واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴

هشدار چین به ژاپن

چین روز چهارشنبه نسبت به توسعه انرژی هسته ای در ژاپن با توجه به بروز فاجعه هسته ای سال 2011 این کشور هشدار داد و تاکید کرد ˈانباشت پلوتونیوم غنی شده توسط توکیو نگران کننده استˈ.
تدبیر24: چین گانگ سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت که ژاپن اگر مایل به توسعه انرژی هسته ای است، ابتدا باید اعتماد مردم و کشورهای همسایه را جلب کند.

در جریان حادثه اتمی فوکوشیما که در سال 2011 و بدنبال زمین لرزه 9 ریشتری و ایجاد سونامی روی داد، ماشین آلات نیروگاه هسته ای فوکوشیما متعلق به شرکت نیروی برق توکیو از کار افتاد و مواد رادیواکتیو نشت کرد.

متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ ترین فاجعه اتمی می دانند و از نظر پیچیدگی آن را در مقام نخست فجایع اتمی جهان قرار می دهند. در نتیجه این حادثه تمام راکتورهای نیروگاه فوکوشیما با مشکل مواجه شد.

شماری از معترضان ژاپنی روز یکشنبه هفته جاری و در سالگرد این واقعه خواستار پایان دادن به عصر هسته ای در این کشور شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که خواست مردم ژاپن برای تامین امنیت و جلوگیری از بروز چنین حوادثی، طبیعی است .

وی گفت که ژاپن باید نگرانی مردم و کشورهای همسایه را درک کند. از بروز چنین رویدادهایی جلوگیری کرده و پیش از هر اقدامی به فکر امنیت مردم باشد .

وی با اشاره به درخواست شینزو آبه نخست وزیر ژاپن برای راه اندازی نیروگاه های هسته ای جدید، خاطر نشان کرد : توکیو مواد غنی شده پلوتونیوم دارد که ماورای نیاز این کشور است. لذا باید نسبت به انباشت این مواد و خواست مقام های آن کشور نگران بود.

وی گفت که مقام های توکیو باید نگرانی های جامعه بین الملل را درک کرده و برای این کار پاسخ شفافی داشته باشند.

میزان پلوتونیوم غنی شده انباشتی ژاپن 331 کیلوگرم اعلام شده ست که آمریکا در دوران جنگ سرد در اختیار ژاپن قرار داده است. ژاپن نیز 44 کیلوگرم دیگر از این مواد را که می تواند برای ساخت بمب اتمی استفاده شود در اختیار دارد.

سخنگوی وزارت امور حارجه چین تصریح کرد که تنها رفتار و اقدامات مسوولانه و ایمنی است که می تواند جلوی ساخت تسلیحات هسته ای را بگیرد.

قرار است ژاپن و آمریکا در باره بازگشت این مواد در اجلاس ماه جاری میلادی در هلند گفت و گو کنند.

همزمان اداره امنیت هسته ای چین در بیانیه ای آورده است که بازرسی ها از نیروگاه های هسته ای این کشور مرتب انجام می شود و مساله امنیتی نگران کننده ای وجود ندارد.

چین 17 ایستگاه برق هسته ای دارد که 14 میلیون و 800 هزار کیلووات برق تولید می کنند و هم اکنون 28 واحد برق هسته ای نیز در دست ساخت دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: