واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۰۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۰

15 مهر روز ملی"روستا" نامیده شد

رئیس مرکز توسعه روستایی کشور اعلام کرد: پانزدهم مهر ماه ˈروز ملی روستاˈ نامیده و در تقویم سال آینده ثبت خواهد شد.
تدبیر24: سید ˈعباس پورهاشمیˈ عصر چهارشنبه در بیستمین نشست مدیران امور روستایی و شوراهای استانداریهای سراسر کشور در اراک افزود: این روز به عنوان نماد فرهنگی و اهمیت روستاها در مناسبات مختلف تصمیم سازی های کلان پیشنهاد شده و فرصتی است که مباحث روستا بصورت ریشه ای و علمی بازنگری و جایگاه و سهم صحیح آن در امور کشور بازتعریف شود.

وی توضیح داد: یکی از سیاست های در حال اجرا در مرکز توسعه روستایی کشور، تشکیل شورای فرهنگی روستا با هدف ساماندهی و حفظ خرده فرهنگهای بومی و ایجاد هماهنگی در این حوزه است که دهیاری ها باید با حساسیت از این ابزار در پیشبرد برنامه های فرهنگی و زیرساختی بهره بگیرند.

مشاور معاون اول رییس جمهوری اظهار کرد: فرهنگ، سنگ بنای هر حرکت توسعه محور است و اگر جمهوری اسلامی توانسته امروز در ابعاد مختلف بعنوان یک قدرت اثرگذار مطرح باشد به برکت قدرت نرم فرهنگی مبتنی بر ارزشهای دینی و اسلامی است.

پور هاشمی ادامه داد: سوق دادن سرمایه های بخش خصوصی و مردمی برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی روستایی نیازمند همگرایی اجتماعی، وحدت و برنامه ریزی است و این مهم علاوه بر نیازمندی به نقشه راه روشن در ظرفیت شناسی روستاها، به حفظ و ارتقای پیوست های فرهنگی احتیاج دارد.

وی عنوان کرد: یکی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید برای توسعه امور روستایی استفاده از ظرفیت نیروهای بسیجی در سازندگی و اصلاح عمران روستاهاست و این مهم علاوه بر فواید بهینه سازی زیرساختها، ارتباط عمیق و معنادار مراکز دانشگاهی ، علمی و فرهنگی با روستاها را گسترش می دهد.

رییس مرکز توسعه روستایی کشور خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در دست پیگیری دولت برای روستاها ، ابلاغ شیوه نامه بیمه حوادث روستایی بوده که کاری بزرگ و ریشه ای برای تقویت امنیت در مناطق محروم و انگیزه مداری ماندگاری در روستاها است.

وی اضافه کرد: دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستاها باید در معرفی صحیح اهداف این طرح برای روستاییان ، آنان را برای استفاده و مشارکت در این طرح سودمند ترغیب کنند.

پورهاشمی گفت: تشکیل صندوق تامین منابع روستایی نیز از طرحهای کارآمد در رونق اقتصاد روستاهاست و اگرچه این طرح نوپا در بدو تاسیس با کم بودن سرمایه مواجه است اما باید در سایه تدابیر هوشمندانه با بهره گیری از سرمایه های محلی آن را تقویت کرد.

وی افزود: برای حفاظت از سرمایه روستاییان در صندوق مذکور نظارت بخشداری ها پیش بینی شده و در خصوص حمایت های مالی و تسهیلات نیز پست بانک کشور موظف به حمایت های ضمنی است.

مشاور معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بودجه سال 93 در حوزه روستایی اگرچه تمامی نیازها و پیشنهادات را در برنگرفته اما افزایش خوبی دارد و 200 میلیارد تومان بودجه عمرانی و جاری، 150 میلیارد تومان بودجه در بخشهای اقتصادی، 12 هزار میلیارد تومان بودجه اشتغال و سه هزار میلیارد تومان در حوزه تسهیلات قرض الحسنه بانکها با محوریت خدمات کمیته امداد، بهزیستی ، بنیاد شهید و بنیاد ایثارگران دیده شده است.

پورهاشمی خاطرنشان کرد: نیاز اصلی و اولویت کاری در روستاها در سایه اقتصاد مقاومتی ، توجه جدی به تجمیع سرمایه های کارآفرین درروستاها و حراست از فرهنگهای اصیل و بکر روستایی است و برای این منظور برنامه هدفمند آموزشی در عرصه فرهنگی و مهارت افزایی باید در راس قرار بگیرد.

وی توضیح داد: درشرایطی که یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب مساله شبیخون فرهنگی است پیشگیری از آسیب پذیری فکرروستاها و تقویت روحیه کار و همبستگی اقتصادی یکی از رسالت های مهم است.

بیستمین نشست مدیران امور روستایی و شوراهای استانداریهای کشور به مدت دو روز با محوریت بیان عملکرد و برنامه های سال جاری و اسیب شناسی آن و ارائه محورهای برنامه سال آتی در اراک ادامه خواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: