واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۰۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵

وزیر خارجه ونزوئلا کری را قاتل خواند

- ˈالیاس خائواˈ وزیر خارجه ونزوئلا ، ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود را به دلیل تشویق به خشونت در این کشور آمریکای جنوبی ، ˈقاتل مردم ونزوئلاˈ خطاب کرد .
تدبیر24: به گزارش خبرگزاری اروپاپرس، خائوا که روز جمعه در محل پادگان ˈمونتانیاˈ، جایی که آرامگاه ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید ونزوئلا در آن قرار دارد، سخنرانی می کرد، خطاب به کری و مقامهای دولت امریکا گفت:ˈ ما شما را قاتل مردم ونزوئلا خطاب می کنیم و تا زمانی که شما به ˈنوکرانˈ خود دستور ندهید خشونت ها را در کشور ما متوقف کنند، لحن خود را تعدیل نخواهیم کرد.ˈ

وی افزود: علاوه بر این، دولت ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری ونزوئلا، ترویج خشونت از سوی دولت امریکا در خاک ونزوئلا را در همه مکان های جهان اعلام خواهد کرد و از آن به همگان شکایت خواهد برد.

خائوا یادآور شد: پس از اینکه کری بار دیگر ونزوئلا را تهدید به تحریم از سوی آمریکا کرد، چهارشنبه گذشته خشونت ها به شهر ˈوالنسیاˈ مرکز ایالت ˈکارابوبوˈ در ونزوئلا بازگشت.

وی همچنین با اشاره به پافشاری آمریکا برای اینکه سازمان کشورهای آمریکایی باید در بحران ونزوئلا دخالت کند، رای این سازمان مبنی بر اینکه فقط خواهان مذاکره ملی در ونزوئلا است را یک پیروزی قاطع برای دولت مادورو و شکست واشنگتن توصیف کرد.

خائوا با ابراز خرسندی از اینکه آمریکا و گروه های خشن در ونزوئلا منزوی شده اند، گفت: نمی شود یک دولت دموکراتیک، قانونی و دولتی که همه را به همزیستی مسالمت آمیز فرا می خواند، محکوم کرد.

وزیر خارجه ونزوئلا تصریح کرد: هیچ احتمالی وجود ندارد که امپریالیسم آمریکا بتواند استراتژی بین المللی خود را علیه ملت ما اجرا کند .

این اظهارات خائوا واکنشی به جان کری است که در سخنان تازه اش در کنگره آمریکا، از دولت مادورو خواسته بود به اعمال خشونت علیه شهروندانش پایان دهد .

کری گفت: ˈمن معتقدم زمان آن فرا رسیده است که سازمان کشورهای آمریکایی، همسایگان ونزوئلا، دیگر متحدان و جامعه بین المللی روی ونزوئلا متمرکز شوند و دولت این کشور را در خشونتهای اخیر مسئول بدانند. ˈ

وزیر خارجه آمریکا با رد اتهامات مکرر کاراکاس مبنی بر اینکه امریکا در امور داخلی ونزوئلا دخالت می کند، این اتهامات را یک بهانه قلمداد کرد و گفت: متاسفانه ، ونزوئلا عادت دارد از آمریکا به عنوان یک برگه سیاسی برای استفاده در امور داخلی خویش استفاده کند.

بحران سیاسی ونزوئلا روز 12 فوریه (23 بهمن) با اعتراضات ضد دولتی و سرکوب آن از سوی نیروهای امنیتی و شبه نظامی هوادار دولت آغاز شد. در نتیجه این درگیریها تاکنون 28 نفر کشته، 365 مجروح و صدها نفر دستگیر شده اند.

از آن زمان تاکنون، حامیان و مخالفان دولت تقریبا هر روز و با هدف محکوم کردن اعمال طرف مقابل خود به تظاهرات پرداخته و یکدیگر را به مذاکره فرا خوانده اند، اما چنین مذاکراتی برگزار نشده است زیرا مخالفان قبل از آن، خواهان آزادی دستگیرشدگان، خلع سلاح گروه های حامی دولت و پایان سرکوبی ها هستند.

بی ثباتی ونزوئلا باعث شد همسایگان منطقه ای این کشور در امریکای لاتین برای یافتن یک راه حل گرد هم آیند. در این رابطه، سازمان کشورهای امریکایی فقط خواستار مذاکره در درون این کشور شد، حال آنکه دولت پاناما به عنوان دست نشانده امریکا، تقاضای اقدامات موثر از سوی این سازمان در ناآرامی های ونزوئلا کرده بود.

این موضع پاناما موجب شد ونزوئلا روابط دوجانبه خود را با این کشور قطع کند.

از سوی دیگر، اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به ˈاوناسورˈ روز چهارشنبه با حمایت از دولت مادورو یک گام به جلو برداشت و تشکیل یک کمیسیون متشکل از وزیران امور خارجه این بلوک منطقه ای برای حمایت از مذاکرات ملی در ونزوئلا را اعلام کرد .
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما: