واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 19
کد خبر: ۲۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۵

آلودگی هوا در مالزی به اوج خود رسید

هواپیما از نزدیکی شهر گردشگرپذیر کوالالامپور عبور می کند، مسافر هواپیما بدنبال آرامش و برج های بلند و معروف پتروناس می گردد اما اثری از آن نمی یابد.
تدبیر24: تنها غبار و دود و آلودگی است که این شهر یک میلیون و 600 هزار نفری مالزی را فراگرفته است. شنیده بود برای سفر باید مالزی را انتخاب کند اما نمی دانست با چه صحنه ای مواجه می شود.

آلودگی شهر تهران را تجربه کرده بود و اکنون بار دیگر باید آلودگی جدیدی در جنوب شرق آسیا را تجربه کند. ناگهان در فکر مسافران ایرانی افتاد که قصد دارند برای تعطیلات عید به مالزی سفر کنند.

نمی دانست که ماسک نیز از وسایل ضروری برای سفر به مالزی است. هوای آلوده مالزی این روزها ماسک را نه تنها به صورت شهروندان این کشور بلکه به صورت گردشگران نیز که برای گذران تعطیلات به این کشور سفرکرده اند چسبانده و لبخند از چهره آنها گرفته شده است.

مقامات بهداشتی مالزی به مردم توصیه کرده اند برای حفظ سلامتی خود در این بحران آلودگی، از ماسک استفاده کنند.

انجمن های مختلف بهداشتی نیز از مردم به ویژه سالمندان و بیماران و کودکان خواسته اند تا حد امکان از منزل خارج نشوند.

آمارها نشان می دهد شاخص آلودگی هوای ایالت سلانگور که کوالالامپور نیز در این ایالت قرار گرفته به طور ناگهانی افزایش یافته است.

این شاخص آلودگی از عدد 136 در ساعت 15 روز چهارشنبه به 233 در ساعت 17 روز پنجشنبه رسید که در وضعیت اضطرار قرار گرفت و برای سلامتی بسیار خطرناک است.

این در شرایطی است که براساس شاخص سازمان بهداشت جهانی این میزان باید 25 میکروگرم در هر متر مکعب باشد تا شرایط استاندارد برای زندگی مهیا شود.

با این حساب میزان آلودگی هوای کوالالامپور اکنون حدود 9 برابر بیشتر از حد مجاز تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی است.

مقامات وزارت بهداشت مالزی اعلام کردند این وضعیت برای تمامی مردم این کشور بسیار خطرناک است و ممکن است تمام جمعیت را تحت تاثیر قرار دهد.

مدارس در بندر دومای در ریائو مالزی در هفته جاری به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند و به مردم توصیه شد در خانه ها بمانند. از کشتی ها نیز خواسته شد به دلیل کاهش افق دید تا 50 متر از تردد خودداری کنند.

والدین دانش آموزان در مالزی نسبت به تصمیم مجلس این کشور برای تعطیلی مدارس در زمانی که شاخص آلودگی به بالای 300 می رسد معترضند و خواستار تغییر آن براساس شاخص 200 شده اند.

عدم بارش باران ، آتش سوزی های مختلف، صنایع آلاینده و خودروها از جمله عوامل اصلی افزایش آلودگی در برخی شهرهای مالزی از جمله کوالالامپور اعلام شده است.

این وضعیت از روز گذشته بحرانی شده و هم اکنون شعاع دید شهروندان مالزیایی ساکن در کوالالامپور بسیار افت کرده است و مردم تلاش دارند در خانه ها بمانند.

براساس آماری که مقامات دولتی مالزی ارایه کرده اند تعداد حریق ها در این کشور از 200 عدد در ماه فوریه سال گذشته به بیش از دو هزار حریق در حال حاضر رسیده است.

وزش باد نیز به گسترش آتش سوزی ها و آلودگی هوا در شهرهای مالزی دامن زده است و این وضعیت در کنار کمبود آب به بحران مالزی گردشگرپذیر که سالانه شاهد سفر 28 میلیون مسافر به این کشور است، افزود.

مردان و زنان پایتخت نشین در حال حاضر به دلیل عدم بارش باران با بطری و گالن به دنبال آب می گردند. این در حالی است که متوسط بارش باران در مالزی 1070 میلیمتر بوده است.

هوای گرم، آلوده و بی باران مالزی سلامتی مردم را با خطر مواجه کرده است و مسافران نوروزی باید برای حفظ سلامتی خود به این نکته توجه داشته باشند.

وزارت بهداشت مالزی براساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی اعلام کرده است هوای گرم و بی باران مالزی تا ماه آوریل (نیمه دوم فروردین) ادامه می یابد.

مالزی در سال 1998 – 1997 بالاترین میزان آلودگی هوا را تجربه کرد و آمارها عدد 860 api را در این دوره نشان می دهد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: