واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

درخواست ثبت آثار تاریخی دستکند

45 سازمان مردم نهاد روز چهارشنبه در بیانیه ای خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواستار رسیدگی آثار تاریخی دستکند و ثبت در فهرست جهانی شدند.
تدبیر24مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد در این باره به ایرنا گفت: سازمان های مردم نهاد به نمایندگی از ملت بزرگ ایران، توجه خاص به این آثار ارزشمند را که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است را خواستار شده اند.

ˈسیدجعفر فاطمیˈ افزود: در این بیانیه خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده است: معماری دستکند یکی از پدیده های جالب در معماری ایران و جهان است، این معماری پرتویی از هنر اصیل ایرانی است که با بهره گیری از ظرفیت های طبیعی و نبوغ انسان، ظهور پیدا کرده و در تطابق و تکامل فرهنگی انسان در تعامل با محیط است.

وی اظهارکرد: مرکز مطالعات معماری دستکند در سال 1388 در پژوهشگاه میراث فرهنگی آغاز به کار کرد که تهیه مدارک و مستندات مورد نیاز برای ثبت نمونه هایی از این گونه معماری در فهرست میراث جهانی از جمله اهداف این مرکز است.

فاطمی تصریح کرد: آثاری چون معماری دستکند نوش آباد، مسجدسنگی داراب، غار کرفتو در کردستان، غار رییس نیاسر، آسیاب دوسنگ میبد، معماری سامن ملایر، مسجد مزار بجستان، معبد مهر مراغه و کلات مند در بوشهر، یک مجموعه آثار است که باید در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

مدیرعامل انجمن دوستداران آثار تاریخی و مفاخر نوش آباد در ادامه گفت: سه کارگروه گزارش های خود از محوطه های میراث دستکند در میمند، کندوان و نوش آباد را از قبل ارائه کرده اند.

به گفته وی ˈپیگیری ثبت این معماری ارزشمند در فهرست جهانی، مستند نگاری این آثار، ایجاد دبیرخانه پژوهشی مستقل در خصوص معماری دستکند و ارتباط با دانشگاهˈ از خواسته های امضا کنندگان این بیانیه است.

وی تصریح کرد: ˈ تدوین چارچوب و راهکارهای مداخله و حفاظت از این بناهای ارزشمند، برقراری ارتباط علمی با سازمان های مرتبط داخلی و بین المللی، برگزاری همایش های علمی دوره ای و سمینارهای بین المللی در چارچوب تفاهم نامه های مشترک با سایت های مشابهˈ از جمله موارد ذکر شده در این بیانیه است.

فاطمی گفت: در این بیانیه آمده است ˈشهر تاریخی نوش آباد در استان اصفهان با دارا بودن بزرگترین معماری دستکند جهان، پایگاه ملی پژوهشی میراث فرهنگی، آمادگی کامل دارد نسبت به ایجاد دبیرخانه دائمی پژوهشی معماری دستکند و نیز برگزاری دومین همایش بین المللی معماری دستکند اقدام نمایدˈ.

وی گفت: برنامه های رییس جمهوری بر ˈاهتمام به شناسایی و عزیز داشتن میراث فرهنگی مادی و معنوی در میان عموم مردمˈ و تامین زیرساخت ها و ارتقای توان سیاحت فرهنگی ایرانیان قابل تحسین است که باید از سوی سازمان میراث فرهنگی به عنوان مجری این اهداف پیگیری شود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: