واقعيت انتخابات تهران

واقعيت انتخابات تهران

عباس عبدی: دور دوم انتخابات مجلس در برخي شهرها به‌ويژه تهران نتايج عجيبي داشت.
روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

روز جهاني خانواده در زمانه زوال‌گرايی

مریم باقی : در اسناد حقوقي خانواده از حقوق ويژه برخوردار است و حتي خود تشكيل خانواده به عنوان يك حق جهاني شمرده مي‌شود
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 17
کد خبر: ۲۰۸۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
دکتر احمد شیرزاد رئیس کمیسیون آموزش مجلس ششم

فرجی دانا ایستادگی کند

دکتر فرجی دانا نباید در برابر این فشارها سر سوزنی از برنامه‌های خود کوتاه بیاید و عمل به وظیفه قانونی خود را به ماندن در مسئولیت و زیر فشار نمایندگان قرار گرفتن ترجیح بدهد. . .
تدبیر24: طبق قانون و بر اساس تفکیک قوا، نمایندگان مجلس حق دخالت در عزل و نصب‌های قوه مجریه را ندارند و به طور کلی شأن نمایندگان مجلس نیز دخالت در امور اجرایی نیست. همانطور که قوه اجرائیه و مقامات دولتی حق دخالت در امور مجلس را ندارند قوه مقننه نیز وظیفه نظارت بر عملکرد قوه مجریه را دارد و تنها جایی که اجازه ابراز قدرت و اظهار نظر در مورد کابینه را دارد، هنگام رای اعتماد به وزیران معرفی شده به کابینه است. به هر حال رئیسان دانشگاه‌ها برای یک دوره چهار ساله در این مسئولیت قرار گرفته‌اند و برای ادامه حضورشان در مسئولیت‌ها باید ادله کافی در اختیار وزارت علوم قرار دهند.

وزارت علوم هیات‌هایی را برای بررسی مدیریت سابق دانشگاه‌ها منصوب کرده و اگر رئیسان سابق نشان بدهند که عملکرد موفقی در دوران مدیریت خود داشته‌اند در مسئولیت ابقا خواهند شد. از طرفی دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که به صورت مستقیم به انتخاب رئیسان دانشگاه نظارت دارد و این در شأن این نهاد است که درباره انتخاب رئیسان دانشگاه‌ها بحث کند. متاسفانه نمایندگان مجلس قصد دارند به بهانه انتصاب برخی رئیسان دانشگاه وزیر علوم را استیضاح کنند.

نکته ناراحت کننده این است که در صحبت‌های این افراد اصلا به مباحث محتوایی پرداخته نشده و بیشتر مسائل سیاسی مطرح شده است. در هیچ دوره‌ای اینقدر مسائل سیاسی در مورد فعالیت‌های وزارت علوم دخیل نشده بود. بعضی افرادی که در مجلس این مسائل را مطرح می‌کنند فقط با مدیران معرفی شده مخالفت نمی‌کنند بلکه صریحا از وزیر علوم می‌خواهند که افرادی نزدیک به طیف فکری آنها را در تمامی دانشگاه‌ها منصوب کنند. به هر حال اگر این نمایندگان به انتخابات ریاست جمهوری گذشته نگاه کنند متوجه خواهند شد که مردم به گزینه تغییر رای داده‌اند و بسیاری از افرادی که در انتخابات سال 92 حامی دکتر روحانی بودند دانشجویانی بودند که نسبت به وضعیت دانشگاه‌ها و نوع مدیریت کامران دانشجو انتقاد داشتند و از وضعیت دانشگاه‌ها ناراضی بودند.

نمی‌توان از دولت جدید توقع داشت که مدیران سابق را در مسئولیت‌های سابق حفظ کند. تا امروز وزارت علوم سعی کرده با نظرخواهی از استادان و گروه‌ها و دانشکده‌های مختلف، ریاست دانشگاه‌ها را انتخاب کند. دانشگاه‌ها یک محیط شهری نیستند که قرار باشد مثلا 50 هزار نفر برای انتخاب شهردار رای بدهند بلکه جمعیتی حداکثر هزار نفری دارند که نظرات این افراد هم به راحتی با نظرسنجی از گروه‌ها و دانشکده‌های مختلف امکان پذیر است و برای جمع آوری این نظرات نیازی به صندوق‌های رای نیست.

به هر حال آقای فرجی دانا باید همچنان مسیری را که آغاز کرده‌اند ادامه دهند و در نهایت اگر نمایندگان مجلس صلاح دیدند ایشان را از مسئولیت خود عزل کنند. این صحبت به هیچ عنوان به معنای تحریک نمایندگان مجلس برای فشار به دولت نیست اما دکتر فرجی دانا نباید در برابر این فشارها سر سوزنی از برنامه‌های خود کوتاه بیاید و عمل به وظیفه قانونی خود را به ماندن در مسئولیت و زیر فشار نمایندگان قرار گرفتن ترجیح بدهد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
0
بله مردم به گزینه تغییر رای دادند ولی نه آنقدر جاندار که هر کار بخواهد بتواند انجام دهد. کاملاً حرف منطقی است تا جایی که تیغش میبره تغییرات انجام بده و بره. تا ببینیم نفر بعدی کیه.
نظر شما: