی:

سیاست تحریم به شکست آمریکا منجر می شود

کارشناس مسایل امنیتی و هسته ای دانشگاه هاروارد با انتقاد از رویکرد اخیر واشنگتن در توسل به اعمال تحریم بعنوان اهرم فشار، آن را سیاستی شکست خورده خواند که در نهایت به ...
تدبیر24:کارشناس مسایل امنیتی و هسته ای دانشگاه هاروارد با انتقاد از رویکرد اخیر واشنگتن در توسل به اعمال تحریم بعنوان اهرم فشار، آن را سیاستی شکست خورده خواند که در نهایت به تضعیف قدرت دلار و شکست آمریکا در عرصه اقتصاد جهانی منجر خواهد شد.
سیاست تحریم به شکست آمریکا در عرصه جهانی منجر می شود
ˈجمیز والشˈ کارشناس مسایل امنیتی و مدیر سابق پروژه هسته ای دانشگاه هاروارد در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در نیویورک و در پاسخ به سوالی درخصوص تهدید آمریکا به تحریم روسیه به دلیل تنش جدید در اوکراین، اظهار داشت: در ابتدا به این نکته اشاره می کنم که امروز برخی همچنان از واژه جنگ سرد استفاده می کنند که به اعتقاد من این مسئله درست نیست.
 
وی افزود: هر چند روسیه همچنان یک کشور قدرتمند محسوب می شود اما باید توجه داشت که روسیه دیگر یک ابرقدرت نیست.  
 
والش با اشاره به بحران مشابه میان آمریکا و روسیه بر سر مسئله گرجستان در سال 2008 گفت: ما در گذشته هم شاهد این گونه اقدامات از طرف روسیه بوده ایم، هر چند که در آن از اقدامی بهره نبرد.
 
سرپرست انستیتوی مطالعات امنیتی ماساچوست تصریح کرد: زیرا نظام جهانی نسبت به سال های قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تفاوت زیادی پیدا کرده است.
 
والش در ادامه گفت: اگر40 یا 50 سال پیش بود شوروی بدون کوچکترین تردیدی اوکراین را تصرف می کرد اما روسیه دیگر در شرایطی نیست که بدون توجه به واکنش های بین المللی بتواند دست به این گونه یکه تازی ها بزند.
 
ˈروسیه امروز برای توجیح اقدامات خود به دلائل سبک و ضعیفی مثل امنیت و منافع ملی روسیه و این که هدفش دفاع و حفاظت جان شهروندان روسی در کریمه می باشد، متوسل شده و همین نشانه ضعف روسیه در قیاس با شوروی سابق است.ˈ
 
کارشناس آمریکایی گفت: درست است که تغییر نظام جهانی موجب تغییرات آشکاری در رفتارهای سیاسی روس ها شده اما همیشه باید این انتظار را داشت که رهبران روسیه تحت تاثیر باورهای غلط به تصمیمات هیجان زده ای روی بیاورند که البته عواقب سنگینی را هم در پی خواهند داشت.
 
وی به سیاست اخیر آمریکا و توسل این کشور به تحریم های اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن سایر کشورها، ضمن مخالفت با این رویه گفت هر چند ممکن است در کوتاه مدت توسل به این حربه برای آمریکا منافعی دربر داشته باشد و در مقایسه با هزینه های مربوط به حمله نظامی به سایر کشورها یک سیاست صرفه جویانه به حساب بیاید اما در درازمدت بدون شک به توان اقتصادی و اقتدار دلار آمریکا لطمه خواهد زد.
 
والش افزود: تداوم این سیاست بتدریج به سامان اقتصادی کشورهایی که اقتصاد آن ها به دلار آمریکا وابستگی مستقیم دارند، لطمات زیادی خواهد زد و در نتیجه بسیاری از این کشورها به فکر جایگزینی برای سیستم های بانکی و پولی خود خواهند افتاد تا از این وابستگی خلاص شوند و همین مسئله سیاست اقتصادی آمریکا در جهان را بشدت به مخاطره خواهد انداخت.
 
وی در پاسخ به این سوال که روی آوردن مسوولان آمریکا به تحریم های اقتصادی به جای گزینه نظامی به دلیل مخالفت مردم آمریکا با ادامه سیاست دخالت نظامی در سایر کشورها نیست، گفت: مردم آمریکا بعد از یک دهه حضور نظامی در کشورهایی مثل افغانستان و عراق از جنگ خسته شده اند و به این گونه سیاست های مداخله گرانه دولتشان واکنش نشان می دهند اما در مجموع هردو این عوامل یعنی نارضایتی عمومی و عوامل اقتصادی در این تصمیم و تغییر سیاست دخالت داشته اند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: