واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 20
کد خبر: ۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹

برخورد مناسبی با جوانان‌اصلاح طلب نشد

غلامعلی رجایی
تدبیر24:مدت‌هاست که برخی جریانات افراطی به بهانه‌های مختلف در پی ایجاد محدودیت برای جوانان فعال هستند. این جوانان چه بخواهند مانند سایر مردم در راهپیمایی 22 بهمن و در دفاع از انقلاب راهپیمایی کنند و چه بخواهند به مناسبت روز درختکاری اقدام به کاشت نهال کنند، با پدیده ای به نام دستگیری و اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی(!) روبرو می شوند. چندی پیش مقام معظم رهبری با وجود آنکه در دیدار با خبرگان رهبری صحبت می‌کردند، با احساس لزوم جدی نسبت به تذکر در این موارد، تنگ‌نظری‌های اینچنینی را مورد انتقاد قرار دادند و فرمودند: «کسانی که به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند و تلاش دارند آنها را منزوی کنند، به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند» در همین رابطه گفتگویی با غلامعلی رجایی، مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انجام داده که در ادامه می‌خوانید:
 
غلامعلی رجایی در این رابطه گفت: جوانان سرمایه‌های کشور ما هستند و این گونه تعامل کردن با جوانان به سلاح مملکت نیست. در حقیقت این جوانان عمر دائم نداشته و تجارب بزرگان باید به تدریج به آنها منتقل شود. اگر این تجارب به جوانان منتقل نشود در نهایت ما با یک عده انسانی که دوران جوانی خود را طی کرده اما تجارب لازمه را کسب نکرده‌اند روبرو خواهیم شد.
 
این ایثارگر دوران دفاع مقدس در ادامه  گفت: در زمان جنگ مسئولینی که امام منسوب کردند، اکثرا از جوانان انقلابی بودند. البته شاید در آن مقطع افراد مسن‌تری هم بودند که تجارب بیشتری داشته باشند، اما امام ترجیح می داد که از جوانان استفاده کند.
 
صداوسیما جوانان اصلاح‌طلب را برنمی‌تابد
 
این فعال اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از رویکردهای صداوسیما گفت: متاسفانه ابزار حاکمیتی بیش از آن که در اختیار تمام جوانان باشد، در اختیار یک قشر خاص از جوانان است. همچنان که در بین سیاسیون هم این ابزار در اختیار یک عده خاص قرار دارد. به عنوان نمونه در صداوسیما و در تاریخ هایی نظیر 22 بهمن و 17 شهریور و سایر مناسبت‌های مهم انقلاب، اکثرا از شخصیت های اصولگرا و احزابی نظیر موتلفه استفاده می شود و در برنامه‌های گفتگوی ویژه تلوزیونی نیز همین‌ها قرار دارند و هیچ جوان اصلاح طلبی به صدا و سیما راه ندارد. در صورتی که این جوانان سهمی از صدا و سیما دارند و باید حرف دل خود را عنوان کنند. در هر حال هیچ کس و حتی خود رهبری توقع ندارد که جوانان فقط آنگونه که ما می خواهیم صحبت کنند. اما صدا و سیما این را بر نمی تابد و تنها عرصه ای که در آن به جوانان اصلاح طلب اجازه داده می شود تا حرف خود را عنوان کنند عرصه روزنامه های اصلاح طلب است و یا این که گاها اجازه داده می شود که جوانان در مجامع کوچکی جمع شده و حرف های خود را عنوان کنند.
 
در حق جوانان کوتاهی شده است
 
رجایی ادامه داد: گمان من آن است که عدم استفاده از جوانان منحٌصر به اصولگرایان نیست و هر دو سلیقه موجود در کشور کمتر از جوانان استفاده می کنند. کوتاهی در حق جوانان یک واقعیت تلخ در حق آنهاست. این جوانان چند سال دیگر باید خود را آماده کنند تا ریاست جمهوری و مجلس را در دست بگیرند. در حقیقت متاسفانه اکنون اکثر افرادی که سر کار هستند انسان های دهه 30 و حتی دهه 20 هستند.  
 
وی افزود: به عقیده من امروز حتی وقت فرصت دادن به جوانان دهه 70 است. گرچه 22 سال، سن بالایی نیست اما سن کمی هم محسوب نمی شود و اگر عمر مفید ایرانی ها را 60 سال در نظر بگیریم این جوانان دهه 70 یک سوم عمر خود را سپری کرده اند. در حقیقت باید یک تجدید نظر کلی صورت گرفته و به جوانان به چشم یک سرمایه نگاه شود.
 
مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: هر دو سلیقه موجود باید میدان را به جوانان واگذار کنند. اگر آن ها از روی صندلی هایشان بلند نشوند جوانان نمی توانند روی این صندلی ها بنشینند. حقیقتی که وجود دارد اآن است که ما توان افزایش صندلی های مدیریتی را نداریم. اما اگر قرار باشد همه کسانی که سه دهه روی یک صندلی قرار داشته اند، الان هم روی آن صندلی‌ها بنشینند، جوانان باید کماکان سرپا بایستند و نوبت نشستن آن‌ها فرا نمی رسد.
 
 
 
با این افراد هم برخورد شود
 
رجایی در خصوص برخورد های صورت گرفته با جوانان اصلاح طلب در 22 بهمن امسال گفت: برخوردی که با جوانان اصلاح طلب شد برخورد خوبی نبود. به فرض که این جوانان عکس امام(ره و رهبری و آقایان روحانی و خاتمی و هاشمی را حمل کرده باشند، آقایان اگر مشکلی وجود داشت می‌توانستند به ذکر یک تذکر در این زمینه اکتفا کنند. ضمن آنکه الان چند سال است که راهپیمایی دهه فجر عملا عرصه تاخت و تاز یک اندیشه خاص شده است.
 
وی ادامه داد: من در مسیر راهپیمایی امسال صحنه هایی را دیدم که قابل برخورد بود. به عنوان نمونه یک طومار گذاشته بودند و علیه مذاکرات ژنو امضاء جمع می کردند. در صورتی که رهبری کلیت مذاکرات را تایید کرده است. در جایی دیگر کتابی از انتشارات کیهان فروخته می شد که بر علیه مسئولین منسوب امام در زمان جنگ بود و این کارها را به راحتی انجام می‌دادند. بنابراین اگر قرار است که برخوردی صورت بگیرد باید با این افراد هم برخورد شود.
 
رجایی در پایان به سلام نو گفت: در عرصه راهپیمایی در یک مشی اعتدالی، باید از هر دو طرف خواسته شود که اجازه دهند تا این چند ساعت، عرصه نمایش وحدت ملی باشد. در حقیقت انسان نمی تواند در جشنی که برای همه است به نفع خود و یا حزب خود کار کند و به گمان بنده در این قضیه برخورد خوبی با جوانان اصلاح طلب نشد. البته بهتر بود این جوانان هم در فرصت بهتری از این عکس‌ها استفاده می‌کردند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: